Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker for Eid, SFJ etter 1906


Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Når kan man forvente at kirkebøker mv. for Eid, Eid prestegjeld, Sogn og Fjordane etter 1906 blir skannet og lagt ut?  Jeg har blitt kjent med at de for lengst er avlevert Arkivverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel ikkje før den dagen det finst ressursar til å tilsetje nokon ved Statsarkivet i Bergen som kan skanne kyrkjebøker, dødsmeldingar og anna materiale som ikkje alt er skanna.

Skal det skje noko må ein kanskje til med kronerulling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det blir vel ikkje før den dagen det finst ressursar til å tilsetje nokon ved Statsarkivet i Bergen som kan skanne kyrkjebøker, dødsmeldingar og anna materiale som ikkje alt er skanna.

Skal det skje noko må ein kanskje til med kronerulling?

 

Nå mistenker jeg at disse faktisk er ferdig skannet, så spørsmålet er vel da heller når de blir lastet opp.

 

Endret av Tor Kvien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kan ikke se at kirkebøker for Eid prestegjeld (S&F) etter 1906/1907 er registrert i Digitalarkivets database, og da er heller ikke slike kirkebøker meldt inn til og satt opp for skanning.

 

Som Torbjørn Igelkjøn har fått med seg, er det i Arkivverket pr. i dag ingen medarbeidere med arbeidssted Bergen som har skanning blant sine arbeidsoppgaver. Seksjonen Mediekonvertering, som har ansvaret for skanning, har kun medarbeidere i Oslo. Slik jeg oppfatter situasjonen, er det uvisst når planmessig arbeid med skanning av SAB-arkivmateriale fortsetter.

 

Vi arbeider med å tilgjengeliggjøre en del SAB-arkivmateriale som er ferdig skanna, men som venter på indeksering/tilgjengeliggjøring. I forrige uke ble det publisert et større antall dødsfallsprotokoller, jf. nyeste utlagte kilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er mitt neste spørsmål: Hvem melder inn og prioriterer skanning og indeksering?  De nevnte bøkene er avlevert Arkivverket har jeg fått opplyst.  Det ville være trist om arbeidet med kirkebøkene skulle stoppe opp grunnet sentraliseringen som tydeligvis har skjedd. De er en viktig kilde for de som arbeider med oppdatering av eldre bygdebøker o.a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tor Kvien skrev:

Da er mitt neste spørsmål: Hvem melder inn og prioriterer skanning og indeksering?  De nevnte bøkene er avlevert Arkivverket har jeg fått opplyst.  Det ville være trist om arbeidet med kirkebøkene skulle stoppe opp grunnet sentraliseringen som tydeligvis har skjedd. De er en viktig kilde for de som arbeider med oppdatering av eldre bygdebøker o.a.

 

Kirkebøkene registreres i arkivkatalogen (Asta/Arkivportalen) i forbindelse med avlevering. I arkivkatalogen kan mediekonverteringsseksjonen finne fram til ikke-digitaliserte kirkebøker og sette dem opp mot andre prioriterte oppgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg virker masete, men betyr det du sier at nevnte kirkebøker ikke ser ut til å være er mottatt/avlevert arkivverket?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Tor Kvien skrev:

Beklager om jeg virker masete, men betyr det du sier at nevnte kirkebøker ikke ser ut til å være er mottatt/avlevert arkivverket?

 

Det jeg vet sikkert, er at de ikke er registrert for skanning. Arkivportalen inneholder dessverre ikke liste over hvilke kirkebøker (ministerialbøker) som finnes i arkivet Eid Sokneprestembete. Årsaken til at Arkivportalen ikke er mer spesifikk, tror jeg er at man holder på å gjennomgå og ordne SAB-kirkebøkene på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tilsynelatande nok eit eksempel på at Arkivverket/Statsarkivet i Bergen manglar ressursar. I den gamle soknehistorikken kunne ein lese følgjande:

 

Sitat

I framtida vil kirkebøker bli digitalisert og publisert i Digitalarkivet uten at de blir mikrofilmet først. Soknehistorikken vil ikke bli oppdatert med de nye kirkebøkene. Innen 2014 er det nemlig et mål at alle arkiver skal være beskrevet i Arkivportalen.

 

Og når ein skriv oktober 2017 er Arkivportalen framleis like ubrukeleg i høve til Statsarkivet i Bergen som den alltid har vore. :-(

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Det jeg vet sikkert, er at de ikke er registrert for skanning. Arkivportalen inneholder dessverre ikke liste over hvilke kirkebøker (ministerialbøker) som finnes i arkivet Eid Sokneprestembete. Årsaken til at Arkivportalen ikke er mer spesifikk, tror jeg er at man holder på å gjennomgå og ordne SAB-kirkebøkene på nytt.

 

Da takker jeg for svar og håper noen tar fatt i problemet og får ryddet det av veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Og når ein skriv oktober 2017 er Arkivportalen framleis like ubrukeleg i høve til Statsarkivet i Bergen som den alltid har vore. :-(

 

Stadig flere SAB-arkiver blir detaljert beskrevet i Arkivportalen. Av relevans for Digitalarkivet kan jeg nevne at de fleste sorenskriverarkivene er oppdatert med beskrivelse av pantebøker og panteregistre i løpet av det siste året. Kirkebøkene (prestearkivene) er som nevnt under omordning, og det er normalt i hele Arkivverket at arkiver som er under ordning/omordning ikke er tilgjengelige i Arkivportalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Arbeidet med ny bygdebok for Eid i Nordfjord er forlengst igong, og i den forbindelse hadde det vore på sin plass og fått digitalisert kyrkjebøkene og også lensmannens dødsfallsprotokoll. Litt spesielt med Eid er at ein ikkje har nyare digitaliserte kyrkjebøker enn 1906.
Er det nokon her som veit og kan svare på om dette arbeidet blir forsert slik at det kan bli til hjelp for bygdeboknemnda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Arbeidet med ny bygdebok for Eid i Nordfjord er forlengst igong, og i den forbindelse hadde det vore på sin plass og fått digitalisert kyrkjebøkene og også lensmannens dødsfallsprotokoll. Litt spesielt med Eid er at ein ikkje har nyare digitaliserte kyrkjebøker enn 1906.
Er det nokon her som veit og kan svare på om dette arbeidet blir forsert slik at det kan bli til hjelp for bygdeboknemnda?

 

Etter det jeg kan finne i våre interne systemer, er kun klokkerbok B 3 (Eid sokn 1908-1949) satt opp for skanning, men SAB har også mottatt ministerialbok B 2 (Eid sokn 1907-1945) og dessuten klokkerbøker for både Eid sokn og Stårheim sokn fram til hhv. 1992 og 1987.

 

Jeg foreslår at dere retter en formell henvendelse til Arkivverket med anmodning om at disse prioriteres for skanning. Hvis bygdeboknemnda skal kunne utnytte kirkebøkene utover de årgangene som er fritt tilgjengelige i Digitalarkivet, vil det uansett kreve en formell henvendelse med påfølgende saksbehandling.

 

Dette skjemaet kan benyttes: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.