Gå til innhold
Arkivverket

Merknad ved dåp i Sande 1821


Siri Baklid
 Del

Recommended Posts

Håper noen kan hjelp med tolkning av merknad om barn 18 og 19 (tvillinger). Jeg klarer å tyde: "Pigen Ingeborg Maria Jørgensdatter Bjørke under Egeberg. Hun ....... en gift Mand for 9 Aar tilbage i Tiden...og som Barnefader blev opgiven Ungkarl Bent Olsen Søndre Gran."

https://media.digitalarkivet.no/kb20051018030448

 

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri,

 

Har du sjekket med den allerede transkriberte versjon av Sandeboka?

 

Mvh Are

 

Første bør trolig være. «Pigen Jngeborg Maria Jørgensdr Bjørne under Egeberg. Hun har tilforn faat et Barn med en gift Mand for 9 Aar tilbage i Tiden». Skriften er gjengitt utydelig, så den siste delen må jobbes mer med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre fra der Are ga seg: "Hendes Fader meldte selv hendes ?? (nedkomst?) med disse Tvillinger og som Barnefader blev opgivet Ungkarl Bent Olsen Søndre Gran". Tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri,

 

Plassnavnet jeg leste som "Bjørne", skal trolig likevel være "Bjørke". Det kan være at jeg ikke er i stand til å lese den staven jeg forventer i en "k", slik at bokstaven fremstår som en "n". Okkesom, bruk nummer 2 og 3 under Eikeberg (Sande, gnr 91) heter begge Bjerke (G.O. Kløvstad et. al; Sandeboka, Drammen, 1939, s. 533).

 

Ellers virker Bjørgs forslag svært rimelig. det står "Ne-komst", altså "Ne" og ikke "Ned" før ordet deles.

 

Den transkriberte versjonen av kirkebøker og etterhvert klokkerbøker for Sande 1753-1903 (1918) lider forøvrig under endel barnesykdommer. Den er et resultat av arbeid utført av folk på SKAP og KAJA-midler fra ca. 1993-1997, og primus motor for tilgjengeliggjøring var i sin tid Arne Tollefsen (1916-2006). Datafilene fra RHK-Sande var faktisk det som ga støtet til opprettelsen av Digitalpensjonatet i 1999, men oppfølgingen av dette materialet har egentlig ikke vært tilstede i tilstrekkelig grad. Nå later det også til at hele Digitalpensjonatet er blitt gjemt bort. Håper ikke det har havnet på den digitale dynga.

 

Samtidig. Vi opplever jo at mange av de skannede mikrofilmene byr på særlig utfordringer, idet datidens (1950-1960-tallet) løsninger finansiert av Mormonerkirken,  jo ikke hadde som målsetning å fremskaffe optimal optisk kvalitet i ett og alt. Her synes ting å ha gått noe fort i svingene, og noen etterkontroll eller oppfølging har ikke ligget inne i prosjektene til de private aktørene. Etter det jeg kjenner til så vil jo Arkivverket kunne foreta nyskanninger, men slike nyskanninger i farger vil jo igjen medfører lengre nedlastingstid etc etc etc.

 

Så i sum så får vi fortsette å myse oss vei i det store flotte materialet som er tilveiebrakt uten kostnad for oss, og heller finner løsninger der både fortidige skriversjeler og nåtidige tekniske løsninger volder besvær.

 

Mvh Are 

 

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sammenheng blir teksten omtrent slik:

 

Om foreldrene:
Pigen Ingeborg Maria Jørgensdtr Bjørke under Egeberg. Hun har tilforn havt et Barn med en gift Mand for 9 Aar tilbage i Tiden. Hendes Fader meldte selv hendes Nekomst med disse Tvillinger, og som Barnefader blev opgivet Ungkarl Bent Olsen søndre Gran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else,

 

Med fare for å virke for panegyrisk: Ikke bare har du et uovertruffent blikk for tidlig 1800-talls skrift (og forsåvidt andre tidsperioder), men jeg mistenker at du har et vokabular som langt overgår hva moderne ordlister kan "matche". Selvsagt skal det være "havt". Godt jeg avstod fra å gi forslag til resten den angjeldende dagen. :-)

 

Jeg skylder også å skyte inn at mine overlegninger om RHK-Sande (Registeringssentral for Historiske Kilder) ovenfor, jo springer ut av det faktum at denne herværende problematiske merknad aldri ble forsøkt transkribert av RHK-Sande på 1990-tallet, så her er det nybrottsarbeid hele veien.

 

Vennlig hilsen

 

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.