Gå til innhold
Arkivverket

Søker min bestefar og hans etterkommere!


Alf Bugge Gjerstad
 Del

Recommended Posts

Johannes Anton Solberg, født i Moss 30.7.1901, sønn av Anton Svendsen Solberg og Inger (Inga) Emilie Solberg født Eriksen var min ukjente bestefar. Oldefar og Oldemor var bosatt i Oslo i mange år, og oldefar var overbillettmester i statsbanene eller noe slikt. Bestefar skal ha vært elektriker og arbeidet i tyske Siemens før krigen. Bestefar fikk min far sannsynligvis utenfor ekteskap, og hadde aldri kontakt med ham. Han betalte derimot barnebidrag i hele barndommen.  

Jeg kjører fra Bergen kommende onsdag for å møte på Oslo byarkiv på torsdag i håp om å få hjelp til å finne informasjon om bestefar og hans historie og arvinger der. Kanskje jeg også kan få avklart noe her hos dere før jeg drar til Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dåpen til Odd f 26 sept 1923 .

Foreldre  var Gift Elektr. Montør Anton Solberg og  Ugift Forr.dame Agathe Gjerstad.

Bergen fylke, Fødselsstiftelsen i Bergen, Klokkerbok nr. A 3 (1916-1925), Fødte og døpte 1923, Side 265
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060508120580
 

----

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Hollændergaten 6
  • Gatenr:
  • Bydel: Kristiania
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 24

Antall personer registrert på bostedet: 115

(utdrag)

 

Anton Svends. Solberg hf g Overkonduktør v/ Statsbanerne 20.02.1858 Nordby  
  Milla Antonie Solberg hm g hustru 05.10.1866 V. Aker  
tidslinje.gif Sigurd Michal Solberg s   Volentør paa sagførerkontor 02.10.1892 t  
tidslinje.gif Josef Emil Solberg s ug Lærling i urmakeri 25.10.1894 Moss  
tidslinje.gif Finn Martinius Solberg s ug s 01.11.1896 Moss  
tidslinje.gif Herbert Valdemar Solberg s ug   26.03.1899 Moss  
  Johannes Anton Solberg s ug   30.07.1901 Moss

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0301&kenr=123&bnr=0041&lnr=04

 

----

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil  
Anton Svendsen Solberg 20.02.1858 Nordby sogn m   g Forhenværende overko   Hollendergate 6 07 Grønland bunke153u
Milla Solberg 05.10.1866 V. Aker k   g Husmor   Hollendergate 6 07 Grønland bunke153u
Herbert Waldemar Solberg 26.03.1899 Moss m   ug Telegrafist N.H. Jernbane Hollendergate 6 07 Grønland bunke153u
Finn Martinius Solberg 01.11.1896 Moss k   ug Bådsmand M/S Teneriffa Wilh.W Hollendergate 6 07 Grønland bunke153u

http://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary - og takk for respons! 

Men disse tingene har jeg også funnet ut allerede. Men omtrent der stopper det! Jeg vet altså fortsatt ingenting om farfar hadde flere barn eler var gift. Jeg har fått råd fra byarkivet i Oslo om å kontakte Statsarkivet i Oslo for å få oppgitt hans skifte. Der skal arvinger være oppført. Har du tilgang der, eller kan si meg hvordan få ut denne informasjonen?

Ellers anbefalte de å søke i de digitaliserte adressebøkene på Digitalarkivet. Men jeg vet ikke hvordan man kan søke der. 

Torsdag skal jeg som sagt til Byarkivet i Oslo, i håp om at noen der kan hjelpe meg videre. Er det en god idé?

Vennlig hilsen

Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og ellers var riktignok Agathe min farmor, som jeg hadde god kontakt med. Hemmeligheten med hva farfar het, fikk vi derimot ikke vite før et par år før hennes død... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "hvem" er statsarkivet i Oslo? Hvordan unngår man å få et generelt svar, at de ikke kan hjelpe i enkeltsaker...? De henviser til akivverket.no, der man selv må søke digitalt... Virker ikke som om man får noe mer hjelp der, selv om Byarkivet skriver at Statsarkivet kan kontaktes på post@arkivverket.no ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kommet frem i temaet i # 10,at faren til Odd ikke het Johannes Anton Solberg ,men kun Anton Solberg.

Og det er usikkerhet m.h.t  fødselsåret til Anton.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.