Gå til innhold
Arkivverket

Savnet/død i utlandet


Vebjørn Fiksdal
 Del

Recommended Posts

En bror av min bestefar "kom bort" i 1917, og det heter at han ble funnet druknet i en havn i England. Det var visstnok Frelsesarmeen som sporet opp dette en gang. Det finnes ingen papirer fra denne sporingen, og jeg lurer på om det er noen som vet hvordan jeg kan finne ut mer om denne personen. Finnes det registre i England som kan benyttes, eller andre muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Noen som har tips om hva som bør være neste trekk?  Er det å lete i skannede sjømannsruller? De søkbare har jeg prøvd uten resultat.

Det er vel ingen snarveier her :-)

 

Sitat

Det er riktig at det finnes opplysninger om personer døde i utlandet i arkiv S-2259 Utenriksdepartementet. Vi har søkt i dette arkivet etter Iver Ludvig Larsen Fiksdal i årene 1917-1918, både i serie K12 Arvesaker og K 8 Ettersøking av norske i utlandet, uten å finne noe spor etter Iver L.L. Fiksdal.
 Vi har også gjort et generelt søk på navnet hans i hele katalogen over arkivet, uten å få tilslag.
 Hvis Iver Ludvig Larsen Fiksdal var sjømann, kan det være mulig å finne ham i sjømannsrullene. En god del sjømannsruller er digitalisert og ligger fritt tilgjengelig på www.digitalarkivet.no.  


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aldeles imponert!  Dette har jeg ikke sett enda jeg har registrert opplysningene i kirkeboka for hennes dåp. Og ja, Lilly er barnet han fikk i 1917. Datoen tror jeg er 14.1. ja, og så er det nok Albert Dock, i Hull som er stedet.

Tusen takk for hjelpen. Da får jeg prøve å nøste videre med denne informasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor det du spør om;

 

Lilli Margrethe var født utenfor ekteskap.

Men ved konfirmasjonen står foreldrene (feilaktig)som Sjømand Iver Ludvik Larsen Fiksdal  h. Marta Severine Nilsdtr.

https://media.digitalarkivet.no/view/61114/86

 

Sjekket klokkerboken også.Der står det ikke "h" foran navnet til Marta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mønstringsjournal, 21. 11.1914, Innført i Molde Region, Patent Nr. 538 - Sør-Trøndelag, Trondheim, Ålesund, Molde, Kristiansund og Namsos, Sjømannskontorenes mønstringsjournaler, 1868-1948

 

Hentet fra Trondheimsbasen - det står ingenting om hans fartstid eller død, men hendvend deg til SA Trondheim og henvis til denne mønstringsjournalen og patent nr.

1914_ILLF.jpg

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.