Gå til innhold
Arkivverket

Bilde på profil


Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er ikke den med mest teknisk innsikt, men har i flere år prøvd å legge inn bilde på min profil. Får hele tiden beskjed om at bildet er for stort.

Noen som har en "oppskrift" til meg på hvordan det skal gjøres for å få endret på det?

Har redigert et bilde på maskinen min slik at det blir bare et lite portrett men tydeligvis ikke lite nok :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel kanskje at biletfila vert for stor, slik at ein må redusere oppløysinga på og/eller komprimere biletfila?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig men hvordan gjør man det :)

 

Har forsøkt å redigere bildet slik at det blir mindre av fysisk størrelse. men allikevel blir det for stort til å laste opp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Du kan ikke bruke bildefil som er større enn 0,1 MB (100 KB), så om filen din er større enn det, må den reduseres på en eller annen måte

 

Trolig trenger du en bilderedigeringsfunksjon/-programvare. Er du ikke kjent med slikt fra før, kan det bli en tidkrevende affære.

 

Ett relativt enkelt alternativ er:

- Hvis mulig: Klippe ut en mindre del av bildet (den del som er interessant, for eksempel av hodet) og lagre det som et nytt bilde på maskinen din. Sjekk om filstørrelsen til bildet er mindre enn 100MB, i så fall: Bruk så dette bildet som profilbilde. (Har du ikke noe bilderedigeringsprogram, så kan du for eksempel prøve Windows sitt "Photos" som følger med Windows10)

- Hvis klipping ikke gir nødvendig reduksjon, så kan du redusere oppløsningen til bildet blir litt mindre enn 0,1 MB, lagre det og bruke det som profilbilde. 

  (Det finnes et utall online verktøy for dette, for eksempel http://www.picresize.com/ . Du kan selv lete vha google.com  og søke med for eksempel "photo editor resolution change online".)

  - Blir resultatet utydelig, så vurder om du kan klippe ut en del av originalbildet først, som nevnt i pinne 1 og deretter redusere oppløsningen.

 

Lykke til.

 

PS: I www.picresize.com kan du også prøve deg fram først med å oppgi av max filstørrelse skal være 100 MB, så ordner programvaren resten. Dette tar litt tid, så la programmet jobbe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Tusen takk skal du ha, da skal jeg prøve litt videre. Jeg har Adobe Photoshop på maskinen men fant ikke annen måte å gjøre det på enn å prøve å klippe ut bilde fra et større. Men det blir allikevel for stort til å laste inn :) Så da prøver jeg på den andre måten. Er ikke noen dreven bruker av Adobe Photoshop, så langt er det bare for å justere bildene og få dem digitalisert, og forbedret fargene på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom eg vel File -> Save As ... i Photoshop 11 (Win 8.1) og prøver å lagre som .jpg får eg etter kvart opp ein boks som ser slik ut:

 

59d5013faa0d4_Utennav3.jpg.4dde40807675dbdbbf69a37f6c9bd242.jpg

 

Her kan ein justere kvaliteten (komprimeringa) på biletet. Låg kvalitet gjev dårlegare bilete, men tek mindre plass. (Med desse innstillingane skal biletet bli på 176,2 kB).

 

Andre måtar å redusere storleiken på er som nemnt å redusere storleik eller oppløysing (f. eks. ved å velje Image -> Resize)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk da tror jeg at jeg fikk det til :) Da får vi prøve å laste inn igjen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.