Gå til innhold
Arkivverket

D/Y Stella Polaris - mannskapslister


Jan Erik Alm Bendiksen
 Del

Recommended Posts

hei

 

Jeg søker etter mannskapsliste for D/Y Stella Polaris som var i cruisefart fra 1927 og fram til krigen

Min Farfar skal ha vært mannskap der; Henry Bendiksen . Skipet ble bygget i Gøteborg og levert til Bergenske Dampskipsselskap i 1927. Men jeg kan ikke finne noen mannskapsliter fra den tiden. 

 

noen som kan hjelpe ?

 

mvh

jan erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvilke år din farfar var ombord, og hva han jobbet som (stilling)?

 

Min farfar var los for Bergenske, og var også los på Stella Polaris. Han døde i 1931, så det var jo ikke lenge (mange turer?) han var på Stella Polaris. Jeg har et foto av min farfar som los på broen på Stella Polaris...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Takk for svar, men dette vet jeg allerede. Det som er vanskelig er å finne mannskapslistene.  Jeg har funnet noen navn her https://www.sjohistorie.no/no

men ikke min farfar sitt.  Hans fulle navn var Henry Bernhard Bendiksen, født 21/5-1905  Moskenes, Flakstad,  i 1910 tellingen er han og nevnt med Juliussen som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jan-Thore Solem skrev:

Vet du hvilke år din farfar var ombord, og hva han jobbet som (stilling)?

 

Min farfar var los for Bergenske, og var også los på Stella Polaris. Han døde i 1931, så det var jo ikke lenge (mange turer?) han var på Stella Polaris. Jeg har et foto av min farfar som los på broen på Stella Polaris...

 

Jeg vet egentlig ikke annet enn at han SKAL ha vært om bord, og da som matros. og jeg antar at han har mønstret av før 1935 (da han gifter seg) . Det snakkes om disse jordomseilingene han var med på. Videre at han var høy og atletisk og imponerte turistene med å stupe fra broen og ned i sjøen.

 

Han var født i 1905, så alder mens han var der er 22-30 tenker eg. Hans fulle navn var Henry Bernhard Bendiksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele bakgrunnen for at jeg startet slektsforskningen min, var nettopp å finne min ukjente farfar. Min far døde dessverre i 1986, uten å ha funnet sin biologiske far, så da tok jeg opp arven. Jeg hadde noen få opplysninger, bl.a. navn (var feil!) og at han var "los på hurtugruta". I den forbindelse var jeg for mange år siden på utkikk etter mannskaplister fra Bergenske. Jeg sjekket på Sjøfartsmuseet i Bergen uten resultat, samt at jeg var innom kontorene til Bergenske ute på Bryggen i Bergen. Der traff jeg en hyggelig eldre ansatt, som "tente" på min historie, og tok meg ned i kjelleren til arkivene, men etter mye tid kom det frem at veldig mye gikk tapt ved den store skipseksplosjonen under krigen. Kontorene til Bergenske ble rasert, så arkiver fra før krigen er det lite av...

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg direkte i din søken!

 

For ordens skyld, så har jeg senere nøstet opp det meste, min farfar er funnet og slektskapet bekreftet med DNA-tester! Min "nye" farfar seilte for Bergenske, og altså også på "Stella Polaris", som på tidspunkter senere også seilte på norskekysten. Det går "gjetord" om at når "Stella Polaris" kom til Tromsø, så regnet det...

 

Vedlagt er nevnte foto (fra den tidlige broen, før diverse ombygginger):

 

I1124_ThomasMikkelsen_StellaPolaris.jpg

Endret av Jan-Thore Solem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.