Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skifte på Narum, Toten 1.5.1756


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Det foregår et skifte på 1.mai 1756 på Narum Mellem. Jeg tror det står at det er Peder Tordsen som forlanger skiftet og at følgende barn er listet opp. Torchild - fullmyndig, Eli gift med Anders Christensen Fogde-Narum, Margrethe - gift med Anders Olsen Grindstad, Marte - gift med Mads Christensen Enge og Pernille - gift med Ole Pedersen Aas. Ser det er flere navn nedover, da gikk det litt i kryss for meg. Står det mer viktig for familieforholdene her?

Står det noe om at Eli Pedersdatter bare er halvsøsken til de andre?

https://media.digitalarkivet.no/sk20090109650016

Sissel Johnsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen respons – det kom en middag i veien.

 

Peder Tordsen forlanger skiftet ja, og barnene med ektefeller er som du listet opp, en liten bokstavretting dog - Anders Olsen Grimstad.

 

Peder Tordsens avdøde kone er Mari Mathiasdatter.

 

Efterfølgende er navn på to lensmenn. «Paa Lensmanden Lars Torchilsen Raabberstads Veigne Var Herværende og tilstæde underlensmanden Gulbrand Michelsen Kobberstad(?) . . .» 

 

Derefter masse (for meg) innviklete transaksjoner far og barn i mellom, neste navn er en tjenestedreng Ole Johanson som ser ut til å ha et krav i boet. Så listing av øvrige kreditorer og til slutt en avtale om kår for Peder. Torchild arver gården. Ingen flere familiemedlemmer nevnt, så vidt jeg kan ‹skimte› blandt all jussen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye igjen Even! Det er utrolig spennende med disse gamle skiftene, men akk så vanskelig å tyde dem! Superbra at det finnes sånne som deg. du skal ikke se bort fra at det kan komme flere skiftespørsmål i nærmeste framtid.

Ha en fortsatt god ettermiddag :)

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for snille ord – jeg prøver meg gjerne på andre skifter, men vær fullstendig klar over at jeg så langt fra besitter samme tydeevner som Rustad, Sigdestad, Gustavsen, Ertesvåg, Falch – bare for å nevne noen av de eminente ‹tyderne› her – slik at feil og mangler visselig kan vrimle i mine ofte forhastede forsøk ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Nils Aksel Horvei skrev:

Det står vel ikke at Eli er halvsøster, men det fremgår av skiftet etter Peder Tordsens kone (nr 2) 25/2 1754. Eli nevnes nemlig ikke blant hennes barn.

https://media.digitalarkivet.no/view/25271/831?indexing=

Her fant jeg et skifte fra 1712 som viser at Peder hadde vært gift før og hadde datteren Eli fra det ekteskapet

https://media.digitalarkivet.no/sk11216091514105

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.