Gå til innhold
Arkivverket

Troms, Malangen, 1758, Dåp


Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Her trenger jeg hjelp til utfylling av stedsnavn, samt korrektur på det bokstavrette:

 

Troms fylke, Tromsø, Skjervøy, Lyngen, Karlsøy, Helgøy i Tromsø, Ministerialbok nr. 2 (1753-1778), Fødte og døpte 1758, Side 41
https://media.digitalarkivet.no/kb20050309010777

(venstre side, fjerde siste dåpsinnføring)

 

"St Hansdag"

.

.

" Døbt samme Dag Elias Ingebrigtsøns barn Kirkvigen(?) N: Johannes. fadderne(?) Peder Nielsøn ?????, Ander? Ericsøn ibid. Hans Glad ?????, Elen Rasmusd: ibid: Caren? Adriansd: ibid:"

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Gunnar,

 

Hmmmm, det kan hende jeg er på villspor her, og at overskriften jeg brukte (Malangen) slett ikke er riktig. Nye og flere spor er nok nødvendig her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

På tynt vann og dyp is, men er det ikke Brevigen – ikke Bervigen?

 

Ja, sjølvsagt, Even!
Takk for at du passar på; eg las rett, men skreiv feil. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et øyeblikks fortvilelse om et mulig villspor i området Kirkevik i Malangen, har jeg kommet til at jeg likevel nok er på rett spor. Barnefaderen Elias Ingebrigtsen og hans døpte sønn Johannes (mine og fryktelig mange andres direkte forfedre) er som regel oppført med Kirkevik som bosted. På denne tiden kan nok det omfatte et strørre område, sikkert også østover mot Indre Havnvåg. Jeg ser nå at der er ei vik kalt Bærvika: http://www.norgeskart.no/#!?project=seeiendom&layers=1002,1014&zoom=15&lat=7695258.11&lon=650989.46

 

Om denne er den samme, vet jeg jo nærmest nøyaktig hvor de bodde. Jeg skal høre med herværende lokale ekspertise, Alvin Andreassen, om han kjenner plassenes nøyaktige plassering, og ikke minst fadderne.

Det finnes mange som har denne familien (rundt Kirkevik, Havnvåg, Aspenes o.a) i sine online slektrær, "slektsvirus" og alt, dessverre startet av de to bygdebøkene for området. Jeg har enda ikke funnet noen som har dette riktig, så jeg gjør et forsøk på å komme videre. Spesielt for dåpsbarnet Johannes' familie, min 3xtipp-oldefar, er det mye "rør" der ute.

 

 

Endret av Jan-Thore Solem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en bygdebok for Tromsøsund. Der står Brevik eller Breivika som det heter idag og er en del av Tromsø by. 

http://www.sadesbingen.se/tromsoysund/breivik.shtml

 

Ett annet nettsted for oss som har slekt i Troms.

http://www.sadesbingen.se/slekt/index.html

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Leif, det finnes en online "bygdebok" som du peker til, en grei samling av kildeinnhold. Denne var/er vel ment som starten for å lage en samlet bygdebok etter hvert. Som du skriver var Breivika en del av Tromsøysund. Så viser det seg altså at det nettopp er denne Breivika som Elias og familien bor i 1758. Følg med...

 

Her må det passe med dagens reklame:

Det finnes en drøss med bygdebøker for bygder i Tromsøysund. Det er nydelige verk, løp og kjøp!: http://www.troms-slektshistorisk.no/?page_id=181

Og ikke nok med det, det er mer: Et par av de nyeste bøker er enda ikke lagt ut på den lista ser jeg, og nye bøker er på vei.

(Hmmm, får jeg "prikker" på kontoen min nå?)

 

Da jeg la ut mitt tydespørsmål øverst, var det begynnelsen på å kildebelegge neste generasjon bakover, bak min forfar Johannes. Til nå har dette vært avskrifter fra bygdebøkene for Malangen, samt det jeg har funnet online. Der har Elias og familien tilsynelatende alltid vært i Kirkevik. Elias og kona Elen Andersdatter har 6 kjente barn.

De to yngste Hans og Ole er født i Kirkevik i 1766 (døpt 1. juledag 1766, altså tidlig i kirkeåret 1767!) og 1770, mens Ingebrigt og (vår) Johannes er altså født i Breivika (nå del av Tromsø by, nord for sentrum) i 1754 og 1758.

De to eldste, Anders og Aleth kan man altså anta også er født i Breivika. De to er født før starten av eksisterende kirkebøker:

 

Alvin Andreassen (her på forumet, sterk bidragsyter til reklamerte Tromsøysund-bøker samt til medlemsbladet Yggdrasil) skriver i eposter siste par dager:

 

Som gift bodde Elias på Tromsøya og satt som husmann i Brevigen (Breivika) direkte under Prestegården.  Fadderne ved sønnen Johannes’ dåp var alle fra Tromsøya.  Stakevolden (Stakkevollan) lå nord for Brevik og var også en husmannsplass direkte under Prestegården.  Sannes (Sandnes) lå på yttersiden av Tromsøya, litt nord for dagens flyplass, og var en leilendingsplass under Prestegården.  Elias kom tilbake til Kirkevik i 1763 da hans far døde, og tinglyste 14. juni i 1764 "1 pund udi Kirkevigen."

 

og

 

Kirkeboka for Tromsø begynner innføringen sent på 1753-tallet. Før den tid har vi ingen konkrete opplysninger.  Det har nok vært en Kirkebok fra 1711, men den er fortapt.  Elias bodde nok hele tiden i Brevik. Det var faktisk ingen andre plasser å velge på den gangen.  På den tiden fantes på innsiden av Tromsøya kun Prestegården i sør og de to husmannsplassene i nord: Brevik og Stakkevollen, også kalt Skattør.  På yttersiden av øya bodde mer folk.  Der var det flere leilendingsbruk under Prestegården.  Hele Tromsøya lå den gangen under Prestegården – såkalt benefisert.  Elias og Elen har nok giftet seg en gang mellom 1745 – 1750.  Anders ble konfirmert 17 år gammel i 1767 og var 20 år gammel i 1769, altså født 1749 – 1750.  Aleth var 18 år i 1769 og konfirmert 18 år gammel i 1771.  Hun var nok født i 1751 – 1752.  Ingebrigt ble døpt fra Brevik i 1755.

Det er et problem med folk som bodde på disse husmannsplassene under Prestegården.  De nevnes da ikke i de vanlige skattelistene, så man kan ikke følge personene slik som på leilendingsbrukene.  Man må søke under Prestegården, hvor husmennene av og til nevnes.  Man kunne heller ikke velges som medlem av Tinget.  De ble på en måte anonyme.

Det er vel ikke skrevet noe utførlig om slektene i indre Malangen.

Som vi vet ble Ingebrigt, far til Elias, som enkemann gift med Malene Nielsdatter.  Vi vet ikke sikkert hvem hun var.  Hun var enke.  Da Ingebrigt døde i 1762, gav hun opp bygselen og reiste til Finnmark i juli 1763 med voksne barn fra sitt første ekteskap: Anders og Sara, mens datteren Ane ble igjen i Sultenvik i Lenvik.

Selvsagt kan du bruke det jeg skriver til deg. 

 

Kanskje kan dette bidra til å rette opp en del online slektstrær?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.