Gå til innhold
Arkivverket
Sissel Johnsen

Frans Pedersen og Johanne Jensdatter, Toten

Recommended Posts

Sissel Johnsen

Frans og Johanne blir viet i Toten 28.10.1791. Han har da tilhold ved Hammerstad. https://digitalarkivet.no/view/327/pv00000002048963  Jeg lurer veldig på hvordan anerekkene for disse to er. Mange familietrær opplyser at Peder er sønn av Peder Pedersen Melby (Gran på Hadeland) og Kari Nilsdatter Rustad (Østre Toten. Det opplyses at Johanne er datter av Jens Olsen Sivesindtajet og Kari Olsdatter Stangjordet. Jeg har ikke klart å finne sikre kilder for dette. Er det andre her som har vært borti disse personene og kan hjelpe meg å fylle på deres historier bakover? De fikk tre barn og her er familien i 1801: https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058260007331

Jeg har ikke fått noen ledetråder i barnas faddere. Håper å finne mer ut av dette.

Mvh Sissel Johnsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood
3 timer siden, Sissel Johnsen skrev:

Det opplyses at Johanne er datter av Jens Olsen Sivesindtajet og Kari Olsdatter Stangjordet.

 

???

Johanne, f. 1767

https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000012620217

 

Xsten - Christen, 1754

https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000012598680

 

Hans, 1762, avdød

https://digitalarkivet.no/view/267/pg00000001703419

 

Ole, 1752

https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000012595553

 

Marte, 1757

https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000012604023

 

Kari, 1759

https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000012608028

 

Ingebor, 1764

https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000012615543

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sissel Johnsen

Tusen takk til deg Grethe. så blir det å leite blant Johannes søsken og deres barn, i forhold til fadderskap. Problemet er jo å finne ut om dette er den riktige Johanne.

Sissel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sissel Johnsen

Siden Frans har vært fadder til barn av både søstern Kari og søsterne Marte, er jeg rimelig sikker på at vi er på rett vei. Så takk for hjelpen så langt Grethe

Sissel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

"2den Søndag efter Faste d 27de Febr: døbt ved Tingelstad Corporal Peder Melbye og Kari Olsdatters barn Kaldet Frans, fadderne Anders Ovedal Erich Ovedal Corporal Dehlen, Kari Hansdatter Møllervolden Marthe Pedersd Møllervolden"

 

Du nevnte innledningsvis at moren skulle være  Kari Nilsdatter. Er det feil i kirkebokinnførselen her (det hendte jo), eller var hun faktisk en Olsdatter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Tandsether

I skiftet etter avdøde Pernille Larsdatter øvre Rustad på Toten 28.5.1754 står det at hun var gift første gang med Nils Mikkelsen. De hadde fem barn, yngste datter var Kari Nilsdatter gift med sersjant Peder Pedersen Melby. Det står ikke hvor de bodde, men de var begge til stede på skiftet: https://media.digitalarkivet.no/view/25271/874

 

Av skiftet 1754 går det fram at Kari hadde hatt en bror som het Frans - Frans Nilsen Kuchersrud f. ca.1718 bgr. 15.11.1751. Det er vist til skifte etter ham 25.11.1751, men det finner jeg ikke.

 

Korporal Peder Pedersen Melby fra Gran og Kari Nilsdatter øvre Rustad giftet seg på Toten 20.1.1744 https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002040872

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Arild Vesthagen

Karen Nielsdtr. Rustad var av min slekt. Jeg er etterkommer etter hennes fars søster. Karen var datter av Niels Michelsen Rustad på Østre Toten og hans kone Pernille Larsdtr. som kom fra Lunna på Toten. Se min "aneliste" http://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm , finn nr. 1446 og 1447 og følg linken "se mer her". Niels Michelsen Rustad finner du på side 17.

 

Jeg har også notert at Karen Nielsdtr. var gift med korporal, senere sersjant Peder Pedersen Melby fra Gran. Hvor han kom fra vet jeg ikke. Det finnes ingen gard med navn Melby i Gran, så han må ha brukt dette som et slektsnavn. Han var antakelig innflytter til Gran. Den nærmeste Melby-garden jeg kjenner til er i Biri (dagens Gjøvik kommune). Men jeg har ikke funnet noen forbindelse dit. Det finnes også en Melby-gard i Hurdal.

 

Jeg har ikke noe om barna og etterslekten til Karen Nielsdtr. og Peder Pedersen, men en god del om hennes slekt bakover. Alt finnes i mine slektsnotater som er tilgjengelig på min nettside.

 

I dåpsinnførselen i 1752 som vist ovenfor står det Kari Olsdtr. som Svein Arnolf påpeker, men dette er åpenbart en skrivefeil. Der er ikke tvil om at hun var datter av Neils Michelsen Rustad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sissel Johnsen

Takk for tre utfyllende svar her. Det må nok være skrivefeil ang Frans' mor Kari. Det er vel ikke noe tvil om hvem som er foreldrene hans. Frans er jo også et navn som har gått mye igjen i Kari Nilsdatters slekt, men som ikke er av de mest brukte navna ellers. Så blir spørsmålet hvem Peder Pedersen Melby er. På ulike familietrær er jo Mjønnevollen/ Mjønvollen/Mjønvolden et stedsnavn som går igjen. Er dette et sted i Gran? Og hva med Rosendal? Både Kari og Peder bor ved Rosendal når de dør. Det er også oppgitt at Peders foreldre er Peder Pedersen Melby og Kjersti Hansdatter. Jeg har ikke klart å finne noen vielse for dem. Kan disse Peder Pedersen Melby'ene finnes i noe militært materiell?

Kan dette være dåpen til Peder https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000007070010 ? Det stemmer jo ganske bra med innførsel av alder ved begravelse  https://digitalarkivet.no/view/267/pg00000000119302

Endret av Sissel Johnsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Arild Vesthagen

Mjønval (eldre skrivemåter: Mjønnevollen, Mjønvollen, Mjønvolden, Mønnevolden) er ikke en bestemt plass, men er brukt om området langs Viggaelva nordover fra Jarenvannet mot Brandbu. På denne strekningen lå det i gamle dager mange bygdemøller og det har gitt opphav til navnet. Nede i dalen her var det mange husmannsplasser som hørte under de store gardene på Tingelstad-platået (Tingelstad, Røysum, Stadstad, Dvergsten m.fl.). I tillegg til møllene bodde det her også flere håndverkere som ikke var husmenn i tradisjonell forstand. En av mine forfedre som bodde her var bygdesmed. Han eide husene selv, men de stod på en tomt som tilhørte en av de store gardene. Rosendal er en mindre gard som legger tett ved Brandbu sentrum, altså lengst nord i det samme området. Der var det også mølledrift i gamle dager.

 

Om det er noen forbindelse til den Peder som ble født i 1718 tør jeg ikke si noe om. Det var veldig mange som het Peder på Hadeland på den tiden.

 

Det kan godt være at Peder Melby er nevnt i noen militære kilder, han var jo sersjant. Men jeg har ingen tips om konkrete kilder.

 

Det som forundrer meg som jeg også nevnte i mitt forrige innlegg er hvor navnet Melby kom fra. Det var/er ingen gard som heter det på Hadeland. Navnet må han ha hatt fra et annet sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Morset

Melbynavnet har vært på Rosendal helt til det siste.

Jeg har "hørt" at slekta kom fra Valdres, men har ikke noe belegg for dette.

(Jeg har det fra min far som kjente Markus Melby på Rosendal godt.)

Endret av Per Morset

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Arild Vesthagen

Randi Bjørkvik jobbet for mange år siden med å samle inn grunnlagsmateriale for bygdebøker med slektshistorie for Hadeland. Dette ble aldri fullført og det ble ikke utgitt noen slike bøker. Men Bjørkviks arkiv med alle hennes notater befinner seg på Hadeland folkemuseum. Disse er skannet og selges på DVD fra museet. I sinne notater har Bjørkvik skrevet om Peder Pedersen Melby at han var sønn av Peder Pedersen og Kjersti Hansdtr. og han ble født i Mjønval og døpt 16. søndag etter trinitatis 1718. Det vil si nettopp den dåpen som Sissel nevner ovenfor. Bjørkvik har ikke angitt noen begrunnelse for dette, så jeg kan ikke gå god for at det er riktig. Dette paret er ikke gift i Gran etter kirkebokas begynnelse i 1707.

 

 

image.png.44686b161973143828b0a36694c25219.png

 

 

46 minutter siden, Per Morset skrev:

Melbynavnet har vært på Rosendal helt til det siste.

Jeg har "hørt" at slekta kom fra Valdres, men har ikke noe belegg for dette.

Det er en gard som heter Melby i Slidre!  

 

Jeg har bladd raskt gjennom registerkortene for skifter for Melby i Slidre men fant ingen Peder der.

SAH, Valdres sorenskriveri, J, 1659-1903, s. 9175
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk11216091609175 
 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Arild Vesthagen

Følgende ble tinglyst på tinget i Gran 28.11.1750: Halvor Iversens skiødebrev til Corporal Peder Melbye paa gaarden Rosendahl, for hvilcken gaard Hand haver givet 436 Rd, av dato 14de April 1750.

 

image.thumb.png.18f21498d7cad43cab0141844dd6d4ca.png

 

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, G/Gb/L0058: Tingbok, 1750-1751, s. 113b-114a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090406350116


 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sissel Johnsen

Wow - så mye spennende stoff dere kommer med! Jeg er nokså grønn både på å leite i og tyde alle disse gamle skriftene. Tusen takk for at dere hjelper meg!

Sissel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Arild Vesthagen

Nei, her står det Melbyestad, siste del av navnet med små skrift. Dette er Melbustad, en ganske stor gard i Gran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sissel Johnsen
1 minutt siden, Ole Arild Vesthagen skrev:

Nei, her står det Melbyestad, siste del av navnet med små skrift. Dette er Melbustad, en ganske stor gard i Gran.

Ok. Takk for oppklaringen :)

Sissel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sissel Johnsen

Nå har jeg fått mye flott dokumentasjon på Peder født 1718 og død 1795. Tenk om det kunne gå an å komme enda lenger bakover! 

Sissel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Arild Vesthagen
16 timer siden, Terje Tandsether skrev:

I denne rullen fra 1748 står det at korporal Peder Melbye er 30 år, gift, og født i Grans sogn. Har vært tambur i 3 år og korporal i 8 år: https://media.digitalarkivet.no/view/51362/98

 

 

 

Da kan vi være sikker på at Peder Pedersen Melby var han som ble født i 1718 og døpt 16. søndag etter trinitatis:

image.thumb.png.9c612f21f0e411cb30d575bd02ae5870.png

SAH, Gran prestekontor, Ministerialbok nr. 1, 1707-1731, s. 102
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603820395
 

Her er det som Randi Bjørkvik har notert om faren Peder Pedersen Svendsbakken (det er også en av plassene i Mjønval mellom Jaren og Brandbu).

image.thumb.png.fa818be5ac872569938beb2aec22414e.png

 

 

image.thumb.png.75cc4b74b5fa997cfed660a45739cbb7.png

 

image.thumb.png.989d09c968c63c1d9d62676cc772e370.png

 

(Resten kommer i neste innlegg på grunn av størrelsen på bildene).

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Arild Vesthagen

Her er resten av Bjørkviks notater:

image.thumb.png.a3419244adf25163b62e8964762c45e5.png

 

image.thumb.png.c339b012f03573a1301e09b9aa7ab138.png

 

image.thumb.png.8370870f8db88595f8eb4ea36ce657d7.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sissel Johnsen

Du verden, så flott Ole Arild. Må nok tygge litt på dette for å få satt det i et system. Mange navn. Kan jeg tolke det som om Peder Pedersen som er far til Peder født 1718, var bøssesmed? Og at Peder Andersen er den samme, men at en eller annen har sagt feil navn?

Sissel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Arild Vesthagen

Jeg har ikke lest så nøye gjennom alt selv. Men Bjørkvik mente at Peder Pedersen (som ble far til Peder i 1718) var sønn av Peder Andersen. Og ja, faren Peder Pedersen var bøssesmed og bodde på Svendsbakken i Mjønval. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sissel Johnsen

Jeg har sjekket raskt i kirkebokavskrifter og bosteder Mønnevolden og Svendbakken  Peder Pedersen er brukt som fadder mange ganger, først med bosted Mønnevolden og senere ved Svendsbakken (i hvert fall fra 1728). Hvis det er riktig det notatene (og kirkeboka) sier, at Peder Pedersen Svendbakken døde i 1732, må det være sønnen Peder som er fadder i 1740,41 og 42. Det er ingen Peder Pedersen Svendbakken som er fadder mellom 1730 og 1740. Peder jr altså Peder Pedersen Melby, bruker ikke navnet Melby i kirkeboka da i hvert fall. Så han må ha tatt navnet Melby, mellom 1742 og da han gifter seg i 1744

Sissel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×