Gå til innhold
Arkivverket

Generalauditørens arkiv


Ola Teige
 Del

Recommended Posts

Blant de sakene som nylig er lagt ut fra Generalauditørens arkiv (tusen takk for dem!) er det en protokoll som kalles "Ekspederte bosaker i statsoffiserers og statsbetjenters bo, 1730-1753" (https://www.digitalarkivet.no/source/38963

 

På innholdssiden er det tatt inn følgende beskrivelse av innholdet, tatt fra protokollen: "Protocollum over de .. expederede boessager om commissarier udi de afgangne Stats-officerers og stabs-betjenteres sterboer og de på fuldte kongelige resolutioner, samt de .. udfærdige erklæringer over de militære andsøgninger at sidde i uskiftet bo elle,"

 

Her har det tydeligvis vært gjort flere lesefeil. Det er ingen ting som på den tiden het statsoffiserer og det er flere hull i transkripsjonen. Desverre har feilene blitt overført til presentasjonen av arkivstykket i Digitalarkivet og trolig i arkivktalogen. 

 

Hvis man går til protokollens tittelside (https://media.digitalarkivet.no/sk10041012270003), så ser man at det står:
 

"Protocollum over de af mig expederede Forslager om commissarier udi de afgangne Stabs Officerers og stabs- Betienteres sterboer og de der paa fuldte Kong: Resolutioner, samt de af mig udfærdige Erklæringer over de militaire andsøgninger at sidde i uskiftet bo eller at deele imellem samfrænder".


Dette bør det rettes opp i.

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ola Teige skrev:

Dette bør det rettes opp i.

 

Takk, Ola! Når grunnforskninga feiler, feiler alt. Det er riktignok helt og holdent min feil at "stabsbetjenter" ble "statsbetjenter" i ekstraktet i Digitalarkivet-tittelen.

  • Digitalarkivet-tittelen er nå endret (https://www.digitalarkivet.no/source/38963). Her er det et begrenset antall tegn til disposisjon, så endte med en meget forkortet og ufullstendig tittel.
  • De øvrige beskrivelsene er importert til Digitalarkivet fra Riksarkivets arkivkatalog (Asta/Arkivportalen), og jeg er ikke autorisert til å endre disse. Men jeg skal rapportere det til de som forvalter arkivkatalogene.

 

PS: Denne arkivkatalogen er åpenbart gammel og neppe særlig bearbeidet ved konvertering til og registrering i Asta. Nå til dags er det nok vanlig å lage serie- og stykketitler på moderne norsk ("Skiftevæsen og auctionsvæsen" -> "Skifte- og auksjonsvesen"). Serie- og stykketitler i (eldre) dansk språkdrakt styrker ikke søkbarheten i Arkivportalen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

De øvrige beskrivelsene er importert til Digitalarkivet fra Riksarkivets arkivkatalog (Asta/Arkivportalen), og jeg er ikke autorisert til å endre disse. Men jeg skal rapportere det til de som forvalter arkivkatalogene.

 

Nå har jeg redigert den importerte beskrivelsen, men den vil bli overskrevet neste gang vi synkroniserer kataloginformasjonen i Digitalarkivet mot Arkivportalen. Det gjelder derfor å få rettet i Asta/Arkivportalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme arkiv er en serie    b. Skifter efter underofficerer og menige .  Jeg har gått igjennom disse skiftene tidligere (de for 1720-tallet) og konkludert for meg selv at dette (antagelig) ikke er skifter etter underoffiserer og menige. Det riktige er at det er kopi av skiftebrev hvis skifte er holdt på en dragon gård/dragon qvarter på østlandet (og da etter vanlige bønder). Forresten veldig fint, siden det er skiftebrev fra noen sorenskriverier i østfold som mangler skifteprotokoller. Det finnes også samme type kilde med kopi av skifter fra dragon gårder som litt eldre i et annet arkiv. (mener det var denne pakken:) http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000000909205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

I samme arkiv er en serie    b. Skifter efter underofficerer og menige .  Jeg har gått igjennom disse skiftene tidligere (de for 1720-tallet) og konkludert for meg selv at dette (antagelig) ikke er skifter etter underoffiserer og menige. Det riktige er at det er kopi av skiftebrev hvis skifte er holdt på en dragon gård/dragon qvarter på østlandet (og da etter vanlige bønder). Forresten veldig fint, siden det er skiftebrev fra noen sorenskriverier i østfold som mangler skifteprotokoller. Det finnes også samme type kilde med kopi av skifter fra dragon gårder som litt eldre i et annet arkiv. (mener det var denne pakken:) http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000000909205

 

Ja, denne serien er også publisert nå. Jeg tviler ikke på det du skriver; arkivaren(e) som i sin tid laget katalogen har antakelig ikke hatt tid til å undersøke nøye nok hva slags skifter det er snakk om. Jeg har lagt inn merknader på stykke 1-4 i denne serien:  NB: Erlend E. Mæhlum mener (DA-forum emne 214264) at det er snakk om skifter foretatt på dragongårder, og at arvelaterne oftest er vanlige bønder og ikke nødvendigvis underoffiserer/menige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, det forklarer litt mer for de som lurer på hva det dreier seg om uten å se igjennom alt av materialet. Jeg påbegynte et register over deler av skiftene for østfold en gang, og dette ser kun ut til å være bønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.