Gå til innhold
Arkivverket

Står fast . Familien Knutsen


hege ulvmoen
 Del

Recommended Posts

6 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Kan være "din" Eli Andersdatter som bor på Østre Skulstad i 1865.(Det var vel på nordre Skulstad Eli oppholdt seg da Anne Marie ble født i 1878)

 

 

1865-telling for 0419 Søndre Odalen
Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Merknad (gard) Overskrift
1091 14 319 Aarstad og Farseth Opstad Søndre Odalen Østre Kjølstad 151 3
  Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Hestar Stort kveg Får Svin Rug Bygg Blandkorn Havre Poteter
6933 14 1 Kari Eriksd.   Gaardbruger og Selveier e 87 k S Odals Prgj. 2 8 11 2 3/8 1/2 1 1/2 9 10 fglass.gif
6934 15   Erik Jans. Hendes Søn styrer Gaardsbruget g 49 m S Odals Prgj.                 fglass.gif
6935 16   Kari Eriksd. Hans Kone   g 40 k S Odals Prgj.                 fglass.gif
6936 17   Kaja Eriksd. Deres Datter   ug 11 k S Odals Prgj.                 fglass.gif
6937 18   Emma Eriksd. Deres Datter   ug 9 k S Odals Prgj.                 fglass.gif
6938 19   Erik Eriks. Deres Søn   ug 7 m S Odals Prgj.                 fglass.gif
6939 20   Idda Eriksd. Deres Datter   ug 4 k S Odals Prgj.                 fglass.gif
6940 21   Hans Eriks. Deres Søn   ug 1 m S Odals Prgj.                 fglass.gif
6941 22   Hans Pauls.   Tjenestekarl ug 35 m N Odals Prgj.                 fglass.gif
6942 23   Thore Hansd.   Tjenestepige ug 19 k S Odals Prgj.                 fglass.gif
6943 24   Eli Andersd.   Tjenestepige ug 16 k S Odals Prgj.                 fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60419&gardpostnr=1091&personpostnr=6943&merk=6943#ovre

 

 

 

 
 

 

Du finner alt du.  Er så mektig imponert over deg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eli Andersdatter sin datter Olivia f 3/10-1869,ble konfirmert 11 okt 1885.

 

Født på Fritzvold.....,og bodde på Vestbymoen ved konfirmasjonen.

Under navnet hennes står det noe om en attest 18/8-1900.Skriften er vrien å tyde.

Nr 26

https://media.digitalarkivet.no/view/6037/276

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke finner min mormor Eli(n) Elisabeth Knutsen f 18.01.1927 på Skiptvet. Dere fant jo brødrene hennes der,og mormor har alltid sagt at hun er fra Skiptvet.

 

Vielse attesten til Anna og Knut har vi heller ikke funnet enda.

 

 

Nyhetsinnsamler | Page 51 | Åsane Historielag

aasanehistorielag.no/aggregator?page=50

Bufret

Familien Knutsen ... Faren står som Knut Nordby. Nr 9 Østfold fylke, Skiptvet i Skiptvet, Klokkerbok nr. 4 (1925-1934), Døde og begravede 1927, Side 120 Brukslenke for ... Har du sjekket prøvd å sjekke dødsfall i kirkeboken i Skiptvet fra 1923 og ... Høgøya ytterst i Kattfjorden/Ersfjorden, sammen med kone og tre barn (inkl.

 

når jeg Googlet " barn av familien Norby på Skiptvedt " fikk jeg opp dette som står over her. men skjønner ikke så mye av det.

Endret av hege ulvmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Det er vel dette du har funnet:(opplysningene er  fra  temaet ditt. :-)

Nyhetsinnsamler | Page 51 | Åsane Historielag

aasanehistorielag.no/aggregator?page=50
  1.  
Translate this page
Født Borgeholen i Skiptvet.Døde på Borgerholen. Druknet i brønn. Faren står som Knut Nordby. Nr 9 Østfold fylke, Skiptvet i Skiptvet, Klokkerbok nr. 4 ...

 

----

 

De var utmeldt av statskirken.

 

"Utskrevet av Statskirken tidligere i flg. attest av 14/5-21."

 

Utdrag fra  #153:

 

BINGO!!!

 

Noe av det som står i kirkeboken for Skiptvet:

 

Innmeldt.

14 jan. 1931.

1.Dagarb.Knut A. Nordby f. 28/11-1887 søndre Odalen,døpt 28/3-1888,Skarnes,Søndre Odal.

Grøndal i Skiptvet.Skiptvet øvre menighet.

3 barn,de to eldste gaar paa skolen og har hat religion.

Utskrevet av Statskirken tidligere i flg. attest av 14/5-21.

2.G.Anna Elisabeth Nordby f. Lyholt f. 8/5-1895 Oslo.Oslo 1885.Grøndal i Skiptvet.Skiptvet øvre menighet.Utskrevet av Statskirken tidligere i flg. attest av 14/4-21.

Gaar over samtidig(usikker på om jeg tyder riktig)

 

https://media.digitalarkivet.no/view/69543/193

 

Er det deres egen underskift,tro?

Endret Oktober 10 av Ann-Mary Engum

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

1 skritt nærmere min mormor Eli(N) Elisabeth Knutsen. Som dere vet finner jeg ikke henne i kirkebøkene for Skiptvet. og denne tråden er lang. :) men jeg gir liksom ikke opp med og finne henne i kirkebøkene heller.satt å kjedet meg i dag,og søkte på alt mulig.satt her og regnet ut når mormor evt kunne blitt døpt,og kom til at det må ha vært ca 1941,men fant ingenting :( så tenkte jeg at jeg bare søker på hennes bror Kaare Knutsen og ser hva som dukker opp,og da fikk jeg opp konfirmerte i Skiptvet kirke 1941,med gamle bilder fra digitalmuseum.og hvem sitt navn sto der? jo Elin Knutsen. Hurra! Men finner ikke noe i kirkebøkene. noen som vet hvorfor? hun ble jo født,døpt og konfirmert i Skiptvet.

https://digitaltmuseum.no/021017123078/skiptvet-konfirmanter-1941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Nordby og kona  Anna Elisabeth var utmeldt fra statskirken i årene 14/5-1921 til 14 /1-1931.

 

Da er vel barna sin dåp å finne blant døpte dissentere.

 

Det ikke er  ført inn døpte dissentere i kirkeboken for Skiptvet i disse årene det gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Knut Nordby og kona  Anna Elisabeth var utmeldt fra statskirken i årene 14/5-1921 til 14 /1-1931.

 

Da er vel barna sin dåp å finne blant døpte dissentere.

 

Det ikke er  ført inn døpte dissentere i kirkeboken for Skiptvet i disse årene det gjelder.

ok :) men burde vel funnet i fødselsregisteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, hege ulvmoen skrev:

ok :) men burde vel funnet i fødselsregisteret?

 

Det står ved innmeldingen i 1931.

"3 barn.de to ældste gaar paa skolen og har hat religion."

 

Den anmerkningen ligger i feltet der det helt øverst står;

 

"Antal barn over 15 aar.Tilføiet erklæring(overensstemmende med Dissenterlovens § 8) angaaende deres religionsopdragelse.

https://media.digitalarkivet.no/view/69543/193

 

----

 

Hvor har du funnet fødselsregister?

 

 

Eneste jeg har funnet i årene 1913 og fremover er disse kirkebøkene.

Har ikke funnet noe fødselsregister.

 

Statsarkivet i Oslo


Skiptvet prestekontor Kirkebøker

Ministerialbok
Ministerialbok nr. 12 Skiptvet prgj. Skiptvet sokn 1913 - 1924 dp, kf, vi, gr, if, uf, df, im,um, fd, dd, bv, dr, lv, ns Første side Innhold
 
Ministerialbok nr. 13 Skiptvet prgj. Skiptvet sokn 1925 - 1941 dp, kf, vi, gr, im, um, ns Første side Innhold
 
Klokkerbok
Klokkerbok nr. 3 Skiptvet prgj. Skiptvet sokn 1916 - 1924 dp, kf, vi, gr, ns Første side Innhold
 
Klokkerbok nr. 4 Skiptvet prgj. Skiptvet sokn 1925 - 1934 dp, kf, vi, gr, ns Første side Innhold
 
Lysningsprotokoll
Lysningsprotokoll nr. 1 Skiptvet prgj. Skiptvet sokn 1919 - 1969 ly, lv, ns Første side Innhold
 
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Det står ved innmeldingen i 1931.

"3 barn.de to ældste gaar paa skolen og har hat religion."

 

Den anmerkningen ligger i feltet der det helt øverst står;

 

"Antal barn over 15 aar.Tilføiet erklæring(overensstemmende med Dissenterlovens § 8) angaaende deres religionsopdragelse.

https://media.digitalarkivet.no/view/69543/193

 

----

 

Hvor har du funnet fødselsregister?

 

 

Eneste jeg har funnet i årene 1913 og fremover er disse kirkebøkene.

Har ikke funnet noe fødselsregister.

 

Statsarkivet i Oslo


Skiptvet prestekontor Kirkebøker

Ministerialbok
Ministerialbok nr. 12 Skiptvet prgj. Skiptvet sokn 1913 - 1924 dp, kf, vi, gr, if, uf, df, im,um, fd, dd, bv, dr, lv, ns Første side Innhold
 
Ministerialbok nr. 13 Skiptvet prgj. Skiptvet sokn 1925 - 1941 dp, kf, vi, gr, im, um, ns Første side Innhold
 
Klokkerbok
Klokkerbok nr. 3 Skiptvet prgj. Skiptvet sokn 1916 - 1924 dp, kf, vi, gr, ns Første side Innhold
 
Klokkerbok nr. 4 Skiptvet prgj. Skiptvet sokn 1925 - 1934 dp, kf, vi, gr, ns Første side Innhold
 
Lysningsprotokoll
Lysningsprotokoll nr. 1 Skiptvet prgj. Skiptvet sokn 1919 - 1969 ly, lv, ns Første side Innhold
 

mente kirkebøkene. skrev feil :( mormor burde vel finnes i en eller annen kirkebok fra Skiptvet,siden hun ble født der+ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, hege ulvmoen skrev:

mente kirkebøkene. skrev feil :( mormor burde vel finnes i en eller annen kirkebok fra Skiptvet,siden hun ble født der+ :)

 

Nei,hun finnes ikke i de tilgjengelige kirkebøkene for Skiptvet.

Som jeg skrev så er ikke dåp for dissentere  innført i kirkeboken for Skiptvet i gjeldende periode.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ang konfirmasjonen i kirkeboken.

Får ikke sett hva som står,grunnet sperrefrister.

 

Du kan jo kontakte arkivverket på e-post og spørre om du kan få opplyst hva det står ved hennes konfirmasjon.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Ang konfirmasjonen i kirkeboken.

Får ikke sett hva som står,grunnet sperrefrister.

 

Du kan jo kontakte arkivverket på e-post og spørre om du kan få opplyst hva det står ved hennes konfirmasjon.

takk :) ja det skal jeg gjøre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.