Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Larsen Gusland i Borre, død på Ås i Sem engang på 1800 tallet


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

I følge Borre bygdebok s. 652 giftet Jacob Larsen Gusland seg i Borre 1781 med Kathrine Nilsdatter Snapsrød.

I følge samme bygdebok dør Jacob på Ås i Sem. Dessverre står det ikke når, og jeg har ikke klart å finne ham ved gjennomgang av kirkebøkene. Jeg lurer på om det kan være et skifte etter ham, som jeg heller ikke finner. Er det noen som kan hjelpe?

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Kulen u/Falkensten i 1801:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058290001934

 

NB! Catharina Larsdatter - men det må være feil!

 

Jacob Larsen Holtan 1752, g.2.1781 Catharina  Nielsdatter Snapsrød 1754.

                   1.Mari      1783 Brom u/H.

                   2.Elisabeth 1784 Brom,d. i august 1805

                     Lillås u/Holtan.

                   3.Nils      1786 Brom,g,1816 Ingeborg Marie   Paulsdatter Solli 1785.

                     På Steinsnes u/Røre søndre i 1816.

                   4.Lars      1787 Brom,g.1815 Else            Gulliksdatter Kimestad 1794.

                        a)Kristen 1820 Vold i Borre,g.1843      Karen Jørgensdatter Eik (se der)      1824.

                          Familien i Halden i 1865.  

                        b)Grethe  1834 Snekkerstua u/A.

                   5.Marthe    1790 Lasken nordre u/Røre        søndre,d.1870,g.Jon Amundsen Sperrestua i   Våle 1815-1885. 

                     På Heumstua u/Heum nordre i Våle iallfall

                      fra 1865.   

                   6.Ole       1794 Ollebakken (u/H),g.1817     Olene Paulsdatter Solli 1783.

                     På Rønningen u/Baggerød søndre.

                   7.Hans      1798 Ollebakken (u/H).

                     Han også på Rønningen u/Baggerød søndre.

       Jacob fikk bygselskontrakt i 1799.

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min feil: Her skal det være Kilen - Kulen var også en plass under Falkensten.

 

Jon Erik

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Det er egentlig hans sønn Lars Jacobsen jeg jobber med, og prøver å bevise at det var han som var gift med Else Gulliksdatter Kimestad/Vold.

Lars Jacobsen Rønningen (under Baggerød?) giftet seg 28. Des 1816 med Else Gulliksdatter Vold. Det oppgis at brudgommen er 29 år gammel matros og bruden 22 år, https://media.digitalarkivet.no/kb20070403660274

Else var f. 1794 på Kimestad og datter av Gullik Jørgensen Kimestad og Berthe Nilsdatter Vold. Hun døde 1874 i Snekkerstuen i øvre Keisermarkgate i Horten.

I 1801-tellingen må hun være oppført både hos foreldrene og som fosterdatter hos besteforeldrene på Vold nordre. Da hun ble konfirmert bodde hun på Vold, og hun vokste trolig opp hos sin mormor og morfar på Vold nordre.

Det er 2 Lars Jacobsen i Borre i 1801, Lars Jacobsen Kulen/Kilen  (1788 )og Lars Jacobsen Vold (1786).

Førstnevnte Lars er sønn av Jacob Larsen og Cathrine Nilsdatter og er døpt i Borre 19. Okt 1787. Altså han du har registrert som gift med Else Gulliksdatter. 

Den andre Lars Jacobsen Vold i 1801, var fostersønn hos Jens Olsen Vold (eller hans svigermor Helene Jørgensdatter).

Man kunne jo tenke seg at denne Lars var "dobbeltsregistrert", slik som Else, men konfirmasjonsregistreringen viser 2 jevngamle Jacob Larsen i Borre. Lars Jacobsen Vold konfirmert i 1801 og Lars Jacobsen Kilen i 1802. 

Det er derfor jeg gjerne skulle ha funnet et skifte etter Jacob Larsen og/eller Cathrine Nilsdtr, slik at jeg kan være helt sikker. Har du registrert noen dødsdato på noen av dem?

Vet du om bygdeboken er feil når den sier at Jacob var gift 2 ganger?

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002603792

 

1. ekteskap 1766 (slik også Borre Bygdebok skriver)

 

Mine opplysninger er nok ikke fullstendige, og flere av hans antatte søsken har sikkert fått barn i Borre.

 

Er han forlover for sine søsken eller fadder for nieser / nevøer?

 

Har ikke "snubla i" noe skifte etter hans foreldre.

 

 

Jon Erik

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Faddere er hentet fra Rønningen, så det er nok ham.

Foreløpig har jeg følgende informasjon om Lars sine barn, i tilfelle du er interessert, men det er sikkert mer å finne for jeg har så vidt begynt på denne grenen:

  1. Jacob (1818-1881), g. 1843 i Stavern med Anne Pernille Paulsdtr (bodde også i Bergen og Oslo)
  2. Christen (1820-1892), g. 1844 i Borre med sin kusine Karen Jørgensdtr  (1824-1894) (jeg har fotografi av dette ekteparet) (Flyttet til Halden 1855)
  3. Elisabeth (1822- ?), konfirmert 1837
  4. Nils (1824-1906), g. 1849 i Stavern med Fredrikke (Fredriksdtr) Andersen (bodde øvre Keisermark i Horten)
  5. Berthe Karine (1827-?), konfirmert 1842
  6. Jørgen (1830-?)
  7. Grethe (1832-?)
  8. Grethe (1834-?)
  9. Louise Emilie (1836-?)

 

Nils Larsen sin datter Magda Nilsdatter giftet seg forresten med sin fetter Otto Ludvig, sønn av Christen Larsen, så de holdt det innen slekten…

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.