Gå til innhold
Arkivverket
Kristoffer Aalton

Gretha Mathilde Krigsholm (f1870), Nord-Varanger, Finnmark

Recommended Posts

Kristoffer Aalton

Hei.

Kan noen hjelpe meg med å tyde dåpsoppføring for Gretha Mathilde. Hun er på punkt nr 45 her.

Jeg trenger også hjelp med å tyde oppføringen i folketellingen fra 1875.

Jeg leter etter hennes foreldre, og jeg tror det kommer fram at Brita Greta Krigsholm er hennes mor, men er litt usikker på hennes far.

På forhånd takk!

Mvh

Kristoffer Aalton

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

....Enka Britha Gretha Wara født Krigsholm i Store Salttjern og ... Ungkar August Mækitalo fra Sodankyle i Finland.

----

Vielsen til Britha Gretha Krigsholm.

Gift 1 mars 1868 med Paul Mikkelsen Wara.

Nr 2,1868.

https://media.digitalarkivet.no/view/225/249

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristoffer Aalton

Hvis jeg forstår det rett, så er det i dåpsoppføringen nevnt at far er August Mækitalo fra Sodankyle i Finland.

Mens det i folketellingen for 1875 at hun er datter av Johan Erik Koivuniemi fra Kuusamo, Finland? (Digitalarkivet)

Dette var forvirrende, men det er vel rimelig å anta at oppføringen i kirkeboken ved dåp er den riktige hva gjelder hennes foreldre?

Så kan man videre anta at hennes mor (Britha Gretha) var gift med Paul Mikkelsen Wara fram til hun ble enke i 1868?

Takk for god tyding og god research!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
6 minutter siden, Kristoffer Aalton skrev:

Hvis jeg forstår det rett, så er det i dåpsoppføringen nevnt at far er August Mækitalo fra Sodankyle i Finland.

Mens det i folketellingen for 1875 at hun er datter av Johan Erik Koivuniemi fra Kuusamo, Finland? (Digitalarkivet)

Dette var forvirrende, men det er vel rimelig å anta at oppføringen i kirkeboken ved dåp er den riktige hva gjelder hennes foreldre?

Så kan man videre anta at hennes mor (Britha Gretha) var gift med Paul Mikkelsen Wara fram til hun ble enke i 1868?

Takk for god tyding og god research!

Det er nok dåpsoppføringen som er riktig.

Ang tellingen 1875 og Brita Greta Krigsholm.

Greta Mathilde står som hendes datter(ikke datter av Johan Erik Koivuniemi)

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristoffer Aalton
Just now, Ann-Mary Engum said:

Det er nok dåpsoppføringen som er riktig.

Ang tellingen 1875.Gretha Mathilde står som hendes datter(ikke datter av Johan Erik Koivuniemi)

Ååja, min feil.

Det finnes forøvrig en oppføring fra folketellingen i 1885 der navnet på både Britha og Grethe/Gretha er Davidsen, med far Johan Davidsen, men han er vel også da Brithas nye mann og ikke far til Gretha og Thomas?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Johan Erik Koivuniemi og Britha Gretha Wara ,f Krigsholm, giftet seg 1 feb 1874.Faren til brudgommen het David Koivuniemi.

Finnmark fylke, Vadsø i Vadsø, Ministerialbok nr. 4 (1854-1880), Viede 1874, Side 275
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050303020501

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
4 minutter siden, Kristoffer Aalton skrev:

Ååja, min feil.

Det finnes forøvrig en oppføring fra folketellingen i 1885 der navnet på både Britha og Grethe/Gretha er Davidsen, med far Johan Davidsen, men han er vel også da Brithas nye mann og ikke far til Gretha og Thomas?

Ang vielsen jeg la inn mellom Johan Erik Koivuniemi og Britha Gretha Wara ,f Krigsholm.

Faren til brudgommen het David Koivuniemi.Det er vel derfor etternavnet Davidsen brukes i telling 1885.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Har lagt inn dåpen til Thomas i # 7.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive