Gå til innhold
Arkivverket

Olav den såkalte Hellige kan han sammenlignes med nåtidens ( IS- Abu Bakr al-Baghdadi )og andre grusomme personer. Hvem er den verste nordmann gjennom tidene, og hvem vil være i slekt med han/hun ?


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Samme taktikk. Ødelegge, tvinge, omvende.

 

Kan det være Olav Haraldson, Eirik Blodøks, Qusling eller andre som har vært den værste?

 

Ville vi ønske å være i slekt med dem om de var fra forrige/dette århundre, (som feks Vidkun Quisling, osv) og var særdeles ondskapsfulle, kontrollerende, makt-begjærende etc ?

 

Skaldene ( Snorre og Co) noterte vel ikke  nødvendigvis virkeligheten, men vinnerens versjon på datidens gule lapper. 

 

Så hvorfor er det ikke noen som er i slekt med  "taperne" feks Tore Hund osv.

 

Slaget på Stiklestad, fant det i det hele tatt sted ? 

 

Mange styrende slektstrær  i Norge i dag som bør etter-gåes i sømmene.  

 

Men nå trakker jeg vel på hellig jord

 

Mvh

Ivar

 

 

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar,

 

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å forstå innlegget ditt.

 

For det første har du valgt å gjøre emnetittelen svært voldsom. Noe i retning av verbal støy var kanskje likevel din hensikt?

For det andre mangler innlegget en redegjørelse for hva din egentlige mening er. Dette ville jo være ønskelig å få fram.

 

I den grad du tråkker på noe, så tviler jeg på at du er i nærheten av "hellig jord".

 

Min oppfatning er at alle mennesker er i slekt med de de er i slekt med. Om man ikke ønsker å være blodsforbundet med noen spesielle, eller håper at de eksisterende slektninger helst kunne være noen andre enn sine egentlige slektninger,  så anbefaler jeg vel at man legger slektsforskningen på hylla for en stund og heller konsentrerer seg om venner som ikke er ens slektninger.

 

Hvilke av sine slektninger man velger å forske på bør igrunn være selvvalgt. Jeg er personlig fascinert av å få gjennombrudd i søken etter opphavet til husmenn som har flyttet litt på seg (stor vanskelighetsgrad). Jeg er også fascinert hvordan slektsnettverket fungerte i de tider velferdssamfunnet ikke var funnet opp ennå. Blod var til de grader tykkere enn vann.

 

Denne tråden overlever trolig ikke om den fortsetter med et tabloid tilsnitt. Det vil tiden vise.

 

Vennlig hilsen,

 

Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje sikkert det er så godt å hugse i ettertid kva ein eigentleg ville med eit innlegg i fredagsnatta.....

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Moe, jeg skjønner til en viss grad hvor du vil hen, men du gikk kanskje litt høyt ut på banen, samt at "timingen" var muligens litt uheldig som Ivar E. henviser til. Poenget ditt hadde nok falt i bedre jord uten å måtte sammenligne med dagens situasjon i midt-østen og relativt korte historie i Norge. Sammenligningen er etter min mening unødvendig for poenget ditt (hvis jeg skjønner poenget ditt riktig).

 

For å følge opp det jeg tror du tar opp, så er det nok slik at det alltid er seierherrene som skriver historien. Når så denne historien blir gammel og utvisket nok, synes jeg å se at vi mennesker har et behov for å assosiere oss med disse seierherrene. Gjerne dem med høyest "body count" og et "høyverdig" mål, som organisert religion eller andre metoder for maktbruk overfor enkeltmennesker eller grupper av mennesker.

 

Når jeg i en tilfeldig samtale med folk kommer inn på at jeg driver med slektsgranskning, er alltid det første spørsmålet om hvor langt tilbake i tid jeg har kommet. Svaret mitt er ofte skuffende for den andre parten, spesielt når denne selv kan dokumentere at han/hun er i slekt med både Olav den Hellige og Harald Hårfagre.

"Dokumentere?"

"Ja, jeg har selv drevet slektsgranskning, og har alt dokumentert på MyHeritage!"

Jeg skifter gjerne tema på dette tidspunktet...

 

Ja, det er underlig med det sterke behovet for å "koble seg opp mot" disse seierherrene fra tusen år tilbake. Men som en nevner her over, det får være den enkeltes ønske hva man vil granske...

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva som var poenget med din tråd Ivar, så har du rett i at mange slektstrær inneholder alvorlige feil bakover i tid til Olav den Hellige, og for de som har den Engelbrektsdatteren i treet sitt som omtales i vedlagte tråd, så er det et godt sted å starte.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel så at sykkel VM i Bergen tar sin tid, og man dermed kommer sent hjem på kvelden, da med egen bil.

 

Så kommer selvfølgelig de vanlige sjikanene om fyll etc. Ble litt overasket at min gode uvenn Ivar E. bruker den innfallsvinkelen, men slik blir det tydeligvis bare når man rører med grunnrota til kristendommen.

 

Derimot stor takk til Jan, Helge og Grethe som i det minste prøver å skjønner hva jeg prøver å formidle.

 

Når det gjelder den godeste Are, så skjønner jeg (og har sett før denne ) taktikken.  Og følgere har du selvfølgelig ynkelig nok.   Nå lar jeg meg ikke påvirke av hverken dress eller slips. I min verden er en mann en mann og en kvinne en kvinne, som sier det de mener og står for det, og ikke lener seg på andre sine uttalelser.

 

Men Tore Hund.... Hvem er i slekt med han ..

 

Mvh

Ivar. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønar ikkje kvar du har "fyll" frå....

- røret kan vel ha andre grunnar (trafikk-kaos i Bergen er vel éin mogeleg grunn) - men rør var det no iallfall.

 

At sigerherrane skriv historia, er nokså vanleg.

Men om det var det du ville fram til, så er det vel grunn til å minne om at det var Olav som fall i slaget, og at Tore Hund fellte honom; ikkje omvendt.

Det ligg vel nærast å rekne dette som eit tap for Olav og ein siger for Tore.... ?

 

Dersom det er Tore Hund sine slektningar du ser etter, er vel Bjarkøy- og Sudrheim-ættene ein stad å byrje leitinga.

At sonen Sigurd ikkje fekk søner (som levde opp), er ein "lagnad" Tore deler med ganske mange.

I eit ættesamfunn var nok dette uheldig for dei det galdt.

 

Men i sogeboka vert Olav faktisk tillagd at han innførte eit styresett der statsmakta skulle ta over noko av den rolla ætta hadde for individet;

t.d. for å handheve rettsprinsipp. Altså eit steg i retning av det vi reknar som eit moderne samfunn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar I (Moe),

 

Noen ganger handler om å bli trodd på det man skriver, og om å genuint ville forstå det som skrives.

 

Jeg har ovenfor uttrykt at jeg har slitt med å forstå innlegget ditt. Som en følge av det har jeg uttrykt at emnetittelen er voldsom, og at du egentlig ikke har redegjort for din egen mening. Dette kan selvsagt leses som kritikk av måten man kommuniserer på, men om du leser hva jeg har skrevet, så vil en rimelig forståelse være at du hadde nådd gjennom om tittelen hadde vært noe mer konsentrert og om du hadde formulert din mening i stedet for mange løse setninger og spørsmål.

 

Om det er slik at du føler en voldsom trang til å tillegge dine meddebattanter egenskaper og meninger de strengt tatt ikke har gitt til syne, så synes jeg du skal avstå fra det, idet  de fleste (inkludert undertegnede) igrunn er interessert i hva du mener, og dermed å kunne diskutere med deg på et saklig plan. Dette gitt at det fortsatt er et ønske om en saklig debatt rundt hvem man bør forske på eller ikke.

 

Jeg tar kanskje feil?

 

Vennlig hilsen

 

Are 

 

 

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:
6 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Skjønar ikkje kvar du har "fyll" frå....

- røret kan vel ha andre grunnar (trafikk-kaos i Bergen er vel éin mogeleg grunn) - men rør var det no iallfall.

 

At sigerherrane skriv historia, er nokså vanleg.

Men om det var det du ville fram til, så er det vel grunn til å minne om at det var Olav som fall i slaget, og at Tore Hund fellte honom; ikkje omvendt.

Det ligg vel nærast å rekne dette som eit tap for Olav og ein siger for Tore.... ?

 

Dersom det er Tore Hund sine slektningar du ser etter, er vel Bjarkøy- og Sudrheim-ættene ein stad å byrje leitinga.

At sonen Sigurd ikkje fekk søner (som levde opp), er ein "lagnad" Tore deler med ganske mange.

I eit ættesamfunn var nok dette uheldig for dei det galdt.

 

Men i sogeboka vert Olav faktisk tillagd at han innførte eit styresett der statsmakta skulle ta over noko av den rolla ætta hadde for individet;

t.d. for å handheve rettsprinsipp. Altså eit steg i retning av det vi reknar som eit moderne samfunn.

 

 

sitat Ivar Ertesvåg

Det er ikkje sikkert det er så godt å hugse i ettertid kva ein eigentleg ville med eit innlegg i fredagsnatta.....

 

Litt trist at du ikke står for innlegget ditt som du redigerte for 11 timer siden...

Og trafikk kaos i Bergen  på fredag må nok være noe som du har funne på., tilrettelegging er vel helt noe annet...

 

Ser du tror på at slaget på Stiklestad  fant sted, men var Olav med da eller gjemte han seg hos familien i Kiev ??

 

At skaldene skriver at Tore Hund drepte Olav, så er det kanskje riktig , kan ikke se at noen har påstått det motsatte, hvem som ble taperen i ettertid er vel det som var kommentert i mitt innlegg. 

 

Men det gikk deg gjerne hus forbi en fredagskveld etter kl. 2300.....

 

Mvh

Ivar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Are

 

Nå klarer ikke jeg å sette meg inn i din verden. Den virker litt forvirrende.

I min verden så blander jeg meg ikke inn i saker/innlegg/etc jeg ikke forstår hva som menes.

Kanskje en tanke til etterfølgelse ...

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet mange rare forfedre, men så vidt jeg vet ingen massemordere enda. Men Norge er et lite land, og nordmenn er en stor slekt, så det var sikkert noen sånne der også en gang i tidlige tider, kanskje min navnebror også?  Ettersom man ikke kan velge forfedre, er det vel bare å godta og sidestille det man finner, på godt og vondt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar I (Moe),

 

Da tok jeg altså ikke feil. Du har ved å starte denne tråden invitert alle som vil til å delta, men forbeholder deg altså retten til å være den eneste som kan stille spørsmål. Idet du selv blir bedt om å klargjøre, så svares det i stedet med vilkårlige personangrep av ulik valør.

 

Dette er en debatteknikk jeg slett ikke vil anbefale, idet du dermed ikke kan tros på at du egentlig ville vite hva andre mener. Dette blir tydelig idet mistro rettes mot utvalgte deltakere og ikke andre. 

 

Takk for at du har bidratt til å klargjøre dette via måten du har valgt å debattere på. Jeg blir, i motsetning til din påstand om undertegnede, nok ikke forvirret av å lese andres tekster, men noen ganger velger jeg å gi opp forsøkene på å avklare hvor den egentlige meningen med ordene ligger.

 

Ha en fortsatt fin søndag.

 

Vennlig hilsen

 

Are

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir mer snakk om debatteknikk enn om Olav Haraldsson. Det kan vel trådstarter ta skylda for. Det kommer sikkert mer om Olav Haraldsson. Vi nærmer oss 1030. Om han var en ondsinnet person eller en helgen kommer an på hvilke øyne som ser.  ( har noen lest Langslet  som har flere utgaver om Olav Haraldsson eller Torgrim Titlestad, Norge i Vikingtid fra 2012 mm.) Heller ikke Snorre gir Olav bare ros.

Så fikk jeg lyst til en egenreklame:

Jeg har faktisk fått inn en relativt nøytral artikkel om Olav Haraldsson i Vårt Land for et par år siden. Har også holdt et foredrag om Olav i Nittedal historielag.

 

Når det gjelder slektsgransking har det vært tidligere tråder i dette forum, likså i Middelalderforum, der middelalder forsker Geirr Leistad godkjente at Magnus Lagabøtes hustru Ingeborg Eriksdatter med stor sannsynlighet nedstammer fra Olav Haraldsson. Det er derimot ikke sikkert at Olav nedstammer fra Harald Hårfagre. Det er vel stort sett historikenes dom i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var hekseprosessene fordelt over en lang periode og kan vel sånn sett ikke kalles for massemord. Ifølge Wikipedia ble 307 henrettet for trolldom i Norge i løpet av 125 år, mens det f. eks. var over 10 000 nordmenn som ble drept som følge av annen verdenskrig (drept i krig, henrettet, døde i konsentrasjonsleierer, osv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er Norges mest forhatte person? spørres det om. Da vil jeg hevde at det var enkeltgrupper, nærmere bestemt brutale politikonstabler, strenge dommere og bødlene. Den siste bøddelen ble visstnok mobbet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så vidt jeg kan erindre fra nyere genetikk-forskning, stammer alle nordmenn fra 7 (eller var det 9?) formødre (forfedrene lar seg ikke følge bakover i tiden på samme måten). Konklusjon: vi er alle i slekt selv om slektsbåndene er borte for lenge siden for de fleste av oss. Eller sagt på en annen måte: menneskenes "evne" til grusomheter i form av krig og andre ugreie metoder overfor våre medmennesker ligger i oss alle. Trøsten for oss i dette forumet må være at disse evnene tilsynelatende ikke nedarves og forsterkes, men at de kommer til syne ved rene tilfeldigheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som du er inne på her, har vært diskutert i århundrer av filosofer og teologer. Olav den Hellige var så from som mulig innefor datidens kunnskapsramme. Muligens har hans forbilde vært kong David og samlingen av de 12 Israelske stammer. Kong Olav hadde en sann profet som sitt forbilde.

I følge Bibelen er det to grupper som er forhindret fra å tilegne seg troen, en tro bygget på fjellgrunn. Det er de som er tykk i hodet, og spotterne. I DNA er det bare 50% av arvelig intelligens som kan leses direkte av. De øvrige 50% finnes også i genene, men på en hittil ukjent måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel meget god grunn til å ha et kritisk blikk mot alle historiske kilder som ser ut til å dokumentere grusomheter. Hva slags kritisk blikk man måtte ha mot kilder som beskriver Olav Haraldson (Hellig Olav) er på ingen måte unntatt. Ivar Moe har åpenbart forholdt seg til kilder som gir grunnlag for å skrive åpningsinnlegget, og den katolske helgentradisjonen har like åpenbart forholdt seg til andre kilder.

Egentlig vet svært lite om Olav, når man tar på seg kildekritiske briller. Samtidig kan man si at det neppe finnes noen andre middelalder-personer i Norge er omgitt med så mye omtale som Olav Haraldson gjennom det siste årtusen. – Og da baller det på seg med nye omtaler og nye beskrivelser. Vårt århundre er intet unntak.

 

IM

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2017 den 22.17, knut fasting skrev:

 

 

De grusomste massemorderne i norsk historie må vel være de som var ansvarlige for hekseprosessene etter reformasjonen.

 

 

 

Vedrørende Hekseprosessen så tok vel den katolske kirke til orde og beklaget sin medvirkning/tilstedeværelse. Den norske kirke har selvfølgelig holdt seg for god til det,  i god norsk kirkelig tradisjon tilbake til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2017 den 17.23, Hans Martin Fagerli skrev:

Så vidt jeg kan erindre fra nyere genetikk-forskning, stammer alle nordmenn fra 7 (eller var det 9?) formødre (forfedrene lar seg ikke følge bakover i tiden på samme måten). Konklusjon: vi er alle i slekt selv om slektsbåndene er borte for lenge siden for de fleste av oss. Eller sagt på en annen måte: menneskenes "evne" til grusomheter i form av krig og andre ugreie metoder overfor våre medmennesker ligger i oss alle. Trøsten for oss i dette forumet må være at disse evnene tilsynelatende ikke nedarves og forsterkes, men at de kommer til syne ved rene tilfeldigheter.

Det høres svært lite sannsynlig ut med referanse til vikingenes adferd, utvanning etter utallige invasjoner fra andre stater, kjøpmenn og hanseatere, etc.

Hadde det vært islendinger du refererte til så kunne jeg kanskje vært enig, men det var jo rikt med handelsfolk tilstede der også som etterlot seg spor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2017 den 14.40, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Det som du er inne på her, har vært diskutert i århundrer av filosofer og teologer. Olav den Hellige var så from som mulig innefor datidens kunnskapsramme. Muligens har hans forbilde vært kong David og samlingen av de 12 Israelske stammer. Kong Olav hadde en sann profet som sitt forbilde.

I følge Bibelen er det to grupper som er forhindret fra å tilegne seg troen, en tro bygget på fjellgrunn. Det er de som er tykk i hodet, og spotterne. I DNA er det bare 50% av arvelig intelligens som kan leses direkte av. De øvrige 50% finnes også i genene, men på en hittil ukjent måte.

 

 Kong David  eller Asbjørnsen og (Moe), samme det.  Eventyr er eventyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan ikke snakke om historie og se det med dagens øyne. At de drepte mange i vikingetiden er både sant og visst. Men å drepe mange i dag må jo sees i et annet lys.

Moralen er anderledes, religionen er anderledes, lover er anderledes - og det finnes internasjonale overenskomster som regulerer mye, kunnskap er anderledes, rettsoppgjør etter kriger er anderledes. Medisinsk kunnskap er anderledes.

 

Men selvfølgelig skjer det mye rundt omkring i verden fortsatt som ikke skulle ha skjedd uten at verdenssamfunnet følger opp sine egne intensjoner,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.