Gå til innhold
Arkivverket

Engebret Syverson Wintrum (1831) og Elen Andrea Jensdotter (1838) - frå Borge/Glemmen - busette i Fredrikstad - kva gardar kom dei ifrå?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Denne utfordringi har tidlegare vore nemnd i følgjande tema, men utan at noki løysing vart finni: https://forum.arkivverket.no/topic/201773-samuel-jacobson-«jackson»-1832-1904-frå-høyland-til-chicago-koner-frå-luster-og-strand-svigerdotter-frå-fredrikstadglemmen-opplysningar/?tab=comments#comment-1703473

 

Denne huslyden var i 1865 busett i Fredrikstad (http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0103&kenr=0139&bnr=0140&lnr=000):

 

Engebret Syversen, fødd i Borge 1831

Elen Andrea Jensen, fødd i Glemmen 1838

med tre born

 

Eg har tidlegare finne dåpsforretningane til Engebret og Elen Andrea:

 

* Engebret, fødd på Veberg(?) i Borge 1.2.1831, døypt 3.4.1831 - foreldri Syver Hansson og Inger Larsdotter

 

* Elen Andrea, fødd på Ambjørnsrud/(?) i Glemmen 26.4.1838, døypt 17.6.1838 - foreldri Jens Elias Olson og Maren Kirstine Kjoniksdotter

 

Vigsli deira fann stad i Glemmen 2.5.1855.

 

Eg har mista bokmerket til den gode gamle kyrkjeboksøkesida, og er ikkje i stand til å finna desse postane utan svært mykje blaing (eg finn ikkje att sidetalsregisteret!), men eg vonar det likevel let seg gjera å finna ut:

 

** På kva gard/plass i Borge var Engebret oppvaksen?

 

** På kva gard/plass i Glemmen var Elen Andrea oppvaksi?

 

** Huslyden skreiv seg sidan Wintrum - i alle fall etter at dei kring 1880 utvandra til Chicago, IL, men finst det noki forklaring på kvifor dei tok dette namnet?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lars E. Øyane skrev:

* Elen Andrea, fødd på Ambjørnsrud/(?) i Glemmen 26.4.1838, døypt 17.6.1838 - foreldri Jens Elias Olson og Maren Kirstine Kjoniksdotter

 

 

Østfold fylke, Glemmen i Fredrikstad, Ministerialbok nr. 4 (1816-1838), Fødte og døpte 1838, Side 344-345
https://media.digitalarkivet.no/view/7459/178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engebret og Elen Andrea i 1865:

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01037981002471

 

1875: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0132&kenr=003&bnr=0104&lnr=00

 

  • ellingsår: 1875
  • Kommune: Glemmen
  • Kommunenummer: 0132
  • Navn på bosted: Grønlid

Antall personer registrert på bostedet: 12. 


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Engelbrekt Syvertsen Husfader g Hus-Bygmester 1831 Borge  
  Ellen Andrea Syvertsen f Jenssen Kone g   1838 Glemminge  
  Severin Julius Syvertsen Søn ug Polytek. Studerende 1855 Glemminge  
  Mikael Syvertsen Søn ug Snedkerlæredreng hos Snedker I. Berg Fr.stad (bor hjemme) 1858 Glemminge nu Frederiksstad  
  Georg Syvertsen Søn     1863 Vestre Frederiksstad  
  Emil Karl Syvertsen Søn     1866 Vestre Frederiksstad  
  Agnes Elise Syvertsen Datter     1868 Vestre Frederiksstad  
  Jenny Nathalie Syvertsen Datter     1870 Vestre Frederiksstad  
  Olaf Johannes Syvertsen Søn     1874 Vestre Frederiksstad

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engebret Syversen  var byggmester og overtok eiendommen Grønli som opprinnelig hørte til Nygård i Glemmen senest i 1875, Han solgte gården i 1879

og emigrerte så til, USA i 1880. Kona var født på Ambjørnrud. i 1865 bodde de i Fredrikstad forstad, men hvor vet jeg ikke, men gårdxeier var J Torgersen.

Moren til Ellen var fra Ambjørnrud, så kanskje ikke umulig at de bodde der en kort stund også. Det var broren til Ellen som overtok gården etter at foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars!

Engebreth Syversen var født og vokste opp på gnr. 30, bnr. 3 Veberg Østre i daværende Borge Sogn i Borge prestegjeld. (etter at Borge ble "slukt" av Fredrikstad storkommune, er gnr. endret til 630) Han var nest yngst i en søskenflokk hvor hele 7 brødre og 2 søstre vokste opp. Foreldrene, Syver Hansen (1786 på Veberg Østre - 1864) og Inger Larsdatter (1788 på Roppestad i Torsnes - 1851 på Veberg) var selveiere. Gården var blitt kjøpt av Engebreth's farfar, Hans Syversen i 1775. Selgerne var Hafslund-godsets daværende eiere "General Krigskommisær" Peder Holter og "Etatsråd" Bernt Anker. Kjøpesummen var 500 rdl, og skyldsettingen av gården var 3 lp tunge, 4 huder og 6 skinn. For øvrig døde Engebreth i Chicago 16.nov 1897, begr. 21.nov på Mt Olive kirkegård. Han fikk borgerbrev som hjulmaker i Fredrikstad i 1853 og som snekker i 1869.

Elen Andrea Jensdatter var født og vokste opp på gnr. 13, bnr.1 Ambjørnrød i Glemmen. Gården var eid av Kjønnich Gundersen, antagelig far til Elen Andreas mor, Maren Kristine Kjønnichsdatter. Det er vel neppe noe gårdsbruk her i dag. Området er nok utbygd til andre formål. Elen Andrea døde i Chicago 11.mai 1916, begr. 14.mai på Mt Olive kirkegård. Det fantes 2 bruk på Ambjørnrød på denne tiden. Det andre bruket var sorenskrivergård midt på 1800-tallet. Dette gårdsbruket var bygslet bort til Lars Syversen, bror til Engebreth. Det var kanskje via broren at Engebreth og Elen Andrea ble kjent.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Grethe, Anne, Stine og Jan for interessante og nyttige innlegg!

 

Eg har fått svar på alle spørsmåli mine med eitt unntak:

 

** Huslyden skreiv seg Wintrum - i alle fall etter at dei kring 1880 utvandra til Chicago, IL, men finst det noki forklaring på kvifor dei tok dette namnet?

 

Ein merknad til Jan:  Dette er jo slekti di.  Eg har hatt kontakt med ein slektning av Wintrum-ætti i Amerika med ættenamn Kurzeja, og han er interessert i fleire detaljar om denne ætti.  Om du sender meg ei e-postadresse, kan eg vidareformidla kontakt!

 

Ein  ny kjempetakk for framifrå bistand med kartleggjingi av denne huslyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Wintrum/Vinterum dette merkelige navnet er litt av en gåte! Jeg spurte engang en lokalhistoriker fra området rundt Fredrikstad om det har eksistert en plass/sted ved dette navnet i distriktet, men han hadde aldri hørt navnet før. Det eneste som er sikkert er at "Wintrum" ikke kan knyttes til denne familien så lenge de oppholdt seg i Norge. Familien hadde hele 9 barn som ble med til USA, og som flere andre større familier reiste de "stykkevis og delt" Førstemann ut var sønnen Severin Julius Engebretsen (9.juli 1855 på Ambjørnrød - 5.sept 1904 i Chicago) Han dro alene og ankom New York fra Liverpool 10.feb 1880 med S/S Celtic. Severin reiste ikke under dette navnet, og ble først "omdøpt" til Vintrum i amerikanske kilder.

En annen som heller ikke reiste under navnet Wintrum var sønnen Michael Engebretsen (10.jan 1858 Trosvig i Glemmen - 9.aug 1945 i Chicago) han la i vei med "etternavnet" Syversen. Michael, som ankom New York 24.apr 1880 med S/S Hohenstaufen, reiste for øvrig sammen med farbroren Nils Syversen og dennes familie. Det er først når Engebreth sammen med sønnen Georg Engebretsen (19.aug 1863 i Forstaden - 18.des 1940 i Chicago) ankommer New York 3.sep 1880 med S/S City of Chester at navnet Wintrum opptrer i reisepapirene.

For øvrig glemte jeg å nevne i forrige innlegg en opplysning fra bygdeboka for Glemmen (side 421) "Engebret Syversen kjøpte plassen Grønli under Nygård i 1875 for 2000 spd. Byggmester Syversen hadde overtatt plassen senest i 1875, og hadde da 1 hest og 3 kuer, og en utsæd på 3 3/4 tønner korn og 1 1/2 tønne poteter. Han solgte i 1879 til kjøpmann Bernhard Christiansen for 14 000 kr. og reiste senere til Amerika" 

Legger ved dødsattesten til Engebreth.

 

mvh jan w

 

Dødsattest Engebret.jpg

Endret av Jan Weberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Jan for siste innlegget med oppdaterande og avklarande opplysningar!

 

Då lyt me gå ut ifrå at Wintrum-namnet var eit namn Engebret «tok» undervegs, kanskje ei «avleiing» av Weberg?

 

Etter dette ser eg på utfordringi som løyst, og eg takkar på ny for framifrå bistand med denne huslyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.