Gå til innhold
Arkivverket

Tretten Handelsforretning ca. 1908 til 1925 ?


Keld Sørensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har et billede af denne, og bagpå er skrevet som du kan se her på billedet.

 

Jeg har også på Nasjonalbib. fundet en registrering af et firma: "Vaala mølle og landhandel, J. A. Langvig" men det skulle ligge ved Ringebu station (forkortelsen st. ???) i Ringebu.

http://www.nb.no/nbsok/nb/ee42fdf6549b656e28015fae170e6b28?index=11#660

 

At se på kortet er der dog et stykke vej fra Ringebu til Tretten - er der tale om den samme forretning - teksten på billedet kan jo være forkert !!

 

Er det muligt i jeres velfungerende online systemer at finde flere oplysninger om stedet - billeder, dokumentation for ejendomshandel, Tidligere ejere (personer) eventuel nogle regnskaber fra forretningen.

 

Jeg ønsker bare nogle stikord til hvor jeg kan begynde - jeg vil gerne SELV FINDE oplysningerne, men jeg mangler blot overblik over hvor jeg kan starte.

 

På forhånd tak.

2553.jpg

Endret av Keld Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette ligner veldig på ett hus som akkurat er revet på Ringebu under mye kontroverser. Vaalebru er sentrum i Ringebu-hele sentrum kalles Vålerbrua, elva vaala renner igjennom sentrum.

legg ut bildet på facebookgruppen "du væt du e frå Ringebu når"  ringebu stasjon ligger i ringebu sentrum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser u til at navnet skal være Tretten Handelsforening, ikke -forretning. Navnet er nevnt her:

https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Mathea_Baadstø

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037085001709

 

og så kan du sikkert kontakte historielaget og få god hjelp:

https://www.oyerogtrettenhistorielag.no/

 

Mvh

Linda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ragnhild K Wadahl skrev:

dette ligner veldig på ett hus som akkurat er revet på Ringebu under mye kontroverser. Vaalebru er sentrum i Ringebu-hele sentrum kalles Vålerbrua, elva vaala renner igjennom sentrum.

legg ut bildet på facebookgruppen "du væt du e frå Ringebu når"  ringebu stasjon ligger i ringebu sentrum. 

Det lyder da interessant - hvori bestod disse "kontroverser" - var det på grund af huset eller bare "revet" (nedrivningen) generelt - jeg er ikke medlem af Facebook.

Er der nogle avisartikler som eventuelt beskriver "kontroverserne" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Linda Wathne skrev:

Det ser u til at navnet skal være Tretten Handelsforening, ikke -forretning. Navnet er nevnt her:

https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Mathea_Baadstø

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037085001709

 

og så kan du sikkert kontakte historielaget og få god hjelp:

https://www.oyerogtrettenhistorielag.no/

 

Mvh

Linda

Jeg fandt også en indkaldelse til generalforsamling i Tretten Handelsforening, men der var ingen navne svarende til "mine" personer - så jeg tror ikke det er foreningen, der er tale om.

 

Måske kan det være, at teksten på bagsiden af billedet er forkert og billedet i virkeligheden er fra Ringebu og det firma, som mit link henviser til i #1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bygningen på Ringebu har vært en flott bolig, så var det en brann-det ble gjenoppbygget og ble legekontor og tannlege helsestasjon osv nå er det revet, det skla bygges noe nytt som er større enn det kommunen lovet-naboene så for seg at det eksisternde bygget skulle bevares. jeg husker ikke navnet på eiendommen. det har stått mye om det i Gudbrandsdølen www.gd.no (betalmur) og dølen www.dølen.no (betalmur)

kan hende du finner noe under ringebu kommune under portalen bolyst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ragnhild K Wadahl skrev:

bygningen på Ringebu har vært en flott bolig, så var det en brann-det ble gjenoppbygget og ble legekontor og tannlege helsestasjon osv nå er det revet, det skla bygges noe nytt som er større enn det kommunen lovet-naboene så for seg at det eksisternde bygget skulle bevares. jeg husker ikke navnet på eiendommen. det har stått mye om det i Gudbrandsdølen www.gd.no (betalmur) og dølen www.dølen.no (betalmur)

kan hende du finner noe under ringebu kommune under portalen bolyst

Uhhh ha, det lyder rigtig godt - jeg vil straks prøve at forske videre herpå !

 

Tak skal du have for oplysningerne !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

 

Lillehammer Tilskuer02.07.1908

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digavis_lillehammertilskuer_null_null_19080702_64_81_1

59b16c0aa49ed_Skjermbilde2017-09-07kl_17_54_03.png.1d762ba5d4ce930436346992787a9488.png

 

Årstalet 1908 stemmer med årstalet på baksida av fotografiet.

 

Vennleg helsing Richard

Du har ret i den med årstallet, og det KAN jo være, at huset/ejendommen skifter status fra en "handelsforening" til en privat bolig, som min person så køber - kan sådan en handel ikke ses i et eller andet register ?

 

Jeg kan også her se, at Rikard Hagen selv åbner en "landhandlerforretning" på en anden adresse i Tretten (Formo) er det ikke rigtigt forstået.

 

Byen var vel ikke så stor i 1908, at der var kundegrundlag for 2 "landhandlerforretninger" - den min person havde og den Rikard Hagen åbenbart selv åbner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Keld Sørensen skrev:

kan sådan en handel ikke ses i et eller andet register ?

 

Eg manglar lokalkunnskap, men lurer på om dette er staden å leita:

https://digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1900&to=1920&format=all&st[]=PREG&m[]=0521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset på fotografiet er antakeleg det bygget som blir omtalt i ein notis i Gudbrandsdølen 24.10.1908:

59b19d668807d_Skjermbilde2017-09-07kl_21_19_27.png.4108e953be0dbf84a64e4e75462e3136.png

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digavis_gudbrandsdoelen_null_null_19081024_15_129_1

 

Bygdabok for Øyer : natur og kultur, innsyn og utsyn. bind 2, Forfatter Ile, Tor, [Øyer]: Øyer bygdeboknemnd, 1960, side 416-7, omtaler også Tretten Handelsforening, og:

59b19dc306772_Skjermbilde2017-09-07kl_21_21_05.png.32abff967dca2617bec1a78e0519a164.png

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013061808119

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Keld Sørensen skrev:

Jeg har et billede af denne, og bagpå er skrevet som du kan se her på billedet.

 

Jeg har også på Nasjonalbib. fundet en registrering af et firma: "Vaala mølle og landhandel, J. A. Langvig" men det skulle ligge ved Ringebu station (forkortelsen st. ???) i Ringebu.

http://www.nb.no/nbsok/nb/ee42fdf6549b656e28015fae170e6b28?index=11#660

 

At se på kortet er der dog et stykke vej fra Ringebu til Tretten - er der tale om den samme forretning - teksten på billedet kan jo være forkert !!

 

Er det muligt i jeres velfungerende online systemer at finde flere oplysninger om stedet - billeder, dokumentation for ejendomshandel, Tidligere ejere (personer) eventuel nogle regnskaber fra forretningen.

 

Jeg ønsker bare nogle stikord til hvor jeg kan begynde - jeg vil gerne SELV FINDE oplysningerne, men jeg mangler blot overblik over hvor jeg kan starte.

 

På forhånd tak.

2553.jpg

 

Dette er Villa Marienhø i Ringebu, og som nå er revet. Villaen ble bygd av doktor Bernhard Matheson.

Endret av Ole Jon Moastuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Ole Jon Moastuen skrev:

 

Dette er Villa Marienhø i Ringebu, og som nå er revet. Villaen ble bygd av doktor Bernhard Matheson.

 

Wav, det er dog fantastisk - tusind tak for det fund !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Huset på fotografiet er antakeleg det bygget som blir omtalt i ein notis i Gudbrandsdølen 24.10.1908:

59b19d668807d_Skjermbilde2017-09-07kl_21_19_27.png.4108e953be0dbf84a64e4e75462e3136.png

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digavis_gudbrandsdoelen_null_null_19081024_15_129_1

 

 

Hvordan skal dette forstås - er det i Villa Marienhø han opfører "et stort og moderne forretningslokale med beboelse" ... eller hvordan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter innlegg #12 har eg ein mistanke om at "Tretten handelsforening" er eit feilspor, at lappen som noen har plassert på baksida av fotografiet er feilplassert, skulle kanskje vore knytta til eit anna fotografi. Folk med lokalkunnskap kan betre svara på dette.

 

Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er en anden ting jeg ikke helt forstår !

 

Johan Alfred Langvig registrerer 23.08.1911 et firme i eller ved Ringebu st. - jeg går ud fra at "st." betyder "station" og det er i byen Ringebu.

 

image.png.bdc07880f1a4f852a3434467cff0b4a8.png

http://www.nb.no/nbsok/nb/ee42fdf6549b656e28015fae170e6b28?index=11#660

Har han så på det tidspunkt 2 firmaer - det i villa Marienhø i byen Tretten fra 1908 og det i Ringebu fra 23.08.1911 ?

ELLER

Er Villa Marienhø en privat bolig ?

... og hvis det er tilfældet, hvor ligger så hans forretning ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Etter innlegg #12 har eg ein mistanke om at "Tretten handelsforening" er eit feilspor, at lappen som noen har plassert på baksida av fotografiet er feilplassert, skulle kanskje vore knytta til eit anna fotografi. Folk med lokalkunnskap kan betre svara på dette.

 

Richard

Efter at have studeret videoen nærmere er jeg nu IKKE i tvivl om, at det er SAMME VILLA på mit billede og det i videoen !

 

I starten af videoen er der vist et billede af villaen med et ekstra lille tilbygning - vi kalder det i Danmark for et "vindfang" - dette vindfang findes IKKE på mit billede ;-(( MEN, hvis du ser videre i videoen kommer der billeder, hvor vindfanget er fjernet og den tilbageværende væg ligner ganske væggen på mit billede - der er ingen tvivl om, at det ER samme villa ;-))

 

Det er dog lidt forvirrende, at videoen siger villaen ligger i Ringebu og teksten på mit billede siger det er i Tretten - der er dog ca. 25Km i luftlinie mellem de 2 byer ;-))

 

Men jeg kunne godt tænke mig flere billeder af Villa Marienhø til sammenligning med mit billede.

Endret av Keld Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nu fundet et postkort med et billede fra "Ringebu", som nok fortæller, at den skrevne tekst på mit oprindelige billede er forkert med hensyn til hvilken BY billedet er fra - der står Tretten - det billede er IKKE fra Tretten, det er fra Ringebu !

 

På det følgende billede (postkort) tyder det mere på, at villaen faktisk ligger i Ringebu OG at virksomheden OGSÅ ligger der - som netop firmaregistreringen også siger !

 

Billedet her viser med krydser tegnet af et af familiemedlemmerne i juli måned 1915 villaen øverst til højre, og virksomheden ved de 3 tynde gule cirkler "midt" i byen - bemærk den trykte tekst på kortet: "Vaalebro", og firmaet hed jo netop "Vaala mølle og landhandel, J. A. Langvig" - så hænger tingene sammen igen for mig ;-)) - Vaalebro skal nok forstås som en mindre BYDEL i selve byen Ringebu:

 

2.thumb.jpg.52c8ea4e5d9a69d5f3da98152750d140.jpg

 

Dog er der tilbage at finde ud af, hvilket firma familien havde ved købet af villa Marienhø i 1908 til firmaregistreringen den 23-08-1911 og hele dokumentationen for købet :-))

Endret av Keld Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villa Marienhø har nok ingenting med Tretten Handelsforening eller Vaala Mølle og Landhandel å gjøre, så lappen som er plassert bak på bildet er feil.

 

Bernhard Matheson var lege i Ringebu først på 1900 tallet, og fikk bygget seg doktorbolig i 1902. Villaen ble oppkalt etter hans kone Marie, og fikk navnet Villa Marienhø. Det arkitekttegnede huset hadde en meget flott fasade, og ble på folkemunne  omtalt som et tysk jaktslott. Den opprinnelige bygningen brant, men ble på et senere tidspunkt gjenoppbygget, og ble et landemerke i Ringebu. Villa Marienhø har gjennom årene blitt brukt som doktorbolig, fødestue og legekontor. 

 

Ringebu sentrum omtales i dag også som Vålebru

 

 

Endret av Ole Jon Moastuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaala Bruk

 

Vaala-Bruk.-Foto-Elstad-Ringebu-Historielag.jpg?resize=1140%2C802

Byggeår:

1915

Byggherre:

Brukseier J.A. Langvik

Byggemetode:

Deler av fundamentet består av mur fra en eldre bygning. Bygningen er murt av sementstein som ble støpt på stedet. Arkitektonisk har bygningen en stil som er vanlig på landsbygda i England, men som er helt uvanlig og særegen i Gudbrandsdalen.

Historikk:

I bygningen har det vært mølledrift, elektrisitetsverk og vannverk. Alle disse virksomhetene er i dag opphørt. I første etasje har det vært forretninger og annen virksomhet. I annen etasje var det leiligheter. Det har også vært et sagbruk rett nedenfor bygningen.

Tidligere stod det et litt mindre bygg her som hadde samme funksjon. Det ble bygget i 1850-åra av Ole Nilsen Steig og brant ned i 1915. Saghuset, som lå 15 meter unna, og brua over elven var lenge i fare under brannen. Men som en Lillehammeravis skrev: «Takket være stille vær og utmerket fungerende vannsprøyter samt iherdig slukningsarbeide, lyktes det å redde disse».

Med en viss rett kan en si at Vaala Bruk er den bedrift i Vålebru som kan føre sin historie lengst tilbake i tid. I 1723 hadde gården Kolstad kvernbruk og sag i Våla «til egen fornødenhetd, og lidet for andre». Da var nok saga (oppgangssag) temmelig ny, mens kvernbruket var minst 50 år gammelt. Kverna og saga lå da litt lenger oppe i elven.

Til den nye mølla og saga ble det bygget en dam som lå like overfor brua. Vannrennen som ga kraft til kverna og saga, ble også brukt av folk i Vålebru til å hente vann fra.

Brukseier J.A. Langvik bygget kraftstasjon og startet elektrisitetsverk i 1910, det første i Ringebu. Samtidig ble også vannverket bygget ut. I 1918 solgte Langvik bruket til A/S Vaala Bruk, hvor han selv var største aksjonær. Etter diverse sammenslåinger de siste tiårene, er det nå det interkommunale Gudbrandsdal Energi som sørger for strømforsyningen. Generatorene i kraftstasjonen ble brukt helt til det nye Vinkelen Kraftanlegg ble bygget i 1982/83. Ansvaret for vannforsyningen ble overført til Vålebru Vannverk i 1955 og er nå overtatt av kommunen. Mølla var i drift til ut på 1970-tallet. Saga er flyttet til Tollmoen.

I bygningen har det også vært handelsvirksomhet. Mæhlum og Langvik hadde landhandel i den gamle bygningen. Den har også gitt rom for kafè, urmaker og begravelsesbyrå. En skomaker har nesten alltid holdt til her. Elverket har i en periode hatt kontor og utsalg i bygget. I 1991 ble bygningen solgt, og ny virksomhet kom inn; videoutleie, kiosk og restaurantdrift.

 

http://ringebu.com/no/test/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ole Jon Moastuen skrev:

Villa Marienhø har nok ingenting med Tretten Handelsforening eller Vaala Mølle og Landhandel å gjøre, så lappen som er plassert bak på bildet er feil.

 

Bernhard Matheson var lege i Ringebu først på 1900 tallet, og fikk bygget seg doktorbolig i 1902. Villaen ble oppkalt etter hans kone Marie, og fikk navnet Villa Marienhø. Det arkitekttegnede huset hadde en meget flott fasade, og ble på folkemunne  omtalt som et tysk jaktslott. Den opprinnelige bygningen brant, men ble på et senere tidspunkt gjenoppbygget, og ble et landemerke i Ringebu. Villa Marienhø har gjennom årene blitt brukt som doktorbolig, fødestue og legekontor. 

 

Ringebu sentrum omtales i dag også som Vålebru

 

 

Jeg blir mer og mer overbevist om, at teksten på mit oprindelige billede ER forkert !

 

Jeg tror dog stadig der er forbindelse mellem Villa Marienhø og Vaala Mølle og Landhandel og forbindelsen er Johan Alfred Langvig, som nok ejer Villa Marienhø fra 1908 (det mangler jeg dog at bevise !) og registrerer firmaet Vaala Mølle og Landhandel i 23-08-1911 - det ER bevist.

 

Jeg må gennemgå real- og pantregistrene for Ringebu - det bliver nok svært kun med navnet på villaen ;-((

 

Og så er der tilbage at forstå, hvad dette betyder:

image.png.493aaa73e10565ae90456298a8012519.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Keld Sørensen skrev:

 

image.png.493aaa73e10565ae90456298a8012519.png

 

 

Dette er skrevet på dialekt. "1880 19/7: Ole J. Fonstad har fått handelsbrev som styrer (bestyrer) av Tretten Handelsforening i stedet  for Erik L. (?) (Ole J. Fonstad var den siste bestyreren av Tretten Handelsforening. I 1907 ble stedet (Tretten Handelsforening) solgt til Alfred Langvik som utvidet bygget noe, og drev handel der i 5 år. i 1912 ble forretningen solgt til H.A Nustad)"

 

H.A Nustad hadde butikk der hvor KIWI på  Tretten er i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ole Jon Moastuen skrev:

 

Dette er skrevet på dialekt. "1880 19/7: Ole J. Fonstad har fått handelsbrev som styrer (bestyrer) av Tretten Handelsforening i stedet  for Erik L. (?) (Ole J. Fonstad var den siste bestyreren av Tretten Handelsforening. I 1907 ble stedet (Tretten Handelsforening) solgt til Alfred Langvik som utvidet bygget noe, og drev handel der i 5 år. i 1912 ble forretningen solgt til H.A Nustad)"

 

H.A Nustad hadde butikk der hvor KIWI på  Tretten er i dag.

 

Ja, men det jeg mente var, at det skrevne jo OGSÅ betyder, at Johan Alfred Langvig har haft forretning i BYEN Tretten - ca. 25Km syd for Ringebu - er det ikke rigtigt forstået ?

 

OK, "min" Johan Alfred Langvig KAN være en anden person end den Alfred Langvik, som står omtalt i udklippet fra bogen - det er jo også en mulighed ;-))

 

Eller ... når du skriver: "H.A Nustad hadde butikk der hvor KIWI på  Tretten er i dag." mener du så her at "Tretten" er et gadenavn, når du skriver "på" - sådan ville vi gøre på dansk - hvis vi på dansk mente I BYEN Tretten ville vi skrive "i Tretten" - det er lidt svært at forstå deltaljerne i et andet sprog ;-)) 

Endret av Keld Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Johan Alfred Langvik hadde forretning på Tretten, slik jeg forstår det. Tretten er et stedsnavn.  På norsk bruker vi både " på" og "i" om steder, f.eks sier vi "i Oslo", "i Ringebu", "men "på Fåvang" og "på Tretten". Det er ikke lett å forstå detaljene i andre språk.

 

Har prøvd å finn et bilde av Tretten Handelsforening, men har ikke funnet det.

 

I 1910 bodde Johan Alfred Langvik på Fagerheim G.nr/B.nr 102/4 (Fagerheim Tretten Dampmeieri) i Øyer Kommune. Han er brukseier av Vaala Møllebruk, Sag og Høvleri, lysværk i Ringebu.

https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01036434002076

Endret av Ole Jon Moastuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.