Gå til innhold
Arkivverket

Knud Engebretsen Gigstad (Nord-Aurdal), hans første ekteskap før 1760?


Kristin Ødegård
 Del

Recommended Posts

Knud Engebretsen Gigstad døde i 1783, 46 år gammel.

I en formynderrulle fra dette året er Knud Engebretsens umyndige arvinger listet.

De som står listet er Ulrich Knudsen 15 år, Knud Knudsen 5,5 år og Marit Knudsdatter 4 år.

 

Knud Engebretsen Gigstad giftet seg med Anne Olsdatter i Aurdal i desember 1760 https://media.digitalarkivet.no/kb20070603910169

og Ulrich er deres sønn, født i 1768 https://media.digitalarkivet.no/kb20070603910325

 

Siden Knud og Anne ikke hadde noen barn som var yngre enn Ulrich, og Knud døde lenge før Anne, så må barna Knud og Marit i formynderrullen være hans barnebarn.

 

Foreldrene til barna Knud og Marit var Marit Knudsdatter og Knud Helgesen Solbrekken.

Marit Knudsdatter og Knud Helgesen giftet seg i 1777 https://media.digitalarkivet.no/kb20070603910405. Ved forlovelsen hadde Marit bopel Gigstad.

Da må det vel være slik at Marit Knudsdatter var en datter av Knud Engebretsen fra et tidligere ekteskap (før 1760)?

 

Marit Knudsdatter døde på Solbrekken i 1779, og etterlot seg barna Knud 1 år og Marit 4 måneder (iflg formynderrullen).

Jeg vet ikke når Marit ble født, fordi begravelsene for Aurdal 1779-1781 mangler i kirkebøkene, og man dermed ikke kan se hennes alder da hun døde.

Det er en Marit Knudsdatter Døvre som ble konfirmert i 1776, 16 år gammel https://media.digitalarkivet.no/kb20070603910477.

Dette kan være den Marit Knudsdatter jeg leter etter, da Knud Engebretsen også brukte Døvre i en periode (hans sønn Engebret ble født på Døvre i 1765).

 

Jeg har ikke klart å finne noe om Knud Engebretsens eventuelt første ekteskap (som må ha vært inngått før 1760), eller datteren Marit Knudsdatters fødsel.

Kanskje Knud ble gift og Marit født utenfor Valdres?

Jeg vil sette stor pris på om noen kan hjelpe til med informasjon om Knud Engebretsens første ekteskap og Marit Knudsdatters fødsel/dåp :)

 

Mvh

Kristin Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe. Det skiftet du har vedlagt er etter Engebret Knudsen (faren til Knud Engebretsen) i 1742.

Skiftet jeg nevner er etter Knud Engebretsen i 1783. Dette skiftet finnes ikke lenger, men jeg fant en

formynderrulle som lister de umyndige arvingene hans i 1783.

Endret av Kristin Ødegård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Knut Engebretsen giftet seg i 1760 står det ikke enkemann foran navnet hans (som det står på flere andre på denne tida). Det er derfor ikke noe som tyder på at han har vært gift før. Jeg finner heller ikke noen Knut Engebretsen som har barn døpt i Aurdal i årene 1755-1760.

 

Kanskje en kan finne slektskapsforhold til Knut Engebretsen ved å se på hvor mye de tre barna Ulrik, Knut og Marit arvet etter Knut? Står det noe om det i formynderrullen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kristin Ødegård skrev:

Hei Grethe. Det skiftet du har vedlagt er etter Engebret Knudsen (faren til Knud Engebretsen) i 1742.

Skiftet jeg nevner er etter Knud Engebretsen i 1783. Dette skiftet finnes ikke lenger, men jeg fant en

formynderrulle som lister de umyndige arvingene hans i 1783.

 

Jeg er klar over at dette er skiftet etter far til Knut, men jeg lurte bare på om jeg var på rett vei. Fant heller ikke noe skiftekort på Knut selv, men vet ikke alltid om skiftekortene er komplette i forhold til det som finnes i selve skifteprotokollene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje,

Jeg reagerte også på at det ikke sto enkemann på Knud, det sto jo enke på Anne ved denne vielsen. I Annes første ekteskap med Knud Tronson Døvre fikk hun forresten en datter Marit Knudsdatter i 1749, så jeg tenkte det kanskje var henne som var mor til barna Knud og Marit. Men ifølge bygdeboka for Skrautvål giftet denne Marit Knudsdatter seg med Nils Sørensen Holdal i 1784 https://media.digitalarkivet.no/kb20070603910640 , så hvis det er riktig kan det ikke være henne.

 

Når det gjelder arven etter Knud, så fikk sønnen Ulrich litt over 61 riksdaler, mens Knud fikk litt over 19 og Marit litt over 9. Dette stemmer med at de kan være barnebarn gjennom en datter av Knud, da lille Knud og Marit tilsammen fikk ca halvparten av hva Urich fikk (altså en søsterlodd). I tillegg står det at Ulrich har fått tildelt Ulrich Fodnes som verge (tror dette er Ulrik Tommasen Fodnes – søskenbarnet til Knud Engebretsen), og barna Knud og Marit fikk oppnevnt Helge Solbrekken som verge (barnas farfar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Grethe Flood said:

 

Jeg er klar over at dette er skiftet etter far til Knut, men jeg lurte bare på om jeg var på rett vei. Fant heller ikke noe skiftekort på Knut selv, men vet ikke alltid om skiftekortene er komplette i forhold til det som finnes i selve skifteprotokollene. 

Ja, det er dessverre en lakune i skifteprotokollene for Hadeland, Land og Valdres i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne annet enn at den Marit Knutsdatter Gigstad som gifter seg i 1777 med Knut Helgesen Solbrekken må være døpt 1749 som datter av Anne Olsdatter og hennes første mann Knut Trondsen. Hvis hun er datter av Knut Engebretsen så må hun være døpt 1761 eller seinere (har ikke sjekket i kirkeboka hvilke barn Knut Engebretsen og Anne Olsdatter fikk). Da må hun i så fall ha vært veldig ung ved vielsen i 1777. Jeg tror skiftet på Gigstad i 1783 inneholder opplysninger om alle barna til Anne Olsdatter i begge ekteskap, og at det bare var de tre som navngis i formynderrullen som da var umyndige arvinger. 

 

Men hvem er da Marit Knutsdatter Døvre som ble konfirmert i 1776 og som var født omkring 1760? Det er vel hun som gifter seg i 1784 med Nils Sørensen Holdal og var enke etter ham i 1801, 43 år gammel. Skiftet etter Nils i 1800 gir ingen opplysninger om enken sine slektninger.

 

Den Marit som ble døpt 27.4.1749, datter av Knut Trondsen og Anne Olsdatter Døvre, må være identisk med Marit Knutsdatter Døvre som ble konfirmert i 1764, 16 år gammel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg er helt enig med din konklusjon. Marit Knudsdatter født 1749 er datter av Knud Tronsen (f. 1711) og Anne Olsdatter og konfirmert i 1764. Hun ble gift med Knud Helgesen i 1777, og fikk barna Knud i 1777, og Marit i 1779. Faddere for Knud i 1777 er bla Marits stefars søster Ingelef Engebretsdatter Gigstad og Ola Knudsen Døvre (som var Knud T. og Annes sønn og altså Marits bror). Dette peker klart i retning at dette er riktig konklusjon. Marits dåp i 1779 har jeg ikke funnet, men hun var 4 måneder gammel ved skiftet etter moren i juli 1779.

 

I følge bygdeboka er den andre Marit Knudsdatter født i 1758 på Ose, og er datter av Knud Tronsen (f. 1721) og Sønnøv Olsdatter Garli. Denne familien bodde på Døvreøygarden. Det er vel hun som ble konfirmert i 1776, og gift med Nils Sørensen Holdal i 1784.

 

Disse to Marit Knudsdatter var faktisk søskenbarn, og deres fedre (som begge het Knud Tronsen!) var brødre født med ti års mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.