Gå til innhold
Arkivverket

Andreas Carlsen Kvanvik (Hidra, Vest-Agder)


Lars Johan Heimdal
 Del

Recommended Posts

God dag

 

Ønsker opplysninger om Andreas Carlsen Kvanvik (Hidra, Vest-Agder) - min tipp-tipp oldefar. Kvanvik ble tidligere skrevet bl.a Qvanvig. 

 

Eneste link jeg har er datteren Inger Catharine Andersdatter som er født 7.1.1815 Kvanvik. Andreas Carlsen er oppgitt som far ved fødselen til Inger og  ved konfirmasjonen hennes 25.10.1829. Dessuten ved hennes giftermål 11.4.1851 med Peder Pedersen Øvstefjellså  (Øvstefjellså bnr 5,  Nes, Flekkefjord, Vest-Agder).

 

Andreas Carlsens kone og mor til Inger Catharine var Tør1 Serene Tønnesdatter. Inger Catharine døde ca 1872.

 

Har funnet i Ministerialbok for Nes prestegjeld, Hidra sokn 1815-1830 (1043Q) opplysninger om tre andre barn av Andreas som alle døde tidlig: Conrad 1813-1814, Sivert død1826 og Sirene 1827-1828.

 

Med vennlig hilsen
Lars Johan Heimdal

 

 

Endret av Lars Johan Heimdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas bodde trolig på Egeland under Steinberg i Sokndal da han giftet seg, men var antakelig sønn av Astrid Kiddelsdtr. Fossdal og Karl Nilsen Mjåsund i Bakke sogn (Flekkefjord).

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge for svar.

Astrid Kiddelsdtr. Fossdal har jeg i arkivet mitt 6.1.1743 - 26.1 1786. Hun ble gift med Karl Miåsund Bakke 14.2.1771. 
Jeg har referanse til Bakke 11 s.247.  Bygdebøkene fra Bakke er ikke på nett. Vet du hva som står om Karl der?

 

Har lett i bygdebok fra Sokndal, men finner ingen Andreas Carlsen verken under ødegården Egeland i Steinberg eller gården Eigeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at jeg tok feil vedrørende gården i Sokndal. Det var ikke Egeland under Steinberg han bodde på. Ved folketellingen 1801 bodde Andreas på Egeland i Sireheia (like nord for Åna-Sira) som tjenestedreng for familien der: https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058347002939

Ifølge bygdeboka for Bakke ble Karl Nilsen og Astri Kiddelsdatters sønn Andreas døpt 26.1.1786 i Bakke. Astrid døde ved fødselen og faren ble begr. 20.1.1787.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved skiftet etter Karl Nilsen Mjåsund 16.7.1787 ble Svend Torjesen Storhaug under gården Tjellesvik i Lund (Rogaland) utnevnt til formynder for sønnen Andreas: https://media.digitalarkivet.no/view/23946/45 (nederst til høyre på fol. 43b). Svends kone, Anna Larsdatter fra Skåland i Lund var i slekt med Karl Nilsen Mjåsund og dette er antakelig bakgrunnen for formynderskapet. Tjellesvik ligger ved Lundevannet, omtrent midtveis mellom Mjåsund i Bakke og Egeland i Sireheia (i Sokndal).

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.