Gå til innhold
Arkivverket
Keld Sørensen

Hvor findes matrikkelkort for Gnr/Bnr: 55/4 ca 1910 ??

Recommended Posts

Keld Sørensen

Hvor kan jeg finde ud af, HVAD en ejendom Ringebu, 55/4 omfattede - alt hvor gik skellet til nabo-ejendommene ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roar Johnsen4

Rennebu - Sør Trøndelag - Jordskiftesaker på gnr: 55/4

Saksnr Saksnavn
1640-1970-0008 Flå m.fl.
Endret av Roar Johnsen4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn
Åsbjørg Susort
6 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

grunnbok (18).pdf

Du ser vel kanskje etter huset. Det er fraskilt 55/63

grunnbok.pdf

Endret av Åsbjørg Susort

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Keld Sørensen
9 timer siden, Roar Johnsen4 skrev:

Rennebu - Sør Trøndelag - Jordskiftesaker på gnr: 55/4

Saksnr Saksnavn
1640-1970-0008 Flå m.fl.

Nu ved jeg ikke om Rennubu er sammen kommune som Ringebu, som jeg egentlig spurgte på ;-))

Men ...

1) kortene er vel heller ikke gamle nok - de er jo fra 1980'erne

2) det er meget svært at se om HVOR "Villa Marienhø" - eller husene i det hele taget - ligger på disse kort.

Det jeg mangler er, at vide hvilken ejendom SELVE huset "Villa Marienhø" lå på i 1908-10 - var det Ringebu, 55/4 eller ... ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Åsbjørg Susort

Villaen er på 55/67

9 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

grunnbok (18).pdf

2 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Du ser vel kanskje etter huset. Det er fraskilt 55/63

grunnbok.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roar Johnsen4

Beklager feil - se bort fra Rennebu - Ringebu er en kommune i Oppland fylke.  

Landsbylege Dr. Bernhard Matheson realiserte boligdrømmen sin i Ringebu i 1902. Nå har du mulighet til å gjøre det samme!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

55/63 ble utskilt frå 55/4 i 2009. På kartet finnes 55/63 nede ved veien som bukter seg fram litt sør for villaen. Ved å se på gårds- og bruksnumrene kan man tenke seg at den opprinnelige eiendommen iallefall omfattet området mellom 55/4 og 55/63, men det er vanskelig å vite dette nøyaktig ut fra dagens kart. 55/4 ble i følge grunnboken opprettet fra 55/1 i 1900, og skylddelingsforretningen burde inneholde en skriftlig beskrivele av grensene. Desverre vet jeg ikke om det finnes noe kart som viser hvor disse grensene lå.

grunnbok (20).pdf

Edit: Utskillelsen så man jo faktisk også fra grunnboksutskriften for 55/4 ovenfor.

Endret av Torbjørn Igelkjøn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Oppland fylke, Ringebu i Sør-Gudbrandsdal, Panteregister nr. 3.20A (1895-1959), Realregisterside, Side 361-362
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20070511310452

Oppland fylke, Ringebu i Sør-Gudbrandsdal, Panteregister nr. 3.21 (1895-1959), Realregisterside, Side 437-438
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20070511320221

Skylddelingsforretningen: #5

Oppland fylke, Mellom-Gudbrandsdal, Pantebok nr. 12 (1898-1901), Pantebokside, Side 562-563
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20070117631596

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Keld Sørensen
8 timer siden, Roar Johnsen4 skrev:

Beklager feil - se bort fra Rennebu - Ringebu er en kommune i Oppland fylke.  

Landsbylege Dr. Bernhard Matheson realiserte boligdrømmen sin i Ringebu i 1902. Nå har du mulighet til å gjøre det samme!

Ja, den er fundet tidligere og det er vedrørende denne Villa Marienhø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Keld Sørensen
4 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

...

Oppland fylke, Ringebu i Sør-Gudbrandsdal, Panteregister nr. 3.21 (1895-1959), Realregisterside, Side 437-438
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20070511320221

....

I linket ovenfor får J. A. Langvig den 20-06-1910 skøde på "Ringebu 55/4", men jeg er i tvivl om det omfatter selve "Villa Marienhø" også !

Afskrift af skødet findes her ved nr. 27

https://media.digitalarkivet.no/view/10143/58?indexing=

Ja, ja, der omtales bygninger, men det kan jo være andre bygninger end selve "Villa Marienhø"

Her SÆLGES ejendommen 08-11-1920 igen til Ringebu Kommune ved nr.: 11 - https://media.digitalarkivet.no/view/13716/221

og her er afskrift af skødet ved nr.: 52 - https://media.digitalarkivet.no/view/10150/411?indexing=

MEN ....

Har jeg her et BEVIS for, at J. A. Langvig har ejet Villa Marienhø i perioden 20-06-1910 til 08-11-1920 - hvad mener I kompetente folk som slægtsforskere ;-))  ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Åsbjørg Susort
1 time siden, Keld Sørensen skrev:

Har jeg her et BEVIS for, at J. A. Langvig har ejet Villa Marienhø i perioden 20-06-1910 til 08-11-1920 - hvad mener I kompetente folk som slægtsforskere ;-))  ?

Ja.

Kjøpekontrakt datert 28/5-1908, Skjøte datert 4/6 og tinglyst 20/6-1910

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn
7 timer siden, Keld Sørensen skrev:

I linket ovenfor får J. A. Langvig den 20-06-1910 skøde på "Ringebu 55/4", men jeg er i tvivl om det omfatter selve "Villa Marienhø" også !

Vi vet at villaen står på 55/67, som ble utskilt fra 55/63, som ble utskilt fra 55/4 i 2009.

Det er en teoretisk mulighet for at den kan ha stått på en annen eiendom, og siden blitt en del av 55/4 gjennom fusjon eller grensejustering. Men da vil jeg tro at dette ville ha vært nevnt i grunnboksutskriften for 55/4. Jeg mener at dette er så usannsynlig at man kan se helt bort fra det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Keld Sørensen
5 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Vi vet at villaen står på 55/67, som ble utskilt fra 55/63, som ble utskilt fra 55/4 i 2009.

Det er en teoretisk mulighet for at den kan ha stått på en annen eiendom, og siden blitt en del av 55/4 gjennom fusjon eller grensejustering. Men da vil jeg tro at dette ville ha vært nevnt i grunnboksutskriften for 55/4. Jeg mener at dette er så usannsynlig at man kan se helt bort fra det.

OK, jeg tager dit ord for at villaen er med i 55/4 ;-)) !

Så nu tror jeg jeg har tilstrækkeligt bevis for at Johan A- Langvik købte Villa Marienhø !

Tak for hjælpen til  ALLE  i denne tråd !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.