Gå til innhold
Arkivverket

Finnes der bygdebøker for Slidre i Oppland og gården Ulvestad? Trenger hjelp.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har et tema gående med spørsmål om Gunder Olsens opphav.

https://forum.arkivverket.no/topic/214773-hvem-var-gunder-olsen-ulvestad-ca-1759-1827-kjøkkelvik-askøy-hordaland/

 

Han skal være født rundt 1759 og ved vielsen i Askøy, Hordaland i 1794 er han oppført med Ulvestad som gårdsnavn.

 

Ved dødsfallet hans 09.09.1827 er det oppgitt at han var fra Valdres.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=ASKOYDOD&gardpostnr=2718&merk=2718#ovre

 

Jeg ser at det er en gård i Slidre som heter Ulvestad. Dersom det finnes en bygdebok for Slidre skulle jeg gjerne ha visst om Gunder er nevnt der og hvem som evt. var hans foreldre.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se side 837.

Du finner en mulig far Ole Olsen, men Gunder er ikke nevnt.

Finnes det skifte etter Ole?

 

 

 

 

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Leif.

Jeg hadde håpet det fantes en nyere utgave, da denne ikke er særlig innholdsrik.

Jeg vet jo ikke om han er født på gården Ulvestad, eller om det er stedet han vokste opp på. Det finnes jo gårder som heter Ulvestad andre steder i landet, men ved dødsfallet står det at han var fra Valdres. Så det var min antakelse at gårdsnavnet måtte stamme derfra.

 

Jeg finner flere Gunder Olsen født i Oppland rundt 1760, men ikke i Slidre på FamilySearch.

 

Jeg har også prøvd å finne konfirmasjonen hans i kirkebøkene for Slidre, uten hell.

 

Takk også til Jon Erik.

I oversikt over døde i Slidre i Gamle Digitalarkivet finner jeg Johannes Olsen død 22.02.1741, 62 år gammel. Hans sønn Ole Johannessen døde 04.06.1751, 32 år gammel. Han var gift med en Karen Johannesdtr. og hun ble gift på nytt med en Ole Olsen. Jeg finner flere barn av dem på FamilySearch, men ingen Gunder dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For enten å bekrefte eller utelukke Ole Olsen som Gunders far burde du sjekke om det finnes skifte etter han.

Han var jo 78 år i 1801, så det skulle vel gå relativt raskt å finne ham død 1801--- ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet kirkebøkene Leif og som nevnt lett etter konfirmasjonen til Gunder uten hell. Jeg har også prøvd å finne en Gunder blant de døpte, men skal lete mer i morgen.  

 

Til Jon Erik.

Ja jeg vil anta at det er den rette Ole Olsen i 1801 tellingen. Han er gift med Karen Johannesdtr. i hennes andre ekteskap. Johannes Olsen er hennes sønn fra første ekteskap, dersom jeg tyder bygdeboka rett.

Jeg skal lete etter Oles død.

 

Jeg ser noe interessant i samme tellingen. På gården finnes det en Ragnhil Olsdtr. 50 år med to uekte barn, hvorav den ene heter Ole Gundersen og er 8 år. Kan det tenkes at Gunder Olsen er far til det barnet og at det var derfor han stakk vestover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok et raskt søk på døpte åra 1757-1762. Ole og Karen døper flere barn i perioden, men jeg fant ingen Gunder.

Fant i farta heller ingen passende Ole Gundersen døpt 1791-1795 - heller ikke blant "uekte."

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Jon Erik.

 

Det var samme som jeg kom frem til. Jeg har også sett på konfirmerte, uavhengig av gårdsnavn, men fant ingenting der heller.

Jeg har sett litt på denne Ole Gundersen som var på gården i 1801 med mor Ragnhild Olsdtr. og fant dette på FamilySearch. Her er imidlertid ingen refferanse til hvor i Norge dette er, annet enn at det står Toppen, Norway.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/2:2:3MJN-V8Q

 

Jeg har jo et lite håp om at det skal vise seg at det er "min" Gunder Olsen som er faren og at det var denne hendelsen som fikk ham til å dra vestover.

 

Men alt dette henger jo i en relativ tynn tråd. Det eneste som er sikkert er gårdsnavnet Ulvestad/sted ved vielsen og henvisningen til at han var fra Waldres ved dødsfallet i 1727.

 

Nå døper Gunder og kona Wilmeche ingen døtre for Karen. Men de døper heller ingen for Sidsel som var navnet på Wilmeches mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, men det er Gunder Olsen jeg ser atter :-) Alternativet er å finne fødselen til den Ole Gundersen 8 år med mor Ragnhilds Olsdtr. som var på gården Ulvestad i 1801. Dette barnet må nødvendigvis ha en far som het Gunder, men vilken Gunder er det da snakk om?

 

Vi kan i alle fall se bort fra funnet mitt på FamilySearch. Det dreier seg om Toppen , Tune i Østfold hvor jeg finner en Gunder Olsen gift med en Ragnhild Olsdtr. Disse har da ingenting å gjøre med 1801 tellingen på Ulvestad i Slidre å gjøre.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker likvel for alle bidrag. To hoder tenker som regel bedre enn ett.

Det kan jo tenkes jeg er på ville veier her, men om man søker på 1801 tellingen for hele landet, finner man kun 5 gårder med navn Ulvestad/Ulvestadbakken. I er i Leikanger i Sogn, 3 er på Sunnmøre og kun en gård på østlandet og det er i Slidre. Når det ved Gunders død står at han var fra Valdres, må jeg jo tro at han på ett eller annet vis var knyttet til denne gården. Han behøver ikke å være født der, men kan ha hatt tilhold der før han flyttet på seg.

Derfor kan jo nettopp en slik hendelse som barn utenom ekteskap ha vært en god grunn til å stikke av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått meg litt frisk luft og startet med å sjekke kirkeboken i Slidre, døde fra 1801. Og da fant jeg Ole Olsen Ulvestad 83 år død 08.06.1804 og Karen Johannesdtr. 79 år død 28.02.1805.

Så begynner jobben med å se om der er noe skifte etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekka skifteprotokollen fra side 620-621 til 668-669 (slutten av september 1806), men så ingenting om Ole eller Karen.

Kan naturligvis ha oversett noe - men det er også mulig at det ikke var noe å hente ved en skiftebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sjekket skiftekortene på både Ulven og Ulvestad.Jeg finner skifte kort på Kari Johannesdtr. og hennes første ektemann Ole Johannessen (han døde 1751 og hun skiftet før ekteskapet med Ole Olsen. Men det er ingenting på dem mellom 1801-1810 i skiftekortene.

Da begynner det å bli vanskelig å få svar på dette. Jeg vet som sagt ikke om Ulvestad var fødested eller oppholdssted.

Det er et lite halmstrå om jeg kan finne fødselen utenom ekteskap til Ole Gundersen ca 1792 med mor Ragnhild Olsdtr. Evt konfirmasjonen til den samme Ole Gundersen.

 

Du skal ha stor takk for hjelpen uansett Jon Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.