Gå til innhold
Arkivverket

Sogndal på 1600-tallet: Hvilken Johannes var far til Anna Johannesdotter Aaberge (viet til Ola Nilsson Gunvordal i 1705)?


Otto Martin Christensen
 Del

Recommended Posts

I ministerialbok nr. A 1, 1689-1713 for Sogndal, s. 194-195, finner man at Ole Nielss. og Ane Johans D: Aaberge troloves 1. mars 1705 (venstre side) og copuleres 22. mars (høyre side). Hvis man går til Sogndal bygdebok, Stedje sokn, bd. 1, s. 407, gjenfinner man dette ekteparet under Åberge, som Ola Nilsson, opprinnelig fra Gunvordal, og Anna Johannesdotter Åberge. Ifølge bygdeboka dør Anna i 1719 (kilder til dette har jeg ikke funnet, hverken i skifteregisteret eller i kirkebøkene for Sogndal, hvor det er en lakune fra 1714 til 1724), mens vi i kirkeboka finner at Ola begraves fra Aarvold 27. februar 1756, 72 år gammel, etter å ha makeskiftet et bruk på Aaberge mot et bruk på Aarvold (og etter å ha vært gift med Gjertrud Persdotter 2. gang). Bruket på Åberge hadde han nok har giftet seg til, siden han selv kom fra Gunvordal og hustruen Anna (Ane) i kirkeboka er angitt med gårdsnavnet Aaberge.

 

Vi kan forutsette at Anna Johannesdatter er datter av en Johannes som har bodd på Aaberge på 1600-tallet. Mitt hovedspørsmål er om denne Johannes kan være identisk med den Johannes Ingebrigtson som ifølge Gards- og ættesoge for Luster, bd. 1, s 183 var født på Skagen i Luster ca. 1637, som sønn av Ingebrigt Paulson og Barbro Sølfestdotter, og som flyttet til Åberge da han ca.1673 giftet seg med Karen Jacobsdatter, enken etter lensmann Mikkel Navarsete, som hadde bodd på Åberge sammen med Karen. Lars E. Øyane skriver om Johannes og Karen at «dei vart nok barnlause (?)», og i dette ligger det at det ikke kunne fastslås med sikkerhet at ekteskapet var barnløst da bd. 1 av gards- og ættesoga ble utarbeidet på begynnelsen av 1980-tallet. Kanskje ny informasjon om dette spørsmålet har dukket opp i ettertid?

 

Hva så med den Johannes Aaberge som i følge Bodil Marie Nornes (i masteroppgaven Bygdas beste menn? Ei studie av bondeeliten i Sogndal prestegjeld 1647-1707, UiB 2011) er registrert som lagrettsmann 28 ganger i perioden 1674-1693? Jeg anser det ikke som usannsynlig at han er identisk med Johannes Ingebrigtson, som altså giftet seg med lensmannsenken Karen Jacobsdatter (som selv var stedatter til lensmann Christen Nilsson på Fuhr) og flyttet inn på lensmannsgården ca. 1673, siden dette passer godt med at han debuterte som lagrettsmann i 1674. Men det blir kun en gjetning fra min side.

 

Til sist dukker det en Johannes Aaberge opp som enkemann i dødsskiftet etter Ane Nielsdatter («Johannes Aabergs quinde») fra 25. april 1721 (begynner nederst på høyre side). Dette kan fortsatt være Johannes Ingebrigtson, gitt at han giftet seg med Ane Nielsdatter etter at Karen Jacobsdatter døde (jeg har ikke funnet noen kilder til hennes dødsfall). I så fall er han en ganske så gammel mann i 1721. Noe dødsskifte etter en Johannes på Aaberge i den aktuelle perioden har jeg ikke funnet. Jeg er en fersking i slektsgranskningens gebet, med ca. ett års fartstid som en glad amatør, så mine leseferdigheter er temmelig begrensede hva angår gotisk håndskrift, og jeg har ikke klart å finne noen nøkler i skiftet etter Ane Nielsdatter. Kanskje noen andre klarer å finne avgjørende opplysninger i dette skiftet?

 

For kjennere av Sogne-genealogien er det sikkert velkjente slektssirkler jeg beveger meg inn i, og dersom noen med slik lokalekspertise kunne bidra med perspektiver på Anna Johannesdotters slektsbakgrunn, ville jeg vært takknemlig. Riktignok er det vel langt fra sikkert at man kan trekke noen sikre konklusjoner hverken når det gjelder relasjonen mellom de ulike utgavene av Johannes Aaberge som dukker opp i kildene eller mitt hovedspørsmål om hvorvidt Anna Johannesotter Aaberge kan tenkes å ha vært datter av Johannes Ingebrigtson, men alle innspill mottas med takk!

 

Mvh Otto MC

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Ingebrigt Aaberg var vurderingsmann vec skiftet etter Anne Nilsdtr i 1721. Jeg har aldri hørt om at en så nær beslektet som svigerfar til avdøde kunne være vurderingsmann, så jeg ville tro at det ikke er snakk om at Johannes Aaberg var sønn av Ingebrigt Aaberg. Kanskje andre har hørt om så nært slektskap?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skifte etter Anne/Anna Johans-/Johannesdtr. i 1719, som nemner enkemannen Ole Nielsen, og den avdøde sine 6 born, som var

- Dottera Marite Giestsdtr. (frå første ekteskap med Giest Aaberg), og frå siste ekteskap sønene Giest, Johannes og Olle Olssøner og døtrene Gunnilde og Brite Olsdøtre.

 

Denne kvinna hadde altså vore gift 2 gonger. Men eg veit ikkje om dette er di Anne, dvs. om dine opplysningar om etterkomarar samsvarer med det som er nemnt i dette skiftet.

 

Ved manntalet i 1701 var det ein 36 år gammal opsitjar med namnet Giest Olsen på Åberge. Han hadde ein son Ole Giestsen på 4 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Johannesdatter var datter av Johannes Rasmussen Li nedre, Hafslo f. ca. 1641/44 og hans første kone som er ukjent. Johannes var bosatt Ølnes i Sogndal ca. 1667-1698 men flyttet så til Li i Hafslo der han døde etter 1719. Den 9.5.1719 var det skifte etter andre kona til Johannes, Brynhild Hermundsdatter: https://media.digitalarkivet.no/view/24135/363 . I skiftet nevnes også Johannes sine barn med sin første kone: Ole Johannesen Stedje i Sogndal, Erik Johannesen Tørvi i Hafslo, Rasmus Johannesen Kvamme i Sogndal og Ole Nilsen Åberges barn som arvet en søsterlodd. Kona til Ole, Anne Johannesdatter som det var skifte etter 28.2.1719, er da datter av Johannes Li.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til Nils Aksel, Inge og Terje for innspill! 

 

I og med Terjes innlegg anser jeg saken som oppklart: Anne Johannesdotter er født på Li i Hafslo, som datter av Johannes Rasmussen  -- som jeg for øvrig allerede har på plass et annet sted i slektstreet, som far til Erik Johannessen Tørvi, gift med Brita Gjestsdatter Stedje.

 

Inges innlegg tilser på sin side at Anna Johannesdatter knyttes til Åberge ved vielsen til Ole Nielsen i 1705 fordi hun tidligere hadde vært gift med Gjest Olsen på Åberge (som nok er identisk med den "Gest Olssøn Aaberge" som gravlegges den 11. april 1704). Av de barna fra det andre ekteskapet som oppgis i skiftet etter Anna i 1719, blir sønnen Gjest gift på Gurvin (med Synneva Knudsdatter), hvor han bl.a. får en sønn Johannes som i sin tur havner på Hillestad i Hafslo.

 

Mvh Otto

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.