Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Gunder Olsen Ulvestad ca 1759 - 1827 Kjøkkelvik, Askøy, Hordaland?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Man blir aldri helt ferdig med slektsgranskning. Og av og til tar jeg det frem igjen og ser at det er noen uløste gåter man gjerne skulle hatt svar på.

 

Denne Gunder Olsen er en av dem. Han skal i følge alder i 1801 og ved sin død i 1813 være født omlag 1759. Han giftet seg i Askøy 1794 med Wilmeche Andersdtr. Skaalevik 1771-1849 og de fikk i alle fall 10 barn sammen hvorav mange døde små.

 

Ved vielsen i 1749 er han oppført med gårdsnavnet Ulvestad. Det finner man i indre Sogn og på Sunnmøre i Vatne og Borgund/Volda. Jeg mener det siste ligger i Dalsfjorden.

 

Det har vært gjort noen forsøk tidligere på å finne hans opphav, uten hell.

 

Det ble antydet at han skulle være sønn av Ole Hansen og Mari Gundersdtr. Sund/Fjell, uten at jeg har klart å få det bekreftet. Nå er jo dette området fullt av eksempler på folk som kom langveisfra og slo seg ned, så i utgangspunktet vil ikke jeg utelukke noe.

 

Jeg prøver defor igjen å få avklart hvem denne Gunder var sønn av og hvor han var født. Ulvestad behøver ikke nødvendigvis være hans fødested, men et sted han vokste opp.

Jeg ser forøvrig at en Gunder Olsen Kleppestø får en sønn Niels 26.08.1781 med Susanne Thorsdtr.. Men jeg tror ikke dette er samme mann. Han giftet seg 10.06.1781 med Susanne. Likeledes er det en Gunder Olsen som giftet seg28.03.1773 med en Johanne Larsdtr. Her er det ikke oppgitt noe gårdsnavn. "Min" Gunder er oppført som ungkar i 1794.

 

Vielsen i 1794 omlag midt på høyre side.

https://media.digitalarkivet.no/view/8601/139

 

Det er mulig at dødsåret til Gunder er feil. Det dør en Gunder Olsen i Kjøkkelvik 15.08.1813, 54 år gammel. Men Gunder og Wilmeche fikk sønnen Andreas 04.11.1814, samt at Gunder Olsen er nevnt i Sølvskatten 1816, 

Derimot dør det en Gunder Olsen på Erdal 09.09.1827, 63 år gammel. Han skal være født i Valdres. I skifteregister for Nordhordland 1702-1857 finner jeg Gunder Olsen Skaalevikneset med henvisning til protokoll 8b side 17 1825-1830.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=skifnhor&gardpostnr=9916&merk=9916#ovre

 

Men når jeg søker i skannede skifter finner jeg ikke protokoll 8b.

https://media.digitalarkivet.no/sk/browse?counties[]=12&start_year=1825&end_year=1830&text=

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den Ivar.

Jeg skulle gjerne sett det skiftet fra 1827, men finner ikke protokollen det er vist til. Ellers tyder dødsfallet i 1827 at han var fra Valdres. Og i Slidre er der en gård Ulvestad. Jeg får se hva som dukker opp av svar her. Ellers får jeg lage et nytt tema om oppslag i bygdebok for Slidre i Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Inge Nygård skrev:

Skiftet er i på side 8b i protokoll 17: https://media.digitalarkivet.no/sk20081117680290

 

Merkelig at den ikke kom opp da jeg søkte.

 

Vel , hjertelig takk Inge. 

 

Selfølgelig var dette skrevet med så liten skrift og så tett at jeg ikke klarer å få noe fornuftig ut av det. Har noen anledning til å prøve å se hvem som er nevnt som etterlatte, slik at jeg i det minste kan få bekreftet om dette er rett mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemnde i skiftet er kona Welmicha Andersdtr., samt 3 døtre:

Eldste dotter Anne Sisilie som var gift,

2. dotter Gurina Wilmina (19 år) og

yngste dotter Helene Martine (13 år)

 

Namna på borna er skrivne ulikt på forskjellige stader i skiftet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Inge.

 

Jeg klarte ved å blåse opp teksten å få med meg det grøvste. Skiftet viser at 7 av barna døde små, side bare disse tre døtrene var nevnt. Anne døde 01.01.1826. Jeg mener å se at skiftet ble påbegynt i 1825 og avsluttet 1827. I så fall var Anne i live ved starten av skiftet, men død innen det ble avsluttet.

 

Ellers må jeg trolig lage et nytt tema i håp om å få hjelp til å finne Gunders foreldre i Valdres. Gården Ulvestad ligger i Slidre i Røens Aneks, Oppland. Forhåpentligvis finnes det en bygdebok som kan avklare det spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!  Lurer på om dere er inne på et blindspor nå med noe av det som er skrevet ovenfor.  Der er en del som ikke stemmer med det jeg har av info i alle fall.  Jeg har at Gunder Olsen Lind, f.1764 i Valdres (opplyst ved begravelsen), død 9-9-1827 og gravlagt på Erdal i Askøy, var 1) gift med Sibylle og 2) gift med Anne Marie Ingebrigts­datter. 1805 passkontroll Trondheim: "Kobbersmed Gunder Olsen med hustru Maria Engebrechtsdtr. med 3 børn til Stavanger".  Anne Marie ble 2) gift 26-12-1832 på Erdal i Askøy med Nils Olsen. Da er faren hennes kalt Ingebrigt Larsen.  Klarer du å konsolidere noe her, Rune? ;-)  Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva skal jeg si til dette.

Enten er det to forskjellige menn med samme navn vi snakker om her, eller så er det en sammemblanding av opplysninger.

 

Det som i alle fall er klart er at skiftet 1.04.1827 på Skaalevignæs tydelig viser at Gunder Olsen var gift med Wilmecke Andersdtr., og at de tre barna som er nevnt der er felles barn av Gunder og Wilmecke.De fikk totalt 10 barn i perioden  1795-1814, men bare 3 var i live i 1827.

 

Det er i alle fall ingen Gunder Olsen som gifter seg på Askøy med verken Sibylle eller Anne Marie Ingebrigtsdtr.

Det dør en Gunder Olsen på Kjøkkelvik 15.08.1813, 54 år gammel

 

Jeg tror derfor at vi må kunne slå fast at den Gunder Olsen som det er skifte etter 1825-1827 er den samme som giftet seg i 1794 med Wilmecke Andersdtr. og i følge kirkeboka var han ungkar på det tidspunktet. Men det er ikke han som dør i 1827. Det må være Gunnar Olsen Lind.

Gunder i skiftet må være død  før august 1825, men er ikke å finne i avskrift av kirkebøkene for Askøy som jeg har.

 

I 1801 er der bare en Gunder Olsen på Askøy, og det er ektemannen til Wilmecke.

Jeg har derimot ingen anelse hvem den Gunder Olsen som døde 1813 var.

 

Ved vielsen i 1832 skrives bruden bare som enke Marie Ingebretsdtr. Sletten, i alle fall i den avskriften jeg har av kirkebøkene. I kirkeboka skrives faren som Ingebret Larsen Sletten. Jeg klarer imidlertid ikke å tyde vilket prestegjeld han kom fra. Kan det stå Vaage?

 

Se vielse nr.4

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070319650448.jpg

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet åpner 19. september 1825 etter "med Døden afgangne forpagter Gunder Olsen".

Det kan da ikke være han som dør 09..09 1827, skiftet er jo allerede avslutta da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har du sannelig rett i Åsbjørg. Det har vi ikke fått med oss. Da er det nok Jonny sin Gunder Olsen som dør 1827. "Min" Gunder Olsen må da trolig ha dødd rundt august 1825. Det dødsfallet er ikke å finne i kirkeboka for Askøy. Kan det tenkes at dødsfallet fra 1813 er feil avskrift? Det må jeg se nærmere på. 

 

Da er vi like langt i å finne ut av hvor Gunder kom fra og hvem som var foreldrene hans.

 

Jeg har store problemer med å lese skifter med så liten og sammenklemt tekst. Men jeg ser det vises til en dato 26.10.1792, hva står det egentlig i teksten rundt denne datoen?

Det er ikke innført noe dødsfall på Gunder Olsen 1823-1825 i kirkeboka. Det kan jo ikke være han som døde i august 1813. Han står jo som far til sønnen Andreas 04.11.1814.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka ut alle fadderne til barna?

Ein fadder til ett av seks barn gjorde at opphavet til min tipp-tippoldefar blei funnen.

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sjekke på nytt Åsbjørg. Problemet er jo at Olsen navnet ikke akkurat var spesielt uvanlig på den tiden heller :-) . Jeg vil jo bli svært overrasket om der ikke er opptil flere Olssønner og døtre blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle var det et barn med far Sjur Olsen i Tysvær med en fadder Olsen fra . Så det er mulig selv med en Olsen :-)

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det Åsbjørg, det var et dårlig forsøk på å være morsom. Jeg har all fadderne klare og skal legge det inn her om en liten stund. Så må jeg få komme tilbake senere på dagen med relasjoner fra fadderne til foreldrene. Jeg har det meste der også. Det er faddere bl.a fra Bergen som jeg rent umiddelbart ikke klarer å plassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer fadderne.

 

Olena Jacobia døpt 22.03.1795: Guri Olsdtr. Schaalevig,  Karen Pedersdtr. Schaalevignæs, Stine Larsdtr. Drothningsvig, Engel Andersen Schaalevig og Willum Andersen ibid.

 

Berthel døpt 23.04.1797: Karen Pedersdtr. Schaalevignæs, Siri Thorbjørnsdtr. ibid, Niels Monsen Foldesøe, Anders Hansen Leervig og Windsiens Monsen Schaalevignæs.

 

Bertel Severi døpt 09.05.1799: Berthe Marie Knudsdtr. Olsvig, Lisbeth Pedersdtr. Scgaalevignæs, Niels Monsen Foldesøe, Jacob Danielsen Hethlevig og Niels Henrichsen Gierring.

 

Anne Cicilia døpt 21.09.1800: Elen Thomasdtr. Drothningsvig, Margrethe Rasmusdtr. Schaalevignæs, Anne Engelsdtr. ibid, Simen Christophersen af Bergen og Johannes Larsen ibid.

 

Berthe Maria døpt 04.09.1803: Siri Engelsdtr. Foldesøe, Siri Thorbjørnsdtr. Schaalevignæs, Anne Engelsdtr. ibid, Jacob Danielsen Hethlevig, og Anders Andelsen Foldesøe.

 

Gunder Marthines døpt 26.05.1806: Siri Thorbjørnsdtr. Schaalevignæs, Margrethe Rasmusdtr. ibid, Jacob Danielsen Hethlevig, Niels Henrichsen Gierring og Peder Paulsen Schaalevignæs.

 

Gurine Wilhelmine døpt 05.07.1807: Siri Thorbjørnsdtr. Schaalevignæs, Marthe Sirene Andersdtr. af Bergen, Jens Rasmussen Schaalevignæs og Peder Paulsen ibid.

 

Ole Andreas døpt 29.10.1809: Anne Elisabeth Engelsdtr. Schaalevignæs, Marthe Serene Andersdtr. af Bergen, Windsians Monsen Schaalevignæs, Lars Amundsen ibid og Thomas Andersen Drothningsvig.

 

Helene Marthine døpt 11.10.1812: Christie Bergesdtr. Schaalevignæs, Petriche Rasmusdtr. ibid, Helge Andersdtr. Hans Wabech ibid, og Marthines Johnsen ibid.

 

Andreas døpt 04.11.1814: Her er jeg noe usikker på et par navn så jeg legger også inn lenke til denne dåpen.

Wincentz Monsen Schaalevignæs, Hans Knudsen Wabech ibid, Ole Hansen Strudshavn?, Ellen Thomasdtr. Drothningsvig og Sirene Hansdtr. af Bergen (trolig den samme som Marthe Serene Hansdtr. ved Ole Andres sin dåp)

 

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070319650006.jpg

 

Jeg skal komme tilbake til vilke relasjoner disse fadderne evt har til Gunder og Wilmecke. Mange er hennes folk og naboer. Jeg vet imidlertid ikke hvor disse fadderne fra Bergen passer inn i bildet.

 

Marthe Sirene i Bergen er søster til Wilmeche.Engel Andersen og Willum Andersen er brødre av Wilmeche.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan definitivt slå fast at det dreier seg om to forskjellige Gunder Olsen her.  "Min" reiste nok atskillig mer rundt omkring enn "Runes" ;-)  Når det gjelder vielsen i 1833 til Anne Marie Ingebretsdatter så har Nils Olsen en reisende som forlover; Rasmus Simonsen Erdahl av Alting og Vardals-familien.  Med andre ord kan vi nok slå fast at "min" Gunder Olsen er reisende og "Runes" er "buro" ;-)  For øvrig er Skaleviksneset og Olsvik, der "Runes" mange faddere til Gunder Olsens barn bodde, rett over fjorden fra Kleppestø, på fastlandssiden som den gangen tilhørte Askøy.  Lykke til videre med å finne "din" Gunder Olsen, Rune :-)  "Min" sies å være født "i Walders" og "din" har kanskje også tilknytning der.  Merkelig, men okkesom to forskjellige menn! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår veier har krysset hverandre før Jonny, selv om jeg bare er en "buro". Nå var rett nok jeg en reisende i 41 år, men det var nok i en annen betydning av ordet reisende.

Men det er som jeg har sagt mang en gang, det er ofte svært nyttig å få luket bort alternativer også, så takk for det :-)

 

Det er forøvrig bemerkelsesverdig få Olsen  blant alle disse fadderne. Faktisk finner jeg bare Guri Olsdtr. Schaalevig som den eneste med det etternavnet. Det er ikke lenge siden jeg arbeidet med nettopp henne. Hun er døpt på Hop (Skålevik) 07.12.1756 av foreldre Ole Larsen 1708-1774 og Dorthe Marie Adamsdtr.1716-1797. De giftet seg i Ullensvang i Hardanger 1742. Men jeg har ikke funnet at de hadde noen sønn Gunder.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eliminasjonsmetoden er ofte bra å ha :-)  Ikke "bare" med buro ;-)  Jeg har selv aner tilbake til blant annet Kleppe på Askøy på 1700-tallet, så det kan jo være at vi "krysses" der også ;-)  Gunder Olsen er for øvrig ikke en ane av meg, men jeg samler jo alt reisende, vet du...  Beste hilsener Jonny

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett at det står noe nevnt om den datoen ved vielsen deres Åsbjørg, men ut fra hvordan klammen står rundt meldingen vil jeg tro det har noe med vielsen på motsatt side å gjøre.

Om du ser på notatet ved vielsen under er den klart knyttet til den vielsen.

 

Det gjelder jo også for flere vielser på samme side for årene 1793 og 1794.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2017 den 22.00, Rune Thorstensen skrev:

"Min" Gunder Olsen må da trolig ha dødd rundt august 1825. Det dødsfallet er ikke å finne i kirkeboka for Askøy. Kan det tenkes at dødsfallet fra 1813 er feil avskrift? Det må jeg se nærmere på. 

I forbindelse med omkostninger til begravelse står det i skiftet at han "omkom paa søen og at der saaledes, da han ei er igjen funden, efter ham er bleven afholdt ingen begravelse."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Åsbjørg. Jeg har problemer med å få med meg alle detaljene i slike skifter. Det at han kom bort på sjøen forklarer jo hvorfor han ikke er registrert i kirkeboka. Jeg får skrive august 1825 som dødsmåned.

 

Men problemet med hvem han var og hvor han kom fra er like stort.

Takk likefullt for all hjelp og innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er temaet jeg hadde i forbindelse med hjelp til oppslag i bygdebok for Østre Slidre i Oppland og gården Ulvestad.

 

Nå er jo kanskje ikke det like aktuelt ettersom opplysningen om at Gunder Olsen skulle være fra Valdres var knyttet til han som døde på Erdal, Askøy i 1827. Det var jo Jonny Mydland's Gunder Olsen Lind.

 

Så egentlig er man jo rykket tilbake til start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.