Gå til innhold
Arkivverket

Sider som ikkje er scanna i Sogndal Soknepr.emb., Mini. A3, 1747-1768.


Per Reppen
 Del

Recommended Posts

I den scanna versjon av SAB, Sogndal Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 3, 1747-1768 manglar det to side.

Presten har gitt side 67 til to sider, men berre ei er kommen med i den scanna versjonen.

 

Samme kyrkjebok. Siste sida som er scanna er side 275, men det er ei side til som presten ikkje har gitt sidenr.

Denne sida utan nummer er ikkje med i den scanna versjonen.

 

Eg har kontrollert dette mot microfich som eg har komplett for Sogndal.

Endret av Per Reppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for opplysningene.

 

"Den andre" s. 67 er skanna, men vedkommende som har indeksert, har hoppet over bildet - kanskje i den tro at det var snakk om en dobbelteksponering. Vi skal få dette bildet på plass med det første.

 

Sida etter s. 275 finner jeg derimot ikke i vårt fillager. Slik jeg kjenner mikrofilmskanninga, er det merkelig at "ei rute" på mikrofilmen ikke har blitt skanna. Det er så jeg lurer på om det kan være avvik mellom microfiche-kortene og mikrofilmen. Kan jeg spørre om en beskrivelse av innholdet på bildet? 

 

PS: Det er neppe presten som har nummerert sidene. Sidenummereringa ser ut til å være påført på et senere tidspunkt, kanskje i Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar.

Legg ved foto av første kolonne av sida etter s. 275.

Den startar med dåp i første kolonne og fortset i andre kolonne med oppsummering av Comunianter og til slutt Trolovede, to par med Sponsorer.59c7de40a7a44_DSC_0125(2).thumb.JPG.1c97b1c2a783dba6948d6a7aa450a808.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel då med andre ord folio 275b som manglar i skanninga.

Evt. også 276a.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da registrerer jeg folio 275b på vår liste over kirkeboksider som må skannes fra original.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!  

 

For å dobbeltsjekke: Står Kistrand/Porsanger, ministerialbok nr. 1 (1764-1792), s. 359-362, framleis på denne lista? 

Jf. svar frå Statsarkivet i Tromsø nedanfor. Desse sidene er stadig ikkje lagt ut (sikkert av gode prioriteringsmessige årsaker). 

 

Skrevet April 25, 2011

Hei

Her er det blitt en mangel som du heldigvis har oppdaget! Sidene 359-362 eksisterer med innførsler av døpte 1790-1792. Vi skal så raskt som mulig få skannet sidene og rettet opp mangelen. For Kistrand/Porsanger har vi ingen eldre ministerialbøker, men som du skriver så er dette bok nr. 2, så det må ha eksistert en bok nr. 1 som dessverre har gått tapt.

 

Vennlig hilsen

(osv.) 

Endret av Lars Rottem Krangnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lars Rottem Krangnes skrev:

For å dobbeltsjekke: Står Kistrand/Porsanger, ministerialbok nr. 1 (1764-1792), s. 359-362, framleis på denne lista? 

Jf. svar frå Statsarkivet i Tromsø nedanfor. Desse sidene er stadig ikkje lagt ut (sikkert av gode prioriteringsmessige årsaker). 

 

Skrevet April 25, 2011

Hei

Her er det blitt en mangel som du heldigvis har oppdaget! Sidene 359-362 eksisterer med innførsler av døpte 1790-1792. Vi skal så raskt som mulig få skannet sidene og rettet opp mangelen. For Kistrand/Porsanger har vi ingen eldre ministerialbøker, men som du skriver så er dette bok nr. 2, så det må ha eksistert en bok nr. 1 som dessverre har gått tapt.

 

Vennlig hilsen

(osv.) 

 

Ja, de sidene står på mangellista. Da Statsarkivet i Tromsø svarte i 2011, var de nok ikke tilstrekkelig klar over de hindringene vi da hadde mht. å legge til ekstra bilder uten å forrykke de permanente sidelenkene. Disse hindringene er nå borte, og vi har fått skanna manglende kirkeboksider for SAO og SAH. Jeg håper å kunne sette av noe tid i november/desember til publisering av disse bildene. Deretter vil vi forsøke å organisere skanning i de øvrige statsarkivene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

(...) Deretter vil vi forsøke å organisere skanning i de øvrige statsarkivene.

 

Vil det då også bli skanna nye kyrkjebøker, f. eks. ved Statsarkivet i Bergen?

Lurer også på om du kan svare på Kirkebøker for Eid, SFJ etter 1906

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-09-29 den 0.18, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Deretter vil vi forsøke å organisere skanning i de øvrige statsarkivene.

 

Takk for tilbakemelding.

 

Når ein først nyskannar frå kyrkjebøkene, blir ikkje-mikrofilma kommunikantlister også skanna? Både Kistrand/Porsanger ministerialbok nr. 1 (1764-1792) og nr. 2 (1792-1830) har fyldige kommunikantlister som (tydelegvis) ikkje er med på mikrofilmen. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2017 den 13.14, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Vil det då også bli skanna nye kyrkjebøker, f. eks. ved Statsarkivet i Bergen?

Lurer også på om du kan svare på Kirkebøker for Eid, SFJ etter 1906

 

Jeg snakker her om få "låne" en medarbeider fra en annen enhet til 3-4 dagsverk med skanning av manglende oppslag. For at det kontinuerlige og planmessige arbeidet med skanning av SAB-arkivmateriale skal kunne gjenopptas, må det nok en mer permanent løsning på plass, hvor Arkivverkets seksjon for Mediekonvertering tildeles ressurser i Bergen.

 

For øvrig har jeg ikke lenger ansvar for skanningsarbeidet i Arkivverket, og jeg er heller ikke tilknyttet seksjon for Mediekonvertering, så jeg må stort sett nøye meg med å redegjøre for status.

 

På 30.9.2017 den 18.01, Lars Rottem Krangnes skrev:

Når ein først nyskannar frå kyrkjebøkene, blir ikkje-mikrofilma kommunikantlister også skanna? Både Kistrand/Porsanger ministerialbok nr. 1 (1764-1792) og nr. 2 (1792-1830) har fyldige kommunikantlister som (tydelegvis) ikkje er med på mikrofilmen.

 

Kommunikantprotokoller er en type arkivmateriale som er blinket ut blant de ca. 10 % av Arkivverkets bestand som det er ønskelig å få skanna, men pr. i dag har altså ikke seksjon for Mediekonvertering, som har ansvar for skanning, stillinger utenfor Oslo. 10 % av arkivbestanden er også så vidt mye, at det vil ta mange år å skanne et så stort volum med dagens ressurser til formålet.

 

Ytterligere spørsmål kan kanskje postes i nye tråder, i stedet for i denne tråden som Per Reppen startet med ei veldig spesifikk tilbakemelding!

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.