Gå til innhold
Arkivverket

Anton Solberg, elektrisk montør, far utenfor ekteskap til min far. DNA-test viser slektskap med Yngve Bjørlin Solberg. Hvem var min farfar?


Alf Bugge Gjerstad
 Del

Recommended Posts

22 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Tusenkronespørsmålet er: Dersom Arthur verkeleg skulle vere far til Odd, ville dette då vere nemnt i dødsmeldinga?

 

Kan være verdt å undersøke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alf Bugge Gjerstad skrev:

Fines det protokoll for farsbidrag? Farmor mottok det i mange år fra farfar.

 

Dette bør undersøkes - her vil identiteten til din farfar komme klart frem.

Veiledning - https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/bidrag

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg skrevet mail til arkivverket  og bedt om hjelp til å finne ut hvem som betalte barnebidrag til min farmor. Dersom dette ble foretatt på rett måte, skal opplysningene kunne finnes på Fylkesmansarkivet eller på lensmannsarkivet, såvidt jeg forstår. Men begge deler er vel en del av arkivverket? Kan man få dem til å undersøke, eller må jeg selv møte opp og gå gjennom protokoller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2017 den 15.04, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Tusenkronespørsmålet er: Dersom Arthur verkeleg skulle vere far til Odd, ville dette då vere nemnt i dødsmeldinga?

 

Hvor finnes oversikt over dødsmeldinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2017 den 15.32, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

 

 

Svaret fra Statsarkivet i innlegg  #2

 

 

Ser at Helga Solberg i  Thv. Meyersgt. 85,oppg E,Oslo, og 1 sønn oppgies som etterlatte.Intet til skifte.Meldt gjenlevende ektefelle og sønn.

(Greier ikke å tyde alt som står)

 

Sønnen er vel  Roy f 1918.

 

 

 

(samme som i # 4)

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil  
Arthur Solberg 28.02.1897 Frogn m   g Elektriker Siemens Schuckert Thorvald Meyers gate 85 45 Jakob Bunke427
Helga Solberg 10.02.1900 Kristiania k   g Vasker, stopper, lap   Thorvald Meyers gate 85 45 Jakob Bunke427
Roy Solberg 12.08.1918 Strømmen m   ug     Thorvald Meyers gate 85 45 Jakob Bunke427
Mathilde Solberg 10.09.1874 Kristiania k   e Billettrise ??arsehallen, Dir An Thorvald Meyers gate 85 77 Jakob Bunke427
Hariet Marie Solberg 26.03.1898 Kristiania k   ug Syerske Fred S. Møller Thorvald Meyers gate 85 77 Jakob Bunke427
Gudrun Sofie Solberg 19.08.1900 Kristiania k   ug Syerske Frede?? Hreling ?? Thorvald Meyers gate 85 77 Jakob Bunke427
Trygve Hannibal Solberg 31.03.1910 Kristiania m   ug Skolepliktig   Thorvald Meyers gate 85 77 Jakob Bunke427

-http://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

 

----

 

Roy døde i 2004.

 

Samme som i # 7

Gravnr: 10.056.08.017 Østre gravlund  
Arthur Bjørlin Solberg
28.02.1897 - 10.05.1954
Gravlagt: 15.05.1954
Helga Viktoria Solberg
10.02.1900 - 18.05.1980
Gravlagt: 23.05.1980
Roy Solberg
12.08.1918 - 05.11.2003
Gravlagt: 04.11.2004
 
Festeutløp: 2024

http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/65469

 

 

----

 

3512572 Roy  Solberg  1208  1918  0511  2004  0411  2004  Navnet står ikke på stenen  056  08  017     Østre gravlund Oslo

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=3512572

 

3512570 Arthur Bjørlin  Solberg  Montørformann  2802  1897  1005  1954  1505  1954      056  08  017  Vis  Østre gravlund Oslo

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=3512570

 
3512571 Helga Viktoria  Solberg    1002  1900  1805  1980  2305  1980      056  08  017  Vis  Østre gravlund Oslo

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=3512571----

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ragnhild K. Brænd skrev:

Roy Solberg, lysning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060328050944

 

Mvh Ragnhild Brænd

 

 

Eli Solberg (født Wang)

spacer.gif Født: 1921    
spacer.gif Død: 1970 (i en alder av ‎~49‏)  
    spacer.gif
 
 
  Informasjon  
  Begivenheter  
  Tidslinje  
 
 

Nærmeste familie

 
spacer.gif
Roy Solberg
Hennes mann
 
spacer.gif
Eiler Wang
Hennes far
 
spacer.gif
Alma Wang (født Gundhus)
Hennes mor
 
spacer.gif
Per Wang
Hennes bror
 
spacer.gif
Jon Wang
Hennes bror
 
spacer.gif
Synnøve Haflan (født Wang)
Hennes søster
 
spacer.gif
Eiler Wang
Hennes bror
 
<Private> Wang
Hennes søsken
   
 
 
 

 

 

----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt Roy Solbergs dødsannonse til trådstarter som privat melding.

 

Mvh Ragnhild Brænd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dødsmeldingen til Arthur Solberg var det ikke nevnt mere enn 1 sønn.Og det må jo være Roy.

 

Hvis det var Arthur Solberg som var far til Odd Gjerstad ,og han betalte underhold for barnet i oppveksten ,bør det vel finnes opplysninger om det?

Endret av Ann-Mary Engum
rettelse av et ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

I dødsmeldingen til Arthur Solberg var det ikke nevnt mere enn 1 sønn.Od det må jo være Roy.

 

Side 2 (i pdf) viser at det er Roy

3baf09ba136acfba935bcfb70600d653.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Det er lett å oversjå at pdf-dokumentet inneheld to sider.

 

2 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

I dødsmeldingen til Arthur Solberg var det ikke nevnt mere enn 1 sønn.Og det må jo være Roy.

 

Hvis det var Arthur Solberg som var far til Odd Gjerstad ,og han betalte underhold for barnet i oppveksten ,bør det vel finnes opplysninger om det?

 

Eg er usikker. Det var vel enkja som ga opp opplysningane, og sjølv om ein evt. uekte son skulle ha vore med det er ikkje sikkert at ho verken visste om han, eller at ho i så fall ynskte å nemne han. Born utanfor ekteskap var jo tabu, og det blei ikkje akkurat betre dersom mannen eigentleg hadde vore skuldig i eit overgrep.

 

Det blir vel bidragssakene som må gje svar på kven som var far til Odd.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da ble denne saken oppklart og avsluttet! Det viste seg at min farmor noterte feil navn på barnefaren både i dåps- og i fødselsprotokollen. Min farfar het Arthur Bjørlin Solberg 1897 - 1954. Dagen før jeg skulle til byarkivet i Oslo og lete,  fikk jeg god hjelp i Statsarkivet i Bergen , og fant ut at han betalte farsbidrag til min farmor frem til 18-årsdagen.  Dermed falt DNA og navnet endelig på plass. På vei over fjellet, ringte jeg til min nye halv-kusine, Ingvild Bjørlin Solberg, og presenterte meg som hennes fetter. Spenningen var stor for hvordan hun ville takle dette, men neste øyeblikkelig kom latteren frem, og vi fant en god tone. Hun fortalte da at hennes farmor var blitt gravid utenfor ekteskap! De giftet seg derimot før fødselen. Kanskje det er flere halvsøskenbarn der ute??? Det virker i alle fall som om farfar var noe uforsiktig og lot seg styre av sine drifter... :) 

Avslutningsvis kan jeg fortelle at Ingvild inviterte meg hjem til sin familie i vår farfars og oldefars leilighet i Oslo dagen etter, og vi delte og deler info om vår familie.

Takk for engasjert hjelp fra alle parter i denne saken! Kommer sikkert tilbake til flere løse ender i slekta etterhvert!

Vennlig hilsen

Alf 

ps. prøvde å lime inn foto av farsbidragprotokoll, men filen er for stor her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.