Gå til innhold
Arkivverket

Vedr. nyeste utlagte kilder


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg vil gjerne ha en definisjon på markeringen av sperrede kilder i skannede kilder, d.v.s. de som er merket med en hengelås, i forhold til avkrysningsfeltet Ekskluder fullstendig sperrede kilder. I det nyeste utlagte materialet er det svært mange hengelåser, men selv om jeg krysser av for Ekskluder fullstendig sperrede kilder, så er de der fortsatt. Er det her et definisjonsspørsmål mellom fullstendig sperrede kilder, og bare delvis sperrede kilder? I så fall, hva er vitsen i å bruke kapasitet til å skanne fullstendig sperrede kilder? Kan ikke de vente til en sperrefrist nærmer seg? Eller er det bare knappen som ikke virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olaf Larsen skrev:

Jeg vil gjerne ha en definisjon på markeringen av sperrede kilder i skannede kilder, d.v.s. de som er merket med en hengelås, i forhold til avkrysningsfeltet Ekskluder fullstendig sperrede kilder. I det nyeste utlagte materialet er det svært mange hengelåser, men selv om jeg krysser av for Ekskluder fullstendig sperrede kilder, så er de der fortsatt. Er det her et definisjonsspørsmål mellom fullstendig sperrede kilder, og bare delvis sperrede kilder? I så fall, hva er vitsen i å bruke kapasitet til å skanne fullstendig sperrede kilder? Kan ikke de vente til en sperrefrist nærmer seg? Eller er det bare knappen som ikke virker?

 

Jeg må tilstå at jeg er usikker. Jeg tror den ekskluderer kilder hvor vi har lagt inn konkrete tilgangsgrupper.

 

Med hensyn til markering av sperrede kilder har vi uansett en del å gå på, f.eks. bør det skilles bedre mellom fullstendig sperrede kilder og delvis sperrede kilder. Delvis sperrede kilder kan jo også være så mangt; det kan være 1 av 1000 bilder eller 950 av 1000 bilder som er sperret.

 

Vi skanner mye arkivmateriale som ikke vil bli fritt tilgjengelig på Internett i overskuelig framtid. Forenkling av saksbehandling, innsyn for forskere og innsyn for arkivskapere og andre deler av statsforvaltningen er noen av årsakene som utløser slik skanning.

 

F.eks. er Folkemengdens bevegelse 1928-1960, som er fullstendig sperret, skanna for forskningsprosjektet Historisk befolkningsregister (som også har finansiert skanninga). Det er mulig at deler av dette materialet kan gjøres fritt tilgjengelig, men det forutsetter både juridiske avklaringer og indeksering som skiller de ulike skjematypene fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.