Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok Blaker i Akershus 1812


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

På Familysearch finner jeg Ole, f. 10. feb 1812, døpt 16. feb i Blaker. Foreldre Christopher Andersen og Johanne Olsdatter. I gamle notater fra 1942, opplyser hans sønn om samme fødselsdato, så jeg antar at opplysningene i familysearch er riktige. Hvis jeg søker på "finn kilde" 1812, Blaker i digitalarkivet kommer det opp" Ministerialbok for Aurskog prestegjeld 1807-1814 (0224P)"

Dåpen burde finnes her https://media.digitalarkivet.no/kb20061031010600, men det gjør den ikke. Det er også mulig å søke i denne kirkeboken frem til 1814, men heller ikke da finner jeg ham. Det er derfor nærliggende å tro at det finnes en egen kirkebok for Blaker, som ikke kommer opp ved finn kilde. Er dette riktig, og i så fall hvor finner jeg denne?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Det er den kirkeboken jeg har funnet også, og der finner jeg ikke dåpen. Jeg tror derfor det må finnes en annen kirkebok.

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men slektsnotatene fra sønnen i 1942 viser så vidt jeg forstå til at han ble født på gården Husebye i Blaker. Begge foreldrene er så vidt jeg forstår fra gårder i Aurskog (Husebye og Skugstad), så det er jo mest sannsynlig at han er døpt i Blaker/Aurskog?

Det er en bror Anders f. 1809 også, han finner jeg heller ikke i kirkeboken. Jeg finner ingen av Husebye-barna i de kirkebøkene som jeg finner i digitalarkivet.

 

Cecilie

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står bare Urskog inne i kirkeboken, jeg tror noe er feil, at det kanskje var en egen for Blaker som ikke er digitalisert (i alle fall ikke tilgjengelig). Håper noen fra Digitalarkivet kan svare på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka må være gruelig feilindeksert! Kirkelige handlinger i Blaker finner man bare ved å bla i notatsidene(!) uten at det vises noe i innholdsfortegnelsen.

 

Ole finner du her:

 

SAO, Aurskog prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1807-1814, s. 402-403
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061031010656

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Boka må være gruelig feilindeksert! Kirkelige handlinger i Blaker finner man bare ved å bla i notatsidene(!) uten at det vises noe i innholdsfortegnelsen.

 

Indekseringa er riktig; ser dere på bildet som Else har lenka, ser dere i filteret at bildet er indeksert som "Fødte og døpte 1812".

 

Saken er at denne kirkeboka er soknedelt, dvs. at handlinger for to eller flere sokn kommer i separate kronologiske rekkefølger. Dette var ikke tatt høyde for i datamodellen og visningsprogrammet fra 2005. Innholdssidene, som er maskingenererte, lenker bare til første forekomst av en kombinasjon av listetype og årstall (f.eks. Fødte og døpte 1812), og i ei soknedelt kirkebok vil derfor bare det første soknet vises på innholdssida.

 

I forbindelse med det nye visningsprogrammet har vi - nettopp pga. dette - justert datamodellen, slik at soknet er en egen indekseringsvariabel. Dermed kan legge inn sokn som indekseringsverdi og få splittet opp innholdssidene. Det gjenstår imidlertid å lage et godt og effektivt verktøy for å legge inn sokn som indekseringsverdi, og derfor er vi ikke klare til å oppgradere de soknedelte kirkebøkene riktig ennå.

 

I dette tilfellet kan vi gjøre som den gang vi brukte kirkebøkene på mikrofilm; nemlig å se på kirkebokas manuelle innholdsfortegnelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar i meg igjen det jeg sa om indekseringen!

 

Bare en liten kommentar vedr. det Cecilie nevnte om den transkriberte kirkeboka: Siden vedkommende Ole heller ikke framkom ved søking, skyldes det vel sannsynligvis at boka ble transkribert etter den digitale utgaven, og derfor ble ikke kirkelige handlinger i Blaker fanget opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Bare en liten kommentar vedr. det Cecilie nevnte om den transkriberte kirkeboka: Siden vedkommende Ole heller ikke framkom ved søking, skyldes det vel sannsynligvis at boka ble transkribert etter den digitale utgaven, og derfor ble ikke kirkelige handlinger i Blaker fanget opp?

 

Ja, det virker som ei rimelig forklaring. Når vi først tilbyr innholdssider, er det selvsagt uheldig at soknedelte lister "gjemmes bort".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt uklårt om det er slik at det ikkje er mogeleg å få delt opp innhaldslista, eller om det er slik at det er mogeleg, men at det enno ikkje finst ein effektiv måte å gjere det på. Om eg ikkje hugsar feil er dette ordna for kyrkjebøker i Bergen som inneheld ulike gravplassar (kyrkjegard for fattige osv.), så då er det vel det siste som er rett. Om det er ufornuftig å bruke ressursar til å flikke på dette no burde ein uansett redigere merknadsfeltet slik at det vert nemnt at kyrkjeboka er soknedelt, og tilvisning til kvar ein finn opplysningar frå dei andre sokna. (Eg legg elles merke til at merknadsfeltet i dette tilfellet er ganske omfattande i utgangspunktet).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det er litt uklårt om det er slik at det ikkje er mogeleg å få delt opp innhaldslista, eller om det er slik at det er mogeleg, men at det enno ikkje finst ein effektiv måte å gjere det på. Om eg ikkje hugsar feil er dette ordna for kyrkjebøker i Bergen som inneheld ulike gravplassar (kyrkjegard for fattige osv.), så då er det vel det siste som er rett. Om det er ufornuftig å bruke ressursar til å flikke på dette no burde ein uansett redigere merknadsfeltet slik at det vert nemnt at kyrkjeboka er soknedelt, og tilvisning til kvar ein finn opplysningar frå dei andre sokna. (Eg legg elles merke til at merknadsfeltet i dette tilfellet er ganske omfattande i utgangspunktet).

 

Det er riktig at vi kan gjøre det, og at vi har gjort det i noen tilfeller. Men slik det er nå, er det bare databaseadministratoren som kan legge opplysningene inn ved å programmere oppdateringer av indekseringstabellene, på mine spesifikasjoner. Det er for tungvint og dessuten feil bruk av databaseadministratorens tid, da vedkommende har mange andre viktige oppgaver å skjøtte. Vi trenger et grensesnitt som gjør at jeg - og andre - kan oppdatere indekseringstabellene. Et slikt grensesnitt har vi allerede for skanna arkivmateriale generelt, men ennå ikke for kirkebøker, som har en mer komplisert datamodell.

 

Ja, vi kan oppdatere merknadsfeltet, og det er herved gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.