Gå til innhold
Arkivverket

Hva heter barnet til Christen i (BØ) nevnt i Sauherad 1650.


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Tusen takk for svar fra dere begge. Da regner jeg med at det er datteren Pernille som skal

være født ca. 1650 som blir døpt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis kan du vite at det er Christen Pedersen Heides barn når der berre står Hr. Chreste? At han er titulert med Hr. tilseier at han er embetsmann av noko slag og ikkje ein vanleg bonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står titulert med Hr. Christen på samtlige barn der Prest Poul Olufsen Post

døper hans barn, dvs. de jeg har funnet som også stemmer med navnene på hans barn

som er å finne i Christen Pedersen Heides skifte.

Hans kone Anne står som Hr Christens kone ved hver introdusert etter et døpt barn, og hun var hans første kone.

Christen Pedersen Heide var Sogneprest på Bø så noen bonde var han ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

innleiinga står i 3. spalta,

"Ondaghen eftter , d. 13 Febr: waar Jeg paa Bøe, holtt Pdicen och introd: Anne Hr Christens."

 

Det er sikkert rett "Hr Chresten/Christen" (eg reknar med at det stemmer at (sokne)presten i Bø heiter som du seier).

Men at dette barnet er ei dotter Pernille, er å lese vel mykje inn i sparsame opplysningar.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge skiftekortet til Christen så er Pernille født før Maren og Maren har jeg funnet

født 2 år senere i 1652. Men det kan selvsagt være et annet barn som ble født i 1650

og som ikke levde når skifteprotokollen i 1677 ble utskrevet.

Jeg kun regnet med at det kunne være henne, men det er selvsagt ikke 100% sikkert. 

https://media.digitalarkivet.no/view/6143/3565

Her er skiiftekortet med barnen han hadde i 1) ekteskap med Anne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel meir sikker informasjon i skiftet. Det står protokoll og sidenr. her, så det kan ikkje vere så vanskeleg

å finne (det er nok eit geistleg skifte, så det er skifteprotokoll for prostiet du må sjå etter - ikkje den "vanlege").

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke jeg heller, Wenche. Men ellers ser jeg at det er nevnt et  skiftebrev etter 1. hustru datert 9. mars 1665, og tre sønner av 2. kull som ikke er nevnt på skiftekortet: Peder, Mikkel og Laurits.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.