Gå til innhold
Arkivverket

Eli Olsdatter Fossmo, ca. 1765-1846, Orkdal, ST.


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Eli Olsdatter Fossmo blir trolovet med Jon Jonsen Gjølmesli i Orkdal 28.07.1792. Forlovere: Jon Andersen Gjølmesli og Sivert Larsen Aunemogjerdet. De vies 08.10. 1792, Jons tredje ekteskap.

De får tre barn Ole, døpt 7 p. trinit. 1793, Lars døpt 18 p. trinit. 1796 og Johan, døpt 19 p. trinit. 1799.

Eneste gang Fossmo navnet finnes blant fadderne er ved dåpen av Ole, da er Nils Olsen Fossmo fadder, her dreier det seg trolig om oppkalling etter morfar.

 

Kjenner noen til hvor plassen Fossmo ligger? Det er trolig en husmannsplass under en gård med en eller annen form av Foss/Fossum/Fossan i navnet.

 

Ekstraskatten for perioden 1762/67 har flere kandidater ved navn Ole på gårder og bruk i Orkdal/Meldal med Foss** i gårdsnavnet og Nils finnes også, så spørsmålet er hvor plassen Fossmo ligger.

 

Kirkebøkene gir ingen sikre spor mht. Eli Olsdatters dåp, så jeg håper noen sitter med lokalkunnskap her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Lene!

Har lagt inn noen timer for å komme til bunns i denne saken, og har med rimelig grad av sikkerhet kunnet plassere Fossmo under gården Foss i Orkdal. Å legge fram hele dokumentasjonen her blir for omfangsrikt, men spesielt interessert er velkomne til å ta kontakt.

Skal gå inn på lenken du kom med i ditt forrige innlegg, for problemstillingen som tas opp der er tilnærmet parallell med min.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Olav Bonesmo skrev:

Takk for innspill Lene!

Har lagt inn noen timer for å komme til bunns i denne saken, og har med rimelig grad av sikkerhet kunnet plassere Fossmo under gården Foss i Orkdal. Å legge fram hele dokumentasjonen her blir for omfangsrikt, men spesielt interessert er velkomne til å ta kontakt.

Skal gå inn på lenken du kom med i ditt forrige innlegg, for problemstillingen som tas opp der er tilnærmet parallell med min.

 

Ja, Marit Olsdatter i det innlegget kan jo aldersmessig være en søster av Eli Olsdatter.  Det er selvfølgelig en hel haug Olsdøtre ute og går, og jeg ser det er minst ett ektepar til i Orkdal på angjeldende tidspunkt som heter Jon Jonsen og Eli Olsdatter. 

 

Da skal ikke jeg "rote" mer i Meldals geografi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasper er litt tvetydig mht. hvem som er far, det er nemlig to Jon Jonsen Gjølmesli som er produktive på denne tiden.

Kasper er ikke så  interessant siden han dør i 1809.

Olav B.

Endret av Olav Bonesmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre kandidaten er gift med Eli Olsdatter Fagerholt så det er ganske artig: 2 X Jon Jonsen og Eli Olsdatter med tilnærmet samme aktive periode.

Olav B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.