Gå til innhold
Arkivverket

Hans Johansen Mørk (f.18-07-1879), Kråkstad, Akershus


Kristoffer Aalton
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har allerede gjort en del forsking på denne personen, men jeg sitter igjen med noen spørsmål. PS. evt. linker i posten er til kilder.

 

Konfirmasjon

I Digitalarkivets transkribering av Hans' vielse, står det at Hans er konfirmert "1896-10-19 Enebakk". I den skannede siden står det:

image.png.14a2407609f7464df27eaad4f5a0dfcb.png

Etter litt forskning har jeg funnet ut at Hans er døpt 19.10.1879, og i kirkeboken for Enebakk har jeg funnet ut at han er konfirmert 09.09.1894.

Her har da trolig, slik jeg ser det, presten skrevet feil (eller fått feil info) i Hans' vielse. Videre tror jeg kanskje transkriberingen til 1896 feil?

 

Når det kommer til oppføringen i kirkeboken i Enebakk så er ikke denne transkribert, og jeg har gjort mitt beste for å gjøre det selv, men ønsker gjerne å få noen andre til å se om det er rett, evt. tilføye eller endre der jeg er usikker?

image.thumb.png.abede0ea19b9875224ab159246ef19e9.png

image.thumb.png.3b03c4c610bfa4eb69642e7c7eac605a.png

Min transkripsjon:  

1894 - 9/9 - Konfirmerte gutter:

  • Nr: 3
  • Navn: Hans Johansen %Mysen% (Mørk* jfr. 30. Jun 1906) (E: det i parantes er påskrevet i annet blekk. Usikker på teksten og om det står "jfr.")
  • Født: 18/7 79
  • Døpt: 19/10 79
  • Fødested: Jørgenrud i Kraakstad
  • Bopel: Mysen
  • Foreldre: gbr. Johan Johannesen Mørk (E: "Mørk" er skrevet i annet blekk) og ?? Marie Johannesdatter (E: det er et kors bakom navnet hennes, betyr det avdød?)
  • Kopper eller vaksinert: ?? 12/7 80
  • Kristendomskunnskap: Meget Godt ?? 25/9 94
 
På forhånd takk for hjelpen!
 
Mvh
Kristoffer Aalton

 

Endret av Kristoffer Aalton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan fasit ville konfirmasjonsåret innført ved vigsla vel vere nærast å lese som "96", slik Registreringssentral for Historiske Data (ikkje Digitalarkivet/Arkivverket) har gjort.

Med ein stor dose velvilje kan det verte "94" (men det liknar ikkje på dei andre 4-tala til denne presten).

 

Konfirmasjonsinnførsla les eg sånn du gjer, bortsett frå tilføyinga

"Mørk x" og "x cf Jnr. 30/1906"   (x-ane markerer at den siste viser til den første) "cf"= conferer og "Jnr"= journalnr. ,  dvs. i embetsarkivet til presten; dokument nr. 30 i 1906. 

Mora er "H" (hustru), og ho er nok død. 

Koppevaksine "Att.[est] af..."

heilt til høgre:  repetisjonsteikn for  "Attest af".  Det fortel venteleg at presten har skrive ut konfirmasjonsattest på denne datoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.