Gå til innhold
Arkivverket
Bente Øien Hauge

Står det 57 skilling?

Recommended Posts

Bente Øien Hauge

Det fremgår av formannskapsprotokoll for Lærdal, 1873, at midler fra auksjonen av Hauge gamle kyrkje skal bidra til å finansiere altertavlen til den nye kirken. (Jeg har i mange år vært på leit etter auksjonsprotokollen, men den finnes ikke blant materialet som ble sendt inn til statsarkivet fra sorenskriveren.) 

I dette møtereferatet er i alle fall summen nevnt: 218 speciedaler og … er det 57 skilling? Det står midt i teksten:

for den gamle Kirke ved Auktion indkomne 218 Spcd

57 Sk (?)

Takknemlig for bekreftelse eller korrigering. 

for den gamle kirke ved auksjon innkomne 218 Spcd.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bente Øien Hauge

Jeg prøvde meg på noen priskalkulatorer. Kan det stemme at 218 Spcd 57 Sh tilsvarer ca 5000 kroner i dag? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Svært vanskeleg å samanlikne prisar før og no, alt etter kva ein samanliknar med, men utan å ta for hardt i, vil eg tru 200 spd. ville kanskje svare til kr. 1.000.000,- i dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bente Øien Hauge

Oj! Det var jo stor forskjell. Jeg dropper verdispekulasjonene i saken jeg skriver på. 

Takk for tilbakemelding.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.