Gå til innhold
Arkivverket

Hvem eide i Åsbø, Gjerstad, før 1624?


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg og finne en kilde som forteller om hvem som kan ha eid i gården Åsbø i Gjerstad før odelsmanntalet i 1624. Gjerstad er altså i Aust-Agder - Vissedal.

 

Det påstås at Halvor Olsen Nordre Mo på Vegårshei skal foruten gården Nordre Mo, 1 ½ hud, ha eid 1 ½ hud i Vevstad (etter sin mor), 1 hud i Åsbø i Gjerstad og ½ hud i Steinsland i Skåtøy. Han er registrert som bruker fram til 1633.  Det er den samme mannen som nevnes i 1624 med 1 hud i Åsbø. Mye kan tyde på at han hadde sønnen Torbjørn Halvorsen som kommer til Vevstad i Gjerstad, og kanskje blir gift med ei søster av Siri Borgarsdatter Åsbø, kanskje den samme som den Gunhild Vevstad som nevnes 1645-1650. I 1624 står Torbjørn Halvorsen med Vevstad 1/2 hud, Åsbø 1 geiteskinn. Hans kone har odel i: Åsbø 1 hud 4 kalveskinn.

 

En eventuell Borgar N. N. må ha eid i alle fall 5 huder 4 kalvskinn i Åsbø. Dette deles opp i 4 søsterlodd, på 1 hud 4 kalveskinn hver. Disse er fordelt på Siri Borgarsdatter Trydal, Gunhild Vevstad, Kristen Åsbøs kone og Lauritz Trydal.

 

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun notater jeg har, Torbjørn. Uten detaljert kildehenvisning om det ikke er nevnt.

 

Den Borgar du refererer til er vel antatt å være Borgar Christensen, sønn av en person kalt Christen Åsbø.

 

Etter at Christen var død, den 15/1-1677, ble det presentert et krav på 0,5 hud pantegods i Åsbø fra panthavere på Brokeland, ifølge et pantebrev datert den 14/1-1623. Når det gjelder Borgars eierdel, og hans 4 søsterlodd, så kjenner jeg ikke den arvefordelingen, men antar du refererer til Siri og Gunhild so Borgars døtre, Christen Åsbøs kone som en svigerdatter, og Lauritz Trydal som en sønn (en Lauritz eller Lars som er ukjent for meg på Trydal) ? Det er i det hele tatt mye forvirring omkring Christen Borgarsens barn. Hans hustru skal ha vært Anne Jørgensdatter av ukjent opprinnelse. Hun ga opp boet sitt den 8/7-1744, og hun sto da som eier av 2 huder og 2 og 3/4 kalveskinn i Åsbø, taksert til 462 riksdaler. Boets totale netto var 497 riksdaler. Hennes 7 barn var alle i live ved skiftet. Skiftet etter ektemannen Christen ble holdt den 22/8-1741. Han sto da som eier av 4 huder og 7,5 kalveskinn i Åsbø, taksert til 925 riksdaler. Boets totale netto var 1092 riksdaler.

 

Fra 1679 sto Borgar Christensen som eier av 2 og 1/3-del kalveskinn i Ausland på sin hustrus vegne, etter et skifte på Ausland i 1677. Han var enkemann da han giftet seg med Ingeborg Bjørnsdatter fra Ausland, og hun skal ha giftet seg på nytt etter at Borgar døde.

 

Når det gjelder tilknytning til Nordre Mo, så hadde jo Borgar (eller Borger) navnet røtter også der, gjennom mange generasjoner. Det antas at far til den Halvor Olsen du nevner kan ha vært en Ole Borgarsen (d. før 1624), som eide begge Mo-gårdene på Vegårshei, som siden ble fordelt på sønnene Ole og Halvor. Han skal ifølge Vegårsheiboka ha vært sønn av en rikmann ved navn Borgar og hans hustru Gro, som bl.a. eide Mo. At Halvor fikk sønnen Torbjørn Halvorsen som du refererer til er også korrekt, men hans hustru er ukjent for meg. Halvor var gift med en Gunhild, og han overtok Nordre Mo etter sin far, mens broren Ole fikk Søndre Mo. Halvor er registrert på Nordre Mo frem til 1633, som eier av 1,5 hud. I tillegg eide han 1,5 hud i Vevestad etter sin mor, 1 hud i Åsbø, og 0,5 hud i Steinsland i Bratsberg. Det som kan forstyrre din teori er at sønnen Torbjørn var bruker på Nordre Mo i 1633 sammen med sin far.

 

Litt å tenke på kanskje..
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er enda lenger tilbake.

En Borgar ellers ukjent har hatt fire døtre:

A) Siri Borgarsdatter. Gift med Gunvald (Lauritsen?) Trydal. Eide 1 gud 4 ksk i Åsbø.

B) Gunhild (Borgarsdatter). Gift med Torbjørn Halvorsen Vevstad. Eide 1 hud 4 ksk i Åsbø på konas vegne. Hadde eget Åsbøgods fra faren Halvor Olsen Nordre Mo.

C) N. N. Borgarsdatter. Gift med Kristen Pedersen Åsbø. Eide 1 hud 4 ksk i Åsbø. Igjen foreldre til Borgar Kristensen i 1679, gift med Ingebjørg Bjørnsdatter Ausland. De fikk sønnen Kristen Borgarsen, gift med Anne Jørgensdatter. 

D) N. N. Borgarsdatter. Kanskje gift med Lauritz (Jonsen?) Trydal, nevnt 1629-1650 på Trydal. Eide 1 hud 4 ksk i Åsbø.

 

Den Borgar du nevner har man jo ingen bevis for, ei heller kona Gro. Men det som er at slekta går ikke gjennom Halvor Olsens far Ola Borgarsen, selv om han selvfølgelig kan være i slekt med sin svigerdatter, men noen dokumentert Borgar er dønn umulig å få satt ned på kartet.

 

TSK

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk igjennom dem en gang, men nå finner jeg ikke igjen alt dette på det nye arkivet. Har du noen lenker?

 

 

Fantastisk artikkel du skreiv. Har lest den mange ganger. :)

 

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Jeg gikk igjennom dem en gang, men nå finner jeg ikke igjen alt dette på det nye arkivet. Har du noen lenker?

 

 

Fantastisk artikkel du skreiv. Har lest den mange ganger. :)

 

TSK

 

Prøv her (scroll litt nedover): https://digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1580&to=1664&format=all&sc[0]=rs&page=9

 

Ellers takk for hyggelig kommentar!

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste jeg finner på Åsbø i perioden 1610 - 1624, er Christen Aasbø.  Han er i hele perioden listet som krone- og leilendingsbonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da er dette problemet løst i Per Reidar Christiansens bare helt fantastiske oppsett av folk fra Agder som man finner her: http://www.genealogi.no/agderkilder/  Her kan man frotse i nye navn. Jeg får nesten ikke lagt meg på natta. 🙂 En gåte er løst. Ut fra det godset som blir delt mellom hans mulige døtre må han ha eid minst 5 huder 4 kalvskinn i Åsbø. Dette deles opp i 4 søsterlodd, på 1 hud 4 kalveskinn hver. Åsbø var på 6 huder. Det mangler altså 8 kalvskinn.

 

1 geiteskinn er hos Torbjørn Halvorsen Vevstad i Gjerstad i 1624. Det blir tre kalvskinn. 1/2 hud befinner seg hos Jon Torskeberg i Søndeled som blir 6 kalvskinn. Det blir 1 kalvskinn for mye, men slike justeringer finnes overalt.

 

Borgar Åsbø var følgende:

 

"Borger Aasbÿ» er en av mange menn fra Gjerstad og Søndeled som 8.  november 1583 betaler leidangen og samtidig gir Erik Munk godt skussmål. Han unnskylder samtidig overfor Munk at han har vært på Nedenes lagting i anledning uroligheter der.[1]

 

[1] NRA-diplom papir. EM, C, dok nr. 71).

 

En lykkelig etterkommer.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Tar opp denne tråden litt for, og få fram hva som står om slekta på Nordre Mo, Vevstad og Åsbø i Tørdal si bok i om gårder og slekter i Vegårshei. 

I følge Tørdal hadde sannsynligvis Halvor Mo, nevnt som bruker fra 1595 tre sønner. Disse var: 

1) Torbjørn Halvorsen Vevstad. Nevnes som gårdbruker på Vevstad fra 1610. I 1624 eide han 1/2 hud i Vevstad, og 1 geiteskinn i Åsbø. Resten av det gamle bondegodset på Vevstad på 1 1/2 hud eide Halvor Mo den gangen. I perioden 1632-1638 var Torbjørn gårdbruker på Nordre Mo i Vegårshei. Dette var i den perioden Kiddel Mo bodde på Østre Nes. Senere flytta han tilbake til Vestøl. Det gamle bondegodset i Vevstad gikk videre til ei enke ved navn Gunhild og barna hennes, dette var trolig kona til Torbjørn. I de tidene som fulgte bodde en mann ved Gonnår Torbjørnsen på Vevstad, det var trolig Torbjørn  sin sønn
2) Torbjørn Halvorsen Åsbø, gårdbruker på Åsbø i Gjerstad, trolig gift med N.N Borgarsdatter Åsbø
3) Kiddel Halvorsen gårdbruker på Nordre Mo, og ei tid på Østre Nes

Tørdal nevner ikke noe farsnavn på Halvor Mo, eller noe slektstilknytning til folket på Søndre Mo. Jeg mener at det er heller er sannsynlig at Halvor Mo er sønn ( alternativ svigersønn) av den Torbjørn Mo som nevnes i 1580 åra. Ut fra oppkalling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn Halvorsen Mo og Torbjørn Halvorsen Åsbø bruker identiske bumerker, men aldri i samme kilde, så dette må være samme person, nevnt på to gårder. Dette er ikke uvant i gamle regnskap. Og det må være Gunhil som er en Borgarsdatter. Det eldste du har om Kittil og Torbjørn er spennende. Der er du nok inne på noe.

 

Torbjørn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn

 

Er bortreist noen dager, så må sjekke opp dette litt mere når jeg kommer hjem igjen. Det kan godt tenkes at disse to med navn Torbjørn er en og samme person. En får undersøke litt mer hva Tørdal skriver om disse. 

 

Når det gjelder Gunder Vestad mener jeg at Tørdal skriver at han er nevnt med farsnavn i en kilde fra 1661, tror det var matrikkelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn,

dette var interessant. Men vet du noe om hvem som var kona til Halvor Olsen Moe? Han er en av mine tipper, anelinje gjennom Kittel Halvorsen Moe.

Har notert at Kittel Halvorsen var gift med Karen Tjøsteldatter Nes. 

Og hvor der det dokumentert at far til Halvor Olsen Moe var Ola Borgarsen?

Steinsland i Bratsberg, kan det være Steinsland i Drangedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn Halvorsen Vevstad/Åsbø. Bruker 1610-1624. (Trolig sønn til Halvor Mo på Vegårshei). Trolig gift med

Gunhild (Borgarsdatter) Åsbø. Nevnt indirekte i 1624. Nevnt i 1645 som oppsitter, med en

sønn og ei datter. Nevnt i Skattematrikkelen 1647 og nevnt som oppsitter i 1650. Gunvald Trydal og

Torbjørn Vevstad hadde knekt sammen i knekteskatten 1611-13. Han het Oluf Simensen Øvre

Trydal. Både i 1644 og 1646 er Torbjørn oppført med 3 huder 7 kalveskinn

I odelsmanntalet 1624 står Torbjørn Halvorsen med:

            Vevstad 1/2 hud

            Åsbø 1 geiteskinn

Hans kone har odel i:

            Åsbø 1 hud 4 kalveskinn

I tillegg har Torbjørn kjøpt 1 hud 1 geiteskinn i Åsbø. Her kalles han Torbjørn Halvorsen Åsbø.

Torbjørn Åsbø er lagrettemann i 1634 og han har T. H i seglet sitt.

      Litt dårlige kopier, men man ser likheten.

   image.png.11d5e4f733848c46cde0020addbcae96.pngimage.png.c983b72fd605e6f8776d420dae1b267e.png                                    

 

 

                                

Barn:

1.    Ellen Torbjørnsdatter. enke i 1701 og bruker 4 kalveskinn i Vevstad. Trolig gift med       

      Gunder Vevstad, født ca. 1621 (43 år i 1664) Matrikuleringsmann i 1666.

       Barn:

       1.  Torbjørn Gundersen, født ca. 1645 (19 år i 1664) Tjente i 1701 på Brøsjø i Drangedal. Gift 24. juni

            1726 i Gjerstad med Inger Ellevsdatter.

 

       2.  Beruld Gunnarsen, født ca. 1688. 13 år og hjemme på Vevstad i 1701. Gift 26. desember 1716

            i Bamle med Maren Sørensdatter.

            Barn:

            1.  Nils Beruldsen, født 17. januar 1717 på Herre i Bamle.

 

?2.  Knut Torbjørnsen. Hadde 1 3/4 kalveskinn i Åsbø. Død før 1701. Gift.

       Barn:

       1.  Kittil Knutsen, født ca. 1661 (32 år i 1701). Fadder og forlover. Solgte i 1711 1 3/4 kalveskinn som han

           arvet etter faren, til Kristen Borgarsen Åsbø for 9 riksdaler. Gift 21. juli 1726 med Anne Tengelsdatter.

           På Skalderop under Ulltveit.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn,

det er noe som ikke stemmer her. Per Reidar Christensens Folk på Agder har en oppføring om Halvor Nordre Moe, nr. 1074.

Her framgår det at Halvor hadde bokstavene HT i sitt segl. Det rimer dårlig med at han skal være sønn av en Olav.

Men det øker sannsynligheten for at Torbjørn Halvorsen var hans sønn og at Halvors patrynom kanskje kunne være Torbjørnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo godt hende. Jeg tror ikke jeg noen gang har sett bevis på Halvor Olsen Mo.

 

 

Og denne Ola Borgarsen som nevnes bak her har jeg aldri sett bevis på. Dette er vel en oppfinning.

 

 

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Beklager at jeg ikke har svart på denne tidligere, men bedre sendt enn aldri. 

 

Tørdal nevner at at i Januar 1627 møtte både Torbjørn Vevstad og Torbjørn Åsbø fra Gjerstad fram som lagrettsmenn i ei strid mellom Ljøstad og Moland om Haukedalsstrand.  Dette må vel være en av årsakene til at Tørdal har ført opp Torbjørn Vevstad og Torbjørn Åsbø som brødre med samme navn, og ikke en og samme person. 

Videre nevner Tørdal at Gunder Vevstad, nevnes med farsnavnet Torbjørnsen i landskommisjonens oppgraver fra 1661. 

Tørdal skriver også at kona til Kiddel Nordre Mo het for Karen Tjøstolsdatter , og var datter av Tjøstol Tolvsen fra Harstveit i Gjøvdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.