Gå til innhold
Arkivverket

Utenriksfart - Nils Justin Strøm


Tormod Grønning
 Del

Recommended Posts

Jeg er ute etter hvor Nils Justin Strøm , født 26.02.1873 i Hemne Sør-Trøndelag har opp holdt seg etter at han forlot sin kone og 9 barn i 1912. Det vi er sikre på er at han bodde sine siste leveår i Haugesund hvor han døde i 1952. Men det er mange år vi ikke vet hvor han var , men vi tror at han reiste i utenriksfart . Dette er min kones oldefar og det betyr mye for henne (også meg) å få brikkene på plass . Vi vil sette stor pris på opplysninger som kan bidra til dette.

Mvh Tormod Grønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Du kan finne opplysninger om fartstid for sjømenn før den andre verdenskrigen i arkivene etter innrulleringskontorene i ulike havnebyer langs kysten. Sjømannsrullene er digitalisert og tilgjengelige på Digitalarkivet, se https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&st[]=SKRU. Du må imidlertid vite hvilket innrulleringskontor du skal lete i. Det finnes ikke noe sentralt register over sjømenn fra denne perioden. Hvis du er på jakt etter fartstid for sjømenn etter krigen (og til og med 1988) kan du henvende deg til Riksarkivet på e-post (post@arkivverket.no).

 

Med vennlig hilsen

Seksjon for brukertjenester

Riksarkivet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar . Jeg vet  jo ikke hvor jeg skal lete da ingen vet hvor og når han mønstret på . Så dette blir som å lete etter den berømte nåla i høystakken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå har jeg sett på det som er av opplysninger og ikke funnet ut noe mer . Må jeg virkelig gi opp å finne noe om Nils Justin i årene 1912-1938 ? Hvor var han ????

Mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.