Gå til innhold
Arkivverket

Skifte-og dødsfallprotokoll - Hole kommune Buskerud


Karianne Skogmo
 Del

Recommended Posts

Heisann. 
 

Min oldefar og oldemor (hun var født Ebba Othilie Alfredsdatter i 1889) flyttet fra Nærøy i Nord-Trøndelag til Nes på Hedemarken og videre til Drammen. Hvor i drammen vet jeg ikke, men antar det var på Glassverket/ Åskollen. Jeg har hørt at de jobbet på Nordby Gård (Åskollen). Så har jeg blitt fortalt at en dag mens de jobbet ute på åkeren, så bare forsvant han. Siden var det ingen som hørte noe fra han før 35 år senere (om det tallet stemmer er usikkert...) Da bodde han på en gård på Røyse på Ringerike (Hole Kommune). Vet han bodde der da han døde i 1969. Han het Ole Angell (Olsen) Skogmo. Noen har sagt at han også tok navnet Brodtkorb.... Dette er også usikkert. Han var født i Brønnøy i 1885. Jeg kjenner at jeg er så nysgjerrig på denne mannen som står bak slekten min.... Jeg har vært i kontakt med kirkekontoret på Hole, men siden graven er slettet og det er så lenge siden han døde så hadde de ingen opplysninger. Heller ikke noen lokale bygdehistorikere. Derfor så spør jeg her, om noen klarer å finne ut noe om denne mystiske mannen. Når kom han til Hole? Hvor bodde han? Giftet han seg på nytt? Fikk han flere barn? Hvorfor dro han fra kone og barn i Drammen? Og finnes det noen bilder av han? Jeg vet jeg ber om mye her, men gjør et forsøk. Tusen takk for all hjelp så langt. Mvh Karianne Skogmo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg så at det var du som hadde lagt inn på slektsforumet. :-)

Lurt å lenke temaene,slik at man kan se om det er lagt inn svar. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til: Karianne Skogmo

Vi kan opplyse at det i meldingen fra lensmannen i Hole til Ringerike sorenskriveri i februar 1969 fremgår at sønnen i Holmestrand var eneste etterkommer etter Ole Angell Skogmo.

Her er permanente lenke til artikkelen i Ringerikes blad med bilde av Ole Angell Brodtkorb http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digavis_ringerikesblad_null_null_19611201_112_279_1 (side 1 + 5). Du kan eventuelt kontakte Riksarkivet og høre om det finnes ytterligere opplysninger i arkivet etter det Kongelige Selskap for Norges vel (post@arkivverket.no). Tilsvarende lenke til etterlysningen fra Frelsesarmeen i 1944 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digavis_ringerikesblad_null_null_19440627_100_99_1 (side 2).

Vi har ikke kunnet finne arkiver ved Statsarkivet i Kongsberg som har opplysninger om tidspunkt for flytting til/fra Hole i den aktuelle perioden. IKA Kongsberg kan muligens også ha relevante arkiver fra Hole kommune (innsyn@ikakongsberg.no).

 

Vennlig hilsen
Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.