Gå til innhold
Arkivverket

Registrering av døde barn uten navn, i Augustus


Anne Marie Sandhaug
 Del

Recommended Posts

Jeg registrerer for tiden døde i Fredrikstad 1753-1804. Presten har konsekvent utelatt barns navn: Eks.: Simen Nielsens P.B. 14 Dage.   Tolder Leschlyes D.B.  13 maaneder.   Solbergs P.B. 7 1/2 aar.

Det samme gjelder hustruer, de er heller ikke nevnt med navn. Eks.: Hr. Major Rømelings Frue.    Lars Huuses Kone 60 aar.   osv.

Hvordan skal jeg registrere dette for at  det skal bli igjenfunnet?  

Jeg begynte med å skrive i feltet for Stilling og stand: Simen Nielsens P.B.  Men nå har jeg kommet til at dette blir nesten umulig å gjenfinne,  man søker ikke på Stilling og stand for å finne et navn.   Et bedre forslag mener jeg er  å sette P.B. i feltet for stilling og stand, evt. i navnefeltet,  og Simen Nielsen i feltet for pårørende/far. 

Det samme da for hustruene.   Hustru /Frue /Kone i feltet for Stilling og stand, og ektemannens navn i feltet for pårørende/ektemann. Takknemlig for tilbakemelding  på mitt forslag til registrering. Mvh Anne Marie Sandhaug, Slekt og Data Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!! i fornavn/etternavn til den avdøde.

 

Stilling og stand slik som du foreslår.

 

Pårørende i pårørendefeltene med markering om pårørende er far, ektemann, hustru o.l.

 

Mvh

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om søkingen: De færreste vil nok søke etter navn i stillingsfeltet, men i fritekstsøket på framsiden så vil systemet også lete i stillingfeltet, så det vil jo hjelpe.

 

Om registrering av navnløse: Fornavn får !! for å indikere at dette mangler. Hovedpersonen kan få et konstruert etternavn når det er far og barn og det er mulig å si noe om kjønnet, Nielssøn* el. Nielsdtr*. f.eks. * er viktig for å indikere at navnet er konstruert. Og i stillingsfeltet skrives stilling og navn på den pårørende, men alderangivelse skal ikke med, det går inn i alder for den avdøde. Også registrerer du som du foreslår den pårørende. Jeg ville altså hatt den pårørende både i posten for den avdøde og for seg selv. Hvis du ikke har noe du kan putte inn i navnefeltet så kan det være en hjelp å se navnet til pårørende i trefflisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: Mener det  sånn som på vedlagte bilde? Jeg har laget et eks. og det dreier seg om Tolder Leschlyes D.B. 13 Maaneder.  (D.B.= drengebarn)

TolderLeschlye.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Marie.

 

Det ser tålig greit ut. Jeg ville ha gjort 2 endringer.

 

1) Fjern "Tolder Leschlye" fra Stilling og stand til hovedpersonen (altså barnet i dette tilfelle). Dette Stilling og stand feltet tilhører hovedpersonen og jeg synes det blir feil at barnets stilling og stand blir "Tolder Leschlye". Jeg ville bare ha skrevet det i pårørende sine felt slik du har gjort i eksempelet.

2) Husk å skrive en asteriks (*) etter navnet i Etternavn-feltet til hovedpersonen for å vise at etternavnet til barnet i dette tilfellet er konstruert: "Leschlye*"

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre som Remi foreslår over eller beholde Tolder Leschlye men da må du ta med hele betegnelsen unntatt alder, dvs "Tolder Leschlyes D.B.". Jeg anbefaler det siste.

 

* etter etternavnet på barnet er veldig viktig!

 

Merk for alder så er det en fordel å forkorte betgnelser for måned (m), uke (u) og dager (d) ettersom disse kan ha så varierende stavemåte. Så her ville jeg skrevet 13 m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da gjør jeg den på den måten dere foreslår. I lys av dette  dukker det da  opp en annen ting, som jeg syns ser litt underlig ut, eks.: Anne Marie Monsdatters uægte D.B.    Qvinde Anne Pedersdatters P.B.    Ingeborg Bendsdatters D.B.    I feltet for etternavn på disse barna blir  det : Anne Mariesd.*  Annesd.*   Ingeborgs.*    Dette blir veldig kunstig, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Marie, når du ikke har nok opplysninger til å konstruere et etternavn slik som i de tilfellene der bare mor er nevnt, så kutter du bare ut å konstruere navnet. Da får navnefeltene til hovedpersonen være tomme eller med !!.

 

Vi har jo samme problemet blant mange faddere der fadderen kun er identifisert ved hjelp av ektemannen sin eller kun med yrket sitt der navnefeltene til fadderen også nødvendigvis må bli tomme. F.eks. "Ole Hansens Hustru" og "Klokkeren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 11.9.2017 den 13.34, Anne Marie Sandhaug skrev:

Ja, da gjør jeg den på den måten dere foreslår. I lys av dette  dukker det da  opp en annen ting, som jeg syns ser litt underlig ut, eks.: Anne Marie Monsdatters uægte D.B.    Qvinde Anne Pedersdatters P.B.    Ingeborg Bendsdatters D.B.    I feltet for etternavn på disse barna blir  det : Anne Mariesd.*  Annesd.*   Ingeborgs.*    Dette blir veldig kunstig, syns jeg.

det blir som Remi skriver. Her blir det intet etternavn på barnet. Du kan velge å sette inn !!, eller  lat det stå åpent

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.