Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Gunder Olsen Ulvestad ca 1759 - 1827 Kjøkkelvik, Askøy, Hordaland?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

På Ulveseth i Fjell finner vi en Gunder Olsen som bygsler bruk i 1783, men kun dette ene året. I bygdeboka står det at Gunder kan være sønn til Ole Hansen g. Mari Gundersdatter, busett på Ulveseth. Vi finner ikke Gunder døpt i Fjell. Dette paret nevnes ca 1770 -1783.

Det nevnes to barn: Kari f. 1772 og Lars f.1776. Sjekk hvem som er faddere ved disse to dåpene, hvis dette står.

 

Det står ingenting om opphavet til hverken Ole Hansen eller Mari Gundersdatter. Hvis ho mot all formodning skal være fra Fjell, så må ho være datter til Gunder Jonsen Åse, men vi finner henne ikke døpt eller konfirmert.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=intrsund&gardpostnr=77&personpostnr=134&merk=134#ovre

 

Ser vi  mot Bergen, så finner vi en dåp av Cornelius, der navna til foreldrene er Ole Hansen g. Mari Gundersdatter, men han nevnes som Aasmuhl. Hvis disse er de rette, så er det vel kanskje Åsmul i Askvold vi snakker om.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=7624&personpostnr=62247&merk=62247#ovre

 

Oddvar Søreide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som overtar bruket etter Gunder Olsen Ulveseth er Elias Olsen. Denne Elias kan selvfølgelig være Gunder sin bror, men heller ikke hans opphav er nevnt.

 

Elias Olsen f. ca1770 1g. Kari Nilsdatter Ebbesvik (foreldre Nils Pedersen g. Kristi Larsdatter) 2g. Martha Monsdatter Kolltveit.

Denne Martha hadde fått 3 barn før ho gifta seg, der det var 3 ulike fedre.

 

Elias og Kari fikk sønnen Ole Eliassen f.1794. Sjekk faddere på han. Ingen barn med Martha.

 

OS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aasmul finner jeg i Hyllestad bygdebok bind 1. Men dessverre finner jeg ikke Ole Hansen og/eller Mari Gundersdtr. nevnt der.

 

I 1801 tellingen finner jeg gårder med slikt navn i Askvoll/Hyllestad. I Sør og Nord- Trøndelag finner jeg Aasmulen. Flere treff får jeg ikke i 1801.

 

Det er jo absolutt interessant at den Mari Gundersdtr. som dør på Askøy i 1817 skriver seg som Ulvesæter. Dessverre står det ikke noe om hvor på Askøy hun bodde ved sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste innlegg, så var det slik at Fjell og Askøy var sammen på den tiden, slik sett skulle en tru at ho faktisk budde på Ulveseth.

 

OS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oddvar Søreide skrev:

På Ulveseth i Fjell finner vi en Gunder Olsen som bygsler bruk i 1783, men kun dette ene året. I bygdeboka står det at Gunder kan være sønn til Ole Hansen g. Mari Gundersdatter, busett på Ulveseth. Vi finner ikke Gunder døpt i Fjell. Dette paret nevnes ca 1770 -1783.

Det nevnes to barn: Kari f. 1772 og Lars f.1776. Sjekk hvem som er faddere ved disse to dåpene, hvis dette står.

 

Det står ingenting om opphavet til hverken Ole Hansen eller Mari Gundersdatter. Hvis ho mot all formodning skal være fra Fjell, så må ho være datter til Gunder Jonsen Åse, men vi finner henne ikke døpt eller konfirmert.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=intrsund&gardpostnr=77&personpostnr=134&merk=134#ovre

 

Ser vi  mot Bergen, så finner vi en dåp av Cornelius, der navna til foreldrene er Ole Hansen g. Mari Gundersdatter, men han nevnes som Aasmuhl. Hvis disse er de rette, så er det vel kanskje Åsmul i Askvold vi snakker om.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=7624&personpostnr=62247&merk=62247#ovre

 

Oddvar Søreide

Jeg har sjekket det to barnedåpene på Ulvesæter i 1772 og 1776.

 

Ved Kari's dåp 26.11.1772 finner jeg disse fadderne: Ole Pedersen Norvigen, Anders Johannessen ibid, Malena Nilsdtr. ibid, Anders Olsen Ulvesæter og Christi Olsdtr. ibid.

 

Ved Lars's dåp 2 søndag i Triniti 1776 er disse faddere: Anders Johansen Norvigen, Peder Olsen ibid, Syneve Erichsdtr. ibid, Mons Nilsen Schoge og Marie Johannesdtr. Ulvesæter.

 

Ved dåpen til Elias Olsen Ulvesæt's sønn Ole 17.08.1794 er der dessverre ikke notert navn på faddere hva jeg kan se.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser på fadderne ved Gunder Olsen's barnedåper i innlegg 16 er der lite eller ingenting som peker mot Sotra. Og Ole/Olsen/Olsdatter er omtrent ikke tilstede.

 

Vi har Guri Olsdtr. som jeg har redegjort for. Ved sønnen Andreas dåp i 1814 er der en Ole Hansen som jeg er usikker på bl.a ved gårdsnavnet. Se lenken på slutten av innlegg 16.

Men det er nepe samme Ole Hansen det er snakk om, særlig med tanke på at Mari Gundersdtr. var enke i 1801.

 

Det  totale fraværet av faddere som evt. kan knyttes til Gunder (så langt jeg har kontroll på dem) sier meg at han neppe er fra Bergenskanten. Og da kommer jeg igjen tilbake til gårdsnavnet ved vielsen i 1794, Ulvestad/sted. 

 

Det navnet finner man svært få steder i Norge. 3 treff i Møre og Romsdal, 1 treff i Slidre, Oppland og 1 treff i Sogn. Men det har altså ikke lykkes meg å knytte navnet hans opp mot noen av de stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de som nevnes i disse dåpene, så står det ingenting i bygdeboka om deres opphav, men i mine gamle notat har eg skrevet følgende.

 

Ole Pedersen g. Synneve Eriksdatter. De bodde på Loven - Aurland til 1755 og ble deretter borte. Eg meiner det er de som dukker opp på Nordvik i Fjell. Nevnt 1767 til 1777. Sønn Peder Olsen Nordvik, sønn Kristen Olsen, datter Margrete Olsdatter g. Hans Eriksen Skoge.

 

 

Anders Johannesen g. Agathe Nilsdatter. Ho er trulig søster til Malene Nilsdatter g. Peder Olsen Nordvik. Det står at Agate er søster til Peder, men det må være kona til Peder. Mons Nilsen Skoge kan være en bror.

 

Anders Olsen Ulveseth g. Marta Olsdatter. Heller ikke opphav.

Ranghild Andersdatter g. Ole Ellingsen fra Vinjum i Aurland kan være foreldre, men har ikkje funne noen dåp. Ole Ellingsen budde ei stund på Nordvik.

 

Kristi Olsdatter Ulveseth f.1711 d. 1789 ellers ingenting.

Maria Johannesdatter Ulveseth ikke funnen.

 

Med unntak av Ole Pedersen g. Synneve Eriksdatter, så er de andre født rundt 1750 tallet.

Dette er derfor slekter fra Aurland, men det hjelper kanskje ikkje likevel

 

OS

Endret av Oddvar Søreide
justering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt hjelper Oddvar.

Og det styrker mistanken min om at jeg må lete etter Gunder's opphav et annet sted enn i nærområdet. Gårdsnavnet som er nevnt ved vielsen finnes det som sagt svært få steder i Norge 1801. Da tenker jeg Ulvestad/sted. Nå behøver det selvsagt ikke være fødested, men han må ha hatt en tilknytning til et sted ved det navnet og det er kun i Sogn, Møre og Romsdal (Volda og Vatne) samt Oppland. Jeg håper fortsatt det er mulig å finne spor av ham et av disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2017 den 23.56, Rune Thorstensen skrev:

Hans Knudsen Wabeck som jeg fant to ganger blant fadderne til Gunder og Wilmeche's barn giftet seg med søsteren Marthe Serene Andersdtr. i Nykirken i Bergen 21.06.1805.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=16342&merk=16342#ovre

Vet du hvem han var og hvor han kom fra eller er det utenfor ditt leteområde nå?

Eg har altfor mange Hans Wadbech, og fleire dukker stadig opp...

Se gjerne denne:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åsbjørg.

 

Jeg har dessverre ikke noe å tilføe om denne karen. Det er jo åpenbart at han var sønn av en Knut .

 

Jeg antar han er identisk med denne karen fra Sunnmøre som var 25 år i 1804-05.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=berg1804&gardpostnr=425&merk=425#ovre

 

Det er et par kvinner med samme etternavn i Bergen i 1801, men jeg vet ikke om de ha noen forbindelse med denne Hans.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at enke Anna Carine Wabech døde i Bergen 14.03.1835. Hun hadde vært gift med afg. Matros Knut Severin Larsen. Kanskje det var Hans sine foreldre?

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1301begr

 

Men det var det nok ikke. De ble gift i Nykirken i Bergen23.08.1807.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkel der gården Ulvestad er nevn. Har ikke noen sammenheng med det som er limt inn i forrige innlegg over .

 

image.png.02729a6de9de10851069628840b24458.png

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.