Gå til innhold
Arkivverket

Troms, Malangen, 1770, Dåp


Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Enda en av Elias Ingebrigtsens sønner:

Kan noen få noe vettugt ut av Oles siste fadder?

 

Troms fylke, Tromsø, Skjervøy, Lyngen, Karlsøy, Helgøy i Tromsø, Ministerialbok nr. 2 (1753-1778), Fødte og døpte 1771, Side 58
https://media.digitalarkivet.no/kb20050309010794
(venstre side, 24. søndag e. T.)

 

"Dom: p: t: 24." -- "Elias Ingbrigts: S: N: Ole, Test: Jens Villums:, Hans Anders: Peder Pauls: Golla Erichsd: ???? ????"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Even, da er vi helt enig på alle punkter.

Jeg håpte noen så noe annet enn meg, det er ofte litt rart med den koblingen mellom øyene og den suppa lenger bak...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rotete skrift.  Fadderen er uten tvil Magnel Olsdatter.  Hun var enke etter Erich Andersen og mor til nevnte Golla Erichsdatter.  Erich var bror til Elias' kone Elen Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Alvin,

 

Jeg bøyer meg for den solide lokalkunnskapen, og noterer i mine notater nøyaktig det du sier.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg tror hun heter Megtele Alvsdatter, hun er nevnt et par andre steder også:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2913&idx_id=2913&uid=ny&idx_side=-46 (dåp nr. 2 på venstre side)

Samme Dag Ole Jacobs: Sand sit Barn N: Christen. Faddere Thomas Hogens: Kalslet, Eric Anders: Hamvog, Jacob Ols: Nordfiord, Megtel Alvsdtr Hamvog, Gertru Jacobsd: Nordfiord.

 

Og i skiftet etter ektemannen Erik Andersen Hamnvåg: https://media.digitalarkivet.no/view/25021/266 (skiftet som begynner på høyre side). Kan vanskelig tolkes som annet enn Megtele.

 

mvh

 

Pål  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2017 den 15.47, Even Stormoen skrev:

Tja, ser ut som Megtel Alvasd.? Snodig navn i såfall . . .

 

På 24.8.2017 den 19.40, Alvin Andreassen skrev:

Litt rotete skrift.  Fadderen er uten tvil Magnel Olsdatter.  Hun var enke etter Erich Andersen og mor til nevnte Golla Erichsdatter.  Erich var bror til Elias' kone Elen Andersdatter.

 

4 timer siden, Pål Gjerde skrev:

Jeg tror hun heter Megtele Alvsdatter, hun er nevnt et par andre steder også:

 

 

Eg les det som "Megtel Alvesd."   

 

Det var kanskje ikkje like "snodig" for dei som var vane med namnet "Mechtel" (ikkje så uvanleg i Tyskland og Nederland).

Det var minst 5 av dei her i landet i 1801.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.