Gå til innhold
Arkivverket
Torbjørn Steen-Karlsen

Hvem eide i Åsbø, Gjerstad, før 1624?

Recommended Posts

Torbjørn Steen-Karlsen

Kan noen hjelpe meg og finne en kilde som forteller om hvem som kan ha eid i gården Åsbø i Gjerstad før odelsmanntalet i 1624. Gjerstad er altså i Aust-Agder - Vissedal.

Det påstås at Halvor Olsen Nordre Mo på Vegårshei skal foruten gården Nordre Mo, 1 ½ hud, ha eid 1 ½ hud i Vevstad (etter sin mor), 1 hud i Åsbø i Gjerstad og ½ hud i Steinsland i Skåtøy. Han er registrert som bruker fram til 1633.  Det er den samme mannen som nevnes i 1624 med 1 hud i Åsbø. Mye kan tyde på at han hadde sønnen Torbjørn Halvorsen som kommer til Vevstad i Gjerstad, og kanskje blir gift med ei søster av Siri Borgarsdatter Åsbø, kanskje den samme som den Gunhild Vevstad som nevnes 1645-1650. I 1624 står Torbjørn Halvorsen med Vevstad 1/2 hud, Åsbø 1 geiteskinn. Hans kone har odel i: Åsbø 1 hud 4 kalveskinn.

En eventuell Borgar N. N. må ha eid i alle fall 5 huder 4 kalvskinn i Åsbø. Dette deles opp i 4 søsterlodd, på 1 hud 4 kalveskinn hver. Disse er fordelt på Siri Borgarsdatter Trydal, Gunhild Vevstad, Kristen Åsbøs kone og Lauritz Trydal.

Mvh. Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Berntsen

Dette er kun notater jeg har, Torbjørn. Uten detaljert kildehenvisning om det ikke er nevnt.

Den Borgar du refererer til er vel antatt å være Borgar Christensen, sønn av en person kalt Christen Åsbø.

Etter at Christen var død, den 15/1-1677, ble det presentert et krav på 0,5 hud pantegods i Åsbø fra panthavere på Brokeland, ifølge et pantebrev datert den 14/1-1623. Når det gjelder Borgars eierdel, og hans 4 søsterlodd, så kjenner jeg ikke den arvefordelingen, men antar du refererer til Siri og Gunhild so Borgars døtre, Christen Åsbøs kone som en svigerdatter, og Lauritz Trydal som en sønn (en Lauritz eller Lars som er ukjent for meg på Trydal) ? Det er i det hele tatt mye forvirring omkring Christen Borgarsens barn. Hans hustru skal ha vært Anne Jørgensdatter av ukjent opprinnelse. Hun ga opp boet sitt den 8/7-1744, og hun sto da som eier av 2 huder og 2 og 3/4 kalveskinn i Åsbø, taksert til 462 riksdaler. Boets totale netto var 497 riksdaler. Hennes 7 barn var alle i live ved skiftet. Skiftet etter ektemannen Christen ble holdt den 22/8-1741. Han sto da som eier av 4 huder og 7,5 kalveskinn i Åsbø, taksert til 925 riksdaler. Boets totale netto var 1092 riksdaler.

Fra 1679 sto Borgar Christensen som eier av 2 og 1/3-del kalveskinn i Ausland på sin hustrus vegne, etter et skifte på Ausland i 1677. Han var enkemann da han giftet seg med Ingeborg Bjørnsdatter fra Ausland, og hun skal ha giftet seg på nytt etter at Borgar døde.

Når det gjelder tilknytning til Nordre Mo, så hadde jo Borgar (eller Borger) navnet røtter også der, gjennom mange generasjoner. Det antas at far til den Halvor Olsen du nevner kan ha vært en Ole Borgarsen (d. før 1624), som eide begge Mo-gårdene på Vegårshei, som siden ble fordelt på sønnene Ole og Halvor. Han skal ifølge Vegårsheiboka ha vært sønn av en rikmann ved navn Borgar og hans hustru Gro, som bl.a. eide Mo. At Halvor fikk sønnen Torbjørn Halvorsen som du refererer til er også korrekt, men hans hustru er ukjent for meg. Halvor var gift med en Gunhild, og han overtok Nordre Mo etter sin far, mens broren Ole fikk Søndre Mo. Halvor er registrert på Nordre Mo frem til 1633, som eier av 1,5 hud. I tillegg eide han 1,5 hud i Vevestad etter sin mor, 1 hud i Åsbø, og 0,5 hud i Steinsland i Bratsberg. Det som kan forstyrre din teori er at sønnen Torbjørn var bruker på Nordre Mo i 1633 sammen med sin far.

Litt å tenke på kanskje..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Nei, det er enda lenger tilbake.

En Borgar ellers ukjent har hatt fire døtre:

A) Siri Borgarsdatter. Gift med Gunvald (Lauritsen?) Trydal. Eide 1 gud 4 ksk i Åsbø.

B) Gunhild (Borgarsdatter). Gift med Torbjørn Halvorsen Vevstad. Eide 1 hud 4 ksk i Åsbø på konas vegne. Hadde eget Åsbøgods fra faren Halvor Olsen Nordre Mo.

C) N. N. Borgarsdatter. Gift med Kristen Pedersen Åsbø. Eide 1 hud 4 ksk i Åsbø. Igjen foreldre til Borgar Kristensen i 1679, gift med Ingebjørg Bjørnsdatter Ausland. De fikk sønnen Kristen Borgarsen, gift med Anne Jørgensdatter. 

D) N. N. Borgarsdatter. Kanskje gift med Lauritz (Jonsen?) Trydal, nevnt 1629-1650 på Trydal. Eide 1 hud 4 ksk i Åsbø.

Den Borgar du nevner har man jo ingen bevis for, ei heller kona Gro. Men det som er at slekta går ikke gjennom Halvor Olsens far Ola Borgarsen, selv om han selvfølgelig kan være i slekt med sin svigerdatter, men noen dokumentert Borgar er dønn umulig å få satt ned på kartet.

TSK

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oddbjørn Johannessen

Har du undersøkt skattemanntall/lensregnskaper fra 1610 og framover, Torbjørn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg gikk igjennom dem en gang, men nå finner jeg ikke igjen alt dette på det nye arkivet. Har du noen lenker?

Fantastisk artikkel du skreiv. Har lest den mange ganger. :)

TSK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oddbjørn Johannessen
29 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Jeg gikk igjennom dem en gang, men nå finner jeg ikke igjen alt dette på det nye arkivet. Har du noen lenker?

Fantastisk artikkel du skreiv. Har lest den mange ganger. :)

TSK

Prøv her (scroll litt nedover): https://digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1580&to=1664&format=all&sc[0]=rs&page=9

Ellers takk for hyggelig kommentar!

Endret av Oddbjørn Johannessen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Flott. Tusen takk. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Berntsen

Takk for klargjøringen, Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oddbjørn Johannessen

Den eneste jeg finner på Åsbø i perioden 1610 - 1624, er Christen Aasbø.  Han er i hele perioden listet som krone- og leilendingsbonde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive