Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger fra passprotokoll


Svein Bertil Sæther
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har tidligere vært så heldig å få hjelp med opplysninger fra en passpåtegningsprotokoll for Kristiania angående en person ved navn Casper Andreas Molde, født i Trondheim i 1793. Jeg jobber fortsatt med å finne denne mannens bevegelser etter at han kom heim som skadeskutt sjømann fra Napoleonskrigene, og jeg har nylig funnet en opplysning om at han kom til Kristiania våren 1823 uten pass og fikk utstedt et pass der den 22.mars 1823. Jeg ville - om mulig - gjerne få verifisert dette, og få med de opplysninger som i så fall følger med. Ikke usannsynlig ble han tatt i forvaring av politiet som løsgjenger i Kristiania. I alle fall ble han, med sitt nye pass, fulgt tilbake til sin fødeby ig satt i Rådstuearresten i Trondheim. Kan det være at han også står innført i en politirett eller evt en fengselsprotokoll også i Kristiania? Jeg blir svært takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette forum tilbyr vi kjappe enkeltoppslag i arkivene. Et slikt oppslag har vi gjort i Oslo politidistrikts passprotokoll Eea/2. Dessverre uten å finne Casper omkring den dato du antyder.

 

Arkiv etter politirett og arrester i Kristiania er noe mangelfullt bevart for aktuelt år. I arkivet etter Kristiania rådstuearrest, dagjournal D/1 finner vi ham ikke våren 1823

 

Vennlig hilsen

Odd Halvorsen – Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svaret og for innsatsen. Setter stor pris på det.

Et tilleggsspørsmål: Finnes det pass utstedt til andre personer på samme dato med destinasjon Trondheim? Jeg har forstått det slik at Casper ble fulgt tilbake til sin fødeby, og at et pass i så fall kan være utstedt til "fangevokteren". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, se utsnitt som dekker pass utstedt i dagene rundt 22.3.1823 a.pdf. Det pass som ble utstedt for reise til Trondheim som kommer nærmest i dato ble utstedt til den 26 år gamle hattemakersvenn Ole Jensen 24.2.1823.

 

Som nevnt forrige gang er det mangler i arkivet etter Oslo politidistrikt. Blant annet mangler den dagjournal det henvises til i register til forhørsprotokoller Ica/1 her reg.pdf

Vi ser av sammenhengen at registreringen må gjelde en dato omkring 22.3.1823.

 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen - Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.