Gå til innhold
Arkivverket

Manntall 1664-1666 Eide (Hommedal, AA) navnet Morten


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter en Jacob Mortensen som dør i 1701 i Vestre Moland (AA) og som bor på og eier gården Klingsund fra 1672 eller litt tidligere. Hans far må hete Morten og må vel være en gårdbruker når Jacob har midler til å kjøpe gård - kanskje fordi han arver.

 

  Da jeg ikke finner noen Morten i Vestre Moland var det nærliggende å se på Eide ikke minst fordi gården jeg er interessert i fordi Klingsund grenser til Eide. I Eide er det flere Morten og Jacob som kan være aktuelle.

 

Jeg ser her https://media.digitalarkivet.no/view/35566/36

på Østerløed hvor det vel står Morten ibid som eier og med 2 sønner der. På gården ovenfor ser jeg en Jacob. Hva står det etter ham? Kan det være sønn av Morten?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei - det står ikkje at Morten eig garden og har to søner der.

 

"Østerløed - j Hud

61 aar - Mordten ibm. - j hud

Drenge paa Gaarden

24 Aar - Peder Mordtenssen bonde Søn

22 aar -  Niells Mordtenssen bonde Søn"

 

Dei to kan vere søner av brukaren, men det står det ikkje noko om.  Eigarskap står det ikkje noko om.

 

På garden ovanfor bur ei enkje (unemnd) med to "drenge", Stian "Enchens søn" og Jacob "Enche Søn". 

Nei... han kan ikkje vere son til Morten på Østerlød.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Ivar.

 

Jeg ser nå at min ettersøkte Jacob Mortensens eldste datter skal være født ca. 1638 så da bortfaller disse helt. En annen Morten 80 år på gården Lindtveit i manntallet 1664-1666 er mitt eneste alternativ https://media.digitalarkivet.no/view/35566/34

 

Han er født ca 1584 og kan ha hatt en sønn Jacob som får datter i 1638, men dette blir veldig spekulativt. Jeg må finne mere om ham i skattematriklene hvis det er mulig.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei relativt godt kjend sak at manntala frå 1660-åra er mangelfulle. Det skal ha vore ein del av grunngjevinga for å gjennomføre eit nytt manntal alt i 1701.

Eldre folk er utelatne fordi dei ikkje er "soldatmateriell"; yngre folk er utelatne (forsvann mellombels kanskje?) fordi dei er "soldatmateriell"

Samanlikna med 1701, er det relativt mange færre "søner og drengar" i 1660-års-manntala.

Alle embetsmennene var kanskje ikkje like flittige i tenesta; eller hadde tilstrekkeleg med "funksjonærar" til å gjennomføre ei nøyaktig teljing.

Det har også vore stilt spørsmål ved aldersoppgåvene; det er ofte påfallande mange eldre menn med unge søner. (Men - det kan også delvis forklarast ved at

årskulla i mellom manglar pga krigane i åra før.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.