Gå til innhold
Arkivverket

Umyndiges skifte 1763, Strand, ROG. - Regnehjelp


Håvard Hjorteland
 Del

Recommended Posts

Hei,

Her er skiftet: https://media.digitalarkivet.no/sk20081104630395  , Øverst Paul Mortensen Idtzøe (Idese) , og under hans sønn Anders som ble ca. 7 år..

 

Det jeg vet: Arvinger er enken Anna Tjærandsdtr., samt døtrene Guren (19) og Siri (13). Det er ikke registrert gravlagde i Strand 1763, så jeg vet ikke hvem som døde først av far og sønn.

Problemstillingen: Jeg tror at det kan ha vært en eldre datter Ingeborg Paulsdtr. f.c. 1743. Hun ble gift med Aslak Jonsen Bergevik i 1760, og var dermed ikke umyndig og derfor ikke registrert i dette skiftet. Ut fra opplysninger i 1758 skal det ikke være flere søsken, en bror Paul er død mellom 1758 og 1763.

Spørsmålet: Kan noen som kjenner arvereglene bedre en meg se om tallene vedrørende  arv fra part i garden Eiche samt løsøre gir noen indikasjon på om det er sannsynlig eller usannsynlig at det VAR en eldre søster?  

Jeg går ut fra at ved umyndiges skifte (spesielt her med far og sønn samtidig) er det satt opp et regnestykke på forhånd hvor enkens og ev. myndige søskens del av arven er gjort opp på forhånd?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ein skiftedesignasjon  https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Skiftedesignasjon

Om du kan finne skiftet (skifteprotokollen), vil det fortelje meir.

 

Det vi kan lese her, er at dei to jentene har fått arv verdsett til 9 rd + 30-3-10 = 40 -3 -10 etter far, og 4,5 dr +12-2-1 = 17-0-1  etter broren.

(1 rd = 4 ort = 96 skilling)

Dersom broren døydde før far, ville foreldra arva - altså ingenting på systrene.

Altså må far Paul døydd først, slik at son Anders arva. Då Anders døydde, gjekk arven hans til fordeling.

 

Den aktuelle regelen er sannsynlegvis (i Kristian Vs lov) 5-2-36:

"Er ej Fader, da arver Moder og Fuld- eller Halv-Sødskinde; Dog at Moder tager ej meere, end et hendis Barn, Mands Lod, om Søn er til, Qvindis Lod om Søn er ej til".

 

Vi veit at dotterluten etter Paul er 40-3-10; ein sonelut vert då  to gongar dette (81-2-20)

Arven etter Anders vert ein systerlut til mora og ein søsterlut til kvar av systrene; eventuelt -om det er fleire brør - ein brorlut til mora og kvar av brørne og ein systerlut til kvar av systrene.

Systerluten er 17-0-1. Anders sin farsarv er 4,8 gongar dette.

 

Då vert reknestykket at det må vere éi syster til i flokken av arvingar.  Resten kan vere redusert i mellomtida, inkludert avgift for skifte og vurderingsmenn.

Om Anders er uekte, og faren har lyst han i kull og kjønn, ville han fått halv arv;  då går ikkje reknestykket opp.

 

men....   det kan finnast grunnar til avvik. 

Ein av dei er om ei eldre søster kan friviljug avstå frå arv (t.d. fordi ho har fått heimanfølgje).

Ein anna grunn kan vere at mora avstår frå arv etter Anders.

Dette får du evt. vite om du finn skiftet.

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

 

Tusen takk for god hjelp, dette hadde jeg aldri greid å regne ut selv (jeg har prøvd). Men jeg skjønner det bedre når jeg har fått sett litt på ditt regnestykke.

Da styrker det min antakelse om at det var en eldre søster Ingeborg,  bl.a. pga geografi, farsnavn Paul, og at Ingeborg og søstrene senere var faddere for hverandre flere ganger.

 

Dessverre mangler det mange skifter i Ryfylke på denne tiden, så dette er nok alt som finnes etter Paul. 

Dette står det om kilden i Digitalarkivet:  Ryfylke sorenskriveri, skifteprotokoll nr. D 11, 1757-1766  Merknad: Skiftedesignasjon: Oversikt over umyndiges arv 1757-1766. Ikke fullstendig

 

 

Endret av Håvard Hjorteland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ... då er "fasiten" tapt .....

 

Vi har ein del alternativ; men alle inkluderer to umyndige systre (som vi kjenner) og minst eitt sysken til.

 

Det mest sannsynlege:  2 umyndige systre + 1 syster + mor får ein systerlut i arv etter Anders.

Men også mogelege, dersom mor avstår frå arv etter Anders (evt. nøyer seg med mindre; det ville forklare dei 0,8 systerlutane til overs)

2 um. systre + 2 systre   (alle heilsysken, evt alle heilsysken med kvarandre, men halvsysken til Anders)

2 um. systre + 1 bror   (alle heilsysken, evt alle heilsysken med kvarandre, men halvsysken til Anders)

2 um. heilsystre + 4 halvsystre

2 um. heilsystre + 2 halvbrør

2 um. heilsystre + 2 halvsystre + 1 halvbror

I tillegg kan det vere sysken som avstår frå arv etter Anders.

Det er ikkje "plass" til nokon bror om mor skal ha (full) arv etter Anders.

 

Her har eg tenkt at Guren og Siri er heilsystre til Anders.  "Moderen" Anne er formyndar for Siri, så det er mest truleg at Anne er mor (ikkje stemor).

Vidare arvar dei på like fot, så begge må vere anten heile eller halve systre til Anders.

Men dersom Guren og Siri skulle vere halvsystre til Anders (altså frå eit evt. tidlegare ekteskap), må også eldre sysken

vere halvsysken til Anders, og Anders ville ikkje ha nokon heilsysken (i live). Dei måtte vere yngre enn Siri, og stå som umyndige arvingar.

Utan heilsysken, vil alle halvsysken arve som heilsysken - og då er vi attende til alternativa ovanfor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen,

Jeg tror vi kan utelukke halvsøsken her. Far Paul ble døpt så sent som i 1722, og han må ha giftet seg med enken Anna Tjærandsdtr. ca. 1741-42. Altså bare rundt 20 år gammel.

Anna (som var 20 år eldre) hadde to barn med første ektemann, det siste ble døpt i 1740. Men halvsøsken på mors side betyr ikke noe her.

Jeg mangler vielsen til Paul/Anna, både den og alle barnas dåper burde være å finne i Strand/Høle kirkebok (som har dette dekket i perioden). Jeg finner dog Paul i en Militær rulle fra 1748. Han er da utskrevet for 3 gårder i nabosoknet Årdal, der er det ikke er kirkebøker før 1760. Jeg tipper paret har bodd i Årdal noen år. Han ble dimmitert i 1745, gift, 26år, tjent 3 år, og bodde i 1748 på Idse. Alderen 7 år på Anders må være feil, den stammer fra bygdeboken for Strand. Han må ha vært eldre, da mor Anna ble døpt i 1702. Siris dåp i 1750 er den eneste jeg finner, Anna var da 48 år og da var det nok slutt på barnefødsler....  Bare Guren (Guri), Siri og "the missing link" Ingeborg Paulsdtr er konfirmert i Strand. De to brødrene nådde nok ikke konf. alderen før de døde.

"Problemet" Med Ingeborg Paulsdtr. har vært at hun både i prestens skjeleregister 1758 og konfirmasjon samme år er nevnt Idzal. Idsal er like ved Idse hvor foreldrene bodde (To naboøyer like ved Jørpeland).

Endret av Håvard Hjorteland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.