Gå til innhold
Arkivverket

Ane/Anne Eriksdatter Solbu/Blekkan, f. 4 p. epiphan 1757, Orkdal ST.


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Enken Ane Eriksdatter Blekkan  blir trolovet med Ole Nilsen Monset 13.05. 1786. De vies 08.06 samme år, klokkeren kaller henne Blekkan, presten Solbu.

Har ikke funnet noen tidligere vielse for Ane Eriksdatter verken i Orkdal eller Børsa kirkebøker.

 

Fredrik Mortensen Soligård og Eli Olsdatter Blekkan vies 05.01. 1809 i Børsa, en av forloverne heter Ole Olsen Blekkan.

Har ikke funnet verken Ole Olsen Blekkan eller plassen Blekkan i FT 1801.

 

Kan noen knekke denne nøtten? Finner Blekkan i ekstraskatten 1762, så plassen er der men hvor?

Endret av Olav Bonesmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg fått sjekka i basen min. Anne Eriksdotter og Ole Nilsson frå fyrste post har eg funne noko informasjon på denne nettsida og i Hølondboka (b. II s. 233). Eg har ikkje verifisert alt, så med forbehold:

 

Anne Eriksdotter, f. 1757, skal ha vore frå Framigard Solbu og var dotter av Gjertru Ingebrigtsdattor Solbu, f. 1728 d. 1799,  gift med Erik Jonsson Øyum, f. 1730 d. 1812. Dei kjøpte Solbu Framigard i 1751. Anne var fyrst gift med Engel Olsson Follo 22. juli 1775. Dei hadde tre døtre. Dei bygsla Blekkan i Børsa frå 1783 fram til han døyde i 1785.

Anne så gift 2. gong 8. juni 1786 med Ole Nilsson Monset, f. 1755. Dei hadde ei dotter. Ole død 1789.

Anne gift 3. gong 1790 med Ole Nilsson Gåsbakken frå Hølonda som vart ny brukar på Monset. Dei hadde to sønar før Anne døyde 1799.

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for løsningen Håvard, nå falt brikkene på plass. Jeg så ikke for meg at det var to orkdalinger som dro til Børsa, og vielsen mellom Engel og Anne i Orkdal har heller ikke gått inn.

De øvrige fakta om Anne Eriksdatter var inne.

Det er trolig en Ole som overtar på Blekkan etter Engel Olsson, og han nok far til min ane, Eli Olsdatter, f. ca 1787 som blir gift med Fredrik Mortensen Soligård, så min teori om at hun er datter av Anne Eriksdatter er død. Ole Olsen som er forlover i 1809 kan være hennes bror.

Savnet av FT 1801 for Blekkan er stort.

PS. Sjekket klokkerboka i Orkdal for1775, og finner vielsen 22 juni 1775. Denne vielsen er ikke kommet med i den søkbare klokkerboka, så her har det ikke vært klokt å stole på den lettvinte løsningen.

 

Endret av Olav Bonesmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Knut. Har gått på primærkilden og funnet det samme som deg. Det er andre gang i samme sak at grunnlagsarbeidet ikke har vært grundig nok i utarbeidelsen av søkbar kilde. Primærkild, primærkilde, primærklide.....dette kan knappest gjentas nok.

I denne saken innebærer det at FT 1801 oppgir at corp. Ole Monset står som bruker av Blækkan, men ikke bebor den. Han som står som selveier/driver av Bleken i ekstraskatten fra 1762, Peder Olsen, har kår på gården sammen med sin kone. Gården har også en husmannsplass, Blækkanbakken.

Engel Olsen har fått skjøte på gården 3 april 1783. Skiftene etter Engel Olsen, Ole Nilsen og Ane Eriksdatter gir ingen signaler om at gården har blitt solgt, så det ser ut som om Ole Nilsen Monset II gjennom arv er blitt deleier av Blækkan. Anne Eriksdatters barn med Engel Olsen ser ut til å ha blitt løst ut i forbindelse med skiftet etter Ole Nilsen I.

En skikkelig spiss på saken ligger i at enken etter Engel Olsen Follo/Blækkan som enke etter nygifte med Ole Nilsen Monset på ny blir enke, og hennes tredje mann heter også Ole Nilsen.

Om den i Børsa som har ansvaret for FT 1801 er klar over det er uvisst, så om det er Ole Nilsen I eller II som da står som driver er et åpent spørsmål.

Sølvskatten for Blækkan i 1816 utredes av Jon Pedersen, Tron Jonsen og Anders Sivertsen, så en gang etter 1801 har de vært et eierskifte på gården.

Hvis noen kunne ta et oppslag i bygdeboka for Børsa og gi meg et hint om hvem som er far til Eli Olsdatter Blækkan , nevnt tidligere i denne tråden så hadde det blitt satt pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.