Gå til innhold
Arkivverket

Stor-Elvdal/Tromsø/Finland (?) - Helge Torgalsson Vestgård (Stai) fødd 1858 i Stor-Elvdal - visstnok utflytta til Finland


Per S. Nestande
 Del

Recommended Posts

Eg vil gjerne løfte fram igjen ei etterlysning eg la ut i 2007 etter Helge Torgalsson Vestgård frå Stor-Elvdal:

 

Helge var fødd i 21. mars 1858 i Stor-Elvdal:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070126630148

 

Han bur i 1865 saman med mora og systrene:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038047005512

 

Han tok utflytting i 1879 til Tromsø "for å søke ansettelse som handelsbetjent":

https://media.digitalarkivet.no/kb20070112640011

 

Bygdebok for Stor-Elvdal (Fosvold 1935, side 543), opplyser berre at han er "reist til Finnland". Eg har ikkje funne ut noko meir om han etter 1879, t.d. ikkje i byteljinga for Tromsø 1885. Eg veit ikkje om han skreiv seg Vestgaard (Vestgård, Westgaard) eller Stai eller noko anna.

 

Eg er på jakt etter  lagnad, dødsfall og eventuell etterslekt etter Helge. Eventuelle tips om korleis ein kan søke etter folk i Finland er også velkomne sjølv om eg altså berre har bygdebokas ord for at han havna der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Helge med de forskjellige etternavn er ikke funnet innflyttet til Tromsø.  Men disse listene er vel noe mangelfulle.  Han er ikke nevnt i 1885, 1900 eller 1910.  Dette med å ha reist til Finland er underlig.  Jeg har ikke vært borte i noen som har tatt den veien.  Men, det var jo en del som drog til Finnmark, til Vardø og så videre østover og da kom man jo først til finsk område.  De fleste endte jo nord på Kolahalvøya.  Man treffer noen av disse sporadisk, men jeg kjenner ikke til noen fortegnelse over dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspel Alvin. Ikkje så lett å finne ut av dette kanskje.

 

Og takk Grethe: Eg la merke til den prikka understrekinga. Står det Fors/Tors/Toro eller noko slikt? Eg tolka det som feilskrift, men interessant om det er meiningsberande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble prikkene satt?  Kanskje er det noen som har vært før oss og lurt på hva som stod der, og satt prikkene.  Det må ha vært før digitalarkivets tid da man arbeidet direkte med Kirkebøkene.  Ja, hva står det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

Når ble prikkene satt?  Kanskje er det noen som har vært før oss og lurt på hva som stod der, og satt prikkene.  Det må ha vært før digitalarkivets tid da man arbeidet direkte med Kirkebøkene.  Ja, hva står det der?

 

Dengang benyttet man prikker over og under en feilskriving - slik vi idag bruker overstrykning.

Jeg tror skriveren i dette tilfellet bare har begynt å skrive Torg[al], og så har han sett at det ble feil og skrevet det riktige fornavnet Helge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Finland behøver vel ikke å være helt usannsynlig? Det var en del skogeiere sør i Østerdalen som kjøpte opp store skogeiendommer i Finland og på grensen mot Rusland. Et av disse var det såkalte Kotkakompaniet og det var vel Sætherenfamilien i Elverum som eide det?? Faktisk flyttet medlemmer av disse skogeierfamiliene til Finland og da kan en vel også regne med at noen andre fra området dro ville jeg tro. Jeg hørte om dette for 50-60 år siden. Tror selskapene gikk konkurs eller havnet på russisk side av grensen i 1945??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Leif Baardseth skrev:

Men Finland behøver vel ikke å være helt usannsynlig? Det var en del skogeiere sør i Østerdalen som kjøpte opp store skogeiendommer i Finland og på grensen mot Rusland. Et av disse var det såkalte Kotkakompaniet og det var vel Sætherenfamilien i Elverum som eide det?? Faktisk flyttet medlemmer av disse skogeierfamiliene til Finland og da kan en vel også regne med at noen andre fra området dro ville jeg tro. Jeg hørte om dette for 50-60 år siden. Tror selskapene gikk konkurs eller havnet på russisk side av grensen i 1945??

 

Du tenker på Hallabolaget eller Halla Aktiebolag (1875-1916), dannet av ni skogeiere fra Elverum: http://www.arkivportalen.no/side/aktor/detaljer?aktorId=nb-NSMA_arkiv000000001401

 

Et annet eksempel på en østerdøl som slo seg ned i Finland, er kunstner Hans Uthuslien (1858-1934) fra Sørskogbygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nevnte at det var lite sannsynlig at noen reiste til Finland, tok jeg Tromsø-området som utgangspunkt siden Leif skulle ha reist til Tromsø i 1879.  Når var det skogeierne i Østerdalen kjøpte skogeiendommer i Finland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for  kommentarar.

 

Til innlegg 13: Ole og Edvard Erikssøner Vestgaard var onklane til Helge.

 

Til innlegg 14: Tippoldemor Berte Storstu som var syster til Helge, døydde i 1936 og ho kan ha vore munnleg kjelde til bygdebokforfattaren.

 

Til innlegg 8, 9 og 10: Helge hadde ei kusine Oline som var gift med Simen Landeth i Gammelstu Stai, ei kusine Anbjør som var gift med lensmann Oluf Næss på Søstumoen, Mykleby og ei kusine Oline som var gift med Johan Mortvedt på Søstu Messelt. Eg veit ikkje om nokon av desse var engasjert i skogs- eller forretningsdrift i Finland, men Helge hadde i alle fall familieband til personar i Stor-Elvdal som kan tenkjast å ha hatt det.

Endret av Per S. Nestande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.