Gå til innhold
Arkivverket

Borre, Vestfold. MINI I 9


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Er det noen mangler i skanningen av denne kirkebok? Grunnen til at jeg spør er at jeg får ikke bladd gjennom på vanlig måte. I "innhold" står det at den dekker kun noen år?

 

Jeg leter etter begravelse til en som døde 4/12-1893 (fra skifteprotokollen), Maren Louise Gustavsen. Hennes mann Anders (Petter) Gustavsen giftet seg på nytt med Tomine Scheie (pikenavn Hansen) (enke etter kjøpmann Adolf Scheie). Vielsen finner jeg heller ikke. En gang mellom Des 1893 og Nov 1898. Tomine brukte Gustavsen som etternavn nov 1898 iflg. NB/Bokhylla i forbindelse med lotteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at adresse ved død er Færgegaden 10.

 

Dødsfallsprotokoll

Vestfold fylke, Dødsfallsprotokoll nr. 2 (1883-1894), Dødsfallsprotokollside, Side 102
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk10101301025087

 

----

 

Ser at Anders og Tomine bor i Færgegaden 10 i 1900.

 

 

  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Horten
  • Kommunenummer: 0703
  • Gatenavn: Færgegaden
  • Gatenr: 10
  • Bydel:
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 2

Antall personer registrert på bostedet: 8


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Anders Gustavsen hf g Bygmester 1842 Sverige  
tidslinje.gif Tomine Gustavsen hm g   1855 Oddernæs LM  
  Augusta Emilie Gustavsen d ug   1886 Horten JL  
  Johan Aamodt fl ug Lærer ved teknisk skole 1876 Trøgstad Sm  
  Herman Dahl el ug Typograf hos bladudgiver 1878 Undrumsdal JL  
tidslinje.gif Torvald Syversen hf g Formand ved jernbane 1851 Hønefos Bu  
tidslinje.gif Hanna Syversen hm g   1853 Lier Bu  
  Bernt Berntsen el ug Sporskifter ved jernbane 1875 Dybvaag Ned

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0703&kenr=001&bnr=0035&lnr=01

----

 

De bor på samme adresse i 1910.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036486009612

 

----

 

Du har sjekket kirkebøkene for Horten?

 

 

 


 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kristin S. Aasen skrev:

Er det noen mangler i skanningen av denne kirkebok? Grunnen til at jeg spør er at jeg får ikke bladd gjennom på vanlig måte. I "innhold" står det at den dekker kun noen år?

 

MINI I 9 dekker perioden 1878-1896, men døpte slutter allerede i 1892 (fortsetter i MINI I 10).

 

Jeg leter etter begravelse til en som døde 4/12-1893 (fra skifteprotokollen), Maren Louise Gustavsen. Hennes mann Anders (Petter) Gustavsen giftet seg på nytt med Tomine Scheie (pikenavn Hansen) (enke etter kjøpmann Adolf Scheie). Vielsen finner jeg heller ikke. En gang mellom Des 1893 og Nov 1898. Tomine brukte Gustavsen som etternavn nov 1898 iflg. NB/Bokhylla i forbindelse med lotteri.

 

Husk at det er egne kirkebøker for Horten. Dersom personene var dissentere, kan både ekteskap og dødsfall/begravelse være ført i separate lister for dissentere i kirkebøkene. I dissenterlistene kan man neppe utelukke mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har sett på vi (viede), vd(viede dissentere), gr(gravlagte), gd(gravlagte dissentere) osv. Både i Horten og Borre. Har også sett at enkelte år mangler på flere av hendelsestyper, f.eks. begravde, viede. Bl.a. finner jeg ikke vielsen mellom Anders og Tomine (en gang etter 1893) og heller ikke begravelsen til Maren Louise (desember 1893 ifølge skiftet). Anders hans datter Augusta Emilie fra ekteskapet med Maren Louise ble døpt utenfor statskirken, d.v.s. hennes dåp er blant dissenterdåp.

 

Mitt spørsmål er da om den originale (papir) kirkebok dekker mer enn den digitaliserte kirkebok. Når det gjelder vielser og begravelser (for dissentere) i Horten og Borre i tidsrommet f.o.m. desember 1893 t.o.m. desember 1898 (da brukte Tomine Gustavsen som etternavn iflg. avis november/desember 1898 på bokhylla på NB.no). Når var vielsen? Hvor? Trodde jeg hadde sett vielsen tidligere, på det gamle Digitalarkivet 

 

Et annet spørsmål, Har Statsarkivet i Kongsberg eller annen institusjon innen Arkivverket innføringene av vielsen (etter des 1893) og begravelsen des 1893? Hvis, så er det fint å se bilde av innføringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kristin S. Aasen skrev:

Mitt spørsmål er da om den originale (papir) kirkebok dekker mer enn den digitaliserte kirkebok.

 

Normalt nei, men vi ser innimellom at noe ble uteglemt (eller bevisst hoppet over) under mikrofilming på 1950-tallet. I denne kirkeboka ser du på sidetallene at s. 94-95, s. 176-181, s. 227-243, s. 257-265, s. 272-279, s. 284-285 og s. 291-293 ikke er mikrofilma/skanna, men samtidig er det markert på de foregående sidene (f.eks. på s. 93) at "blank pages" følger. Mest sannsynlig er mikrofilminga, og dermed også skanninga, komplett.

 

Originalen oppbevares på Kongsberg.

 

11 minutter siden, Kristin S. Aasen skrev:

Et annet spørsmål, Har Statsarkivet i Kongsberg eller annen institusjon innen Arkivverket innføringene av vielsen (etter des 1893) og begravelsen des 1893? Hvis, så er det fint å se bilde av innføringene.

 

Fullstendig katalog over arkivet Borre kirkebøker finner du i Arkivportalen, som er lenket opp fra kildeinformasjonen til kirkeboka.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.