Gå til innhold
Arkivverket

Etternavn i slektsforskning


Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

Jeg blir litt frustrert over alle som bruker mannens patronym som etternavn til kona. Det er som om de tror at dette har vært vanlig til all tid. Det blir vanskelig å finne fram på f.eks. geni og myheritage når det blir gjort på denne måten. Jeg har lyst å låse alt jeg fører inn, fordi det er så mange som roter til navnene.

 

Jeg tror det er vanlig å skrive patronymet i mellomnavnsfeltet og gården man er født på i slektsnavn ved fødsel - feltet. Jeg skriver noen ganger gården man bor på i slektsnavn-feltet, men prøver å holde det til  gården man bor på resten av livet. Jeg lurer på om dette er riktig måte å gjøre det på?

 

"Ellers er å si at vi ikke fikk navnelov før i 1923. De som ble født etter 1. juli 1923 ble tildelt et slektsnavn fra far hvis foreldre var gift, fra far eller mor hvis ugifte foreldre. Ved giftemål skulle bruden ta brudgommens etternavn. Avvik fra dette måtte det søkes om. Inntil 1923 har det ikke eksistert noe regelverk for bruk av personnavn. Derfor ser vi at personer kan benevnes med forskjellige etternavn i ulike kilder. Noen ganger med et farsnavn/patronym, og andre ganger med et gårdsnavn, eller også yrke som et tilnavn. Etternavn ut i fra gårdsnavnet kunne gjerne endre seg alt etter hvilken gård personen bodde på". Sitat slektinorge.no

 

Andre meninger om dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ragnhild Tvedt skrev:

Jeg blir litt frustrert over alle som bruker mannens patronym som etternavn til kona. Det er som om de tror at dette har vært vanlig til all tid. Det blir vanskelig å finne fram på f.eks. geni og myheritage når det blir gjort på denne måten. Jeg har lyst å låse alt jeg fører inn, fordi det er så mange som roter til navnene.

 

Enig. Dei som fører inn slik er vel helst norsk-amerikanerar som ikkje har skjønt norsk navnetradisjon.

 

6 timer siden, Ragnhild Tvedt skrev:

Jeg tror det er vanlig å skrive patronymet i mellomnavnsfeltet og gården man er født på i slektsnavn ved fødsel - feltet. Jeg skriver noen ganger gården man bor på i slektsnavn-feltet, men prøver å holde det til  gården man bor på resten av livet. Jeg lurer på om dette er riktig måte å gjøre det på?

 

Her er ingen fasit, "riktig" måte. Slektsprogrammene får deg til å gjøre "feil", å skrive inn et slektsnavn for folk i ei tid da dei ikkje brukte slektsnavn. Dei hadde et NAVN (fornavn), og så brukte dei som indentifikator sitt individuelle patronym (et uforanderlig fakta) og/eller sitt gardsnavn (sin adresse).
Det viktige er å velge et system, slik at ein sjøl kan tolke sine egne data.
Eg bruker Embla, et program som har eget felt for patronym. Eg skriv gardsnavn ved fødsel inn som etternavn (for folk på landet, før 1900). Så skriv eg inn som navne-endring det som skjer seinare.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i verda kan vi heller ikkje bruke uttrykket "kva namn folk brukte" - fordi det gjerne er presten eller annan skrivar som har bestemt kva som skal stå i dokumentet, og ikkje nødvendigvis personen sjølv. Og du kan finne opptil fleire variantar av namnet i same dokument. Så det einaste fornuftige er å bruke eit program / system som tillet bruk av fleire namnevariantar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.