Gå til innhold
Arkivverket

Hovedrulle Kristian Hansen født 8/4 1901 i Fredriksvern/Stavern


Terje Pettersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg prøver å nøste litt i min morfars fartstid som hvalfanger før 2. verdenskrig og hans tjeneste i marinen under den 2. verdenskrig men har så langt ikke funnet noe.  Han skal være rulleført i Sandefjord. Har funnet hovedkort for ham her: https://media.digitalarkivet.no/view/61634/513?indexing=

men her er bare nevnt fartstid etter krigen.

Min morfar var muligens hvalfanger fra slutten av 1920 årene og framover til krigen startet.  Jeg regner med at han reiste ut i oktober 1939 for å delta i fangsten sesongen 39/40.  Han kom ikke tilbake til familien etter sesongslutt pga krigen.  Etter hva min mor forteller så har det vært minimal kontakt med familien i perioden fra høsten1939 fram til krigens slutt i 1945.

Ved en tilfeldighet kom jeg over opplysninger om at det fantes et brev som morfar hadde skrevet til sin kone under krigen.

Det var datert Kanada 20/4 1941 og han forteller at han har vært i marinen en tid og nå er på vei over til England for å være med videre i kampen mot tyraniet.  Han kom hjem etter krigens slutt og hadde da oppoldt seg en tid på Island hvor han etter hva min mor forteller hadde vært med på å drive et hjem for sjømenn. 

Jeg lurer derfor på om han er å finne i hovedruller som ikke ligger på nettet og også om hvor han er rulleført i marinen?

 

Mvh Terje Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til: Terje Pettersen

Vi kan opplyse at registre og sjømannsruller for Sandefjord innrulleringskontor og eventuelt Larvik innrulleringskontor fra før 1940 er skannet og finnes tilgjengelig på Digitalarkivet https://media.digitalarkivet.no/db/browse. Dette materialet må du selv lete igjennom. Ved påmønstringen 01.10.1948 på Kosmos IV ble ikke rullenummer innført for Kristian Hansen (jfr. bemanningsliste nr. 4 for Sandefjord innrulleringsdistrikt fra 1948).

Når det gjelder fartstid under 2. verdenskrig, settes spørsmålet over til Riksarkivet.

 

Vennlig hilsen
Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg takker for svar.  Jeg har gått gjennom materialet som ligger tilgjenglig flere ganger uten at det har lykkes å finne ham.  Hovedrullen for Sandefjord som begynner i 1928 er kun tilgjenglig fram til og med side 45.  Etter det er den sperret.  Siden jeg ikke har funnet ham i det tilgjenglige materialet tenkte jeg at han kanskje kunne være å finne på de sperrede sidene.  Jeg regner med at han reiste ut som sivil i hvalfangstsesongen høsten 39 og at han ble soldat etter at krigen brøt ut og takker for at spørsmålet om fartstid under 2. verdenskrig settes over til Riksarkivet.

Mvh Terje Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sende en e-post (med alle opplysninger du har og hva du leter etter) til Arkivverkets postmottak. post@arkivverket.no, da svar ikke kan gis uten en nærmere arkivundersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.