Gå til innhold
Arkivverket

LØST ! Hvem var Ole Thorsen f. ca. 1750, Hop, Askøy, Hordaland.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

En av de uløste slektsnøttene mine dreier seg om opphavet til Ole Thoresen Hop, Askøy. Han ble konfirmert fra gården Hop i 1768, 18 år gammel. Han giftet seg i Askøy 03.10.1782 med Dorthe Cathrine Rasmusdtr. født ca 1758, datter av Rasmus Johnsen, Lyngstad , Jølster 1719- død 1785 i Kjøkkelvik , Askøy og hustru Christi Pedersdtr., fra Veiteberg i Jølster født 1736- død 1807 i Kjøkkelvik.

 

Ole og Dorthe Cathrine fikk i alle fall tre barn. Petriche Marie 1787-1819, Ole Christian 1789 - ? og Rachen 1791-1809. Det ser ut til at familien bodde på Sætre under Hop, Askøy.

 

Dorthe Cathrine døde der 27.05.1821.

 

I 1801 tellingen har paret bare disse 3 barna. Men dette dreier seg altså om opphavet til Ole Thorsen. Han skal altså være født rundt 1750 og bor på Hop ved konfirmasjonen i 1768 og videre fremover. Men jeg vet ikke hvor han er født eller hvem som er hans foreldre og jeg har heller ikke registrert noe dødsfall på ham.

 

Om noen har kjennskap til denne familien og spesielt Ole Thorsen er jeg takknermlig for svar.

 

Jeg lurer faktisk på om det kan være skiftet etter Ole Thorsen jeg har her, på gården Ask. Jeg er dårlig til å lese hva som står der, men mener jeg ser sønnen Ole Christan som var bosatt på Ask.

Kanskje noen med bedre øyne og større evner til å lese gamle skifter kan fortelle meg hvem som er arvingene her.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/24090/654

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart hva man kan finne når man ser på ting fra en annen vinkel. Her er dødsfallet til Ole Thorsen på Ask 26.04.1823. Alderen bekrefter at han er født rundt 1|750 og han skal være født på Weefield i Lindås.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=ASKOYDOD&gardpostnr=2546&merk=2546#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ivar.

 

Ja, det var det jeg kom frem til også, men jeg har problemer med å finne ut vilken Thore det er snakk om. Den eneste Thore jeg finner under gifte i Lindås er Thore Arvesen Qvame og Marthe Pedersdtr. Fielland 18.07.1745. Ved Ole's dåp i 1750 er mor beskrevet som Maria, men det er ikke uvanlig.De får også et barn i 1753, men så er det slutt, i alle fall på Vefield. Problemet er som du skriver mangel på etternavn.

 

Jeg vet ikke om det er noen bygdebok som dekker dette området, men det er lov å håpe at noen ser dette ok kan evt gjøre et oppslag. Ellers får jeg lage et nytt tema på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel Vefjell i Myking det er snakk om her, så i bygdeboka som omhandler Myking bør det finnes opplysninger.

 

Spørs om du ikke bør lage ett nytt innlegg da overskriften din pr nå er litt misvisende :)

 

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for den koblingen Ivar. Jeg hadde registrert Martha Torsdtr. i databasen min, men jeg hadde ikke forbindelsen mellom Ole og Vedefjell. Da er denne lille slektsnøtten løst takket være deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.