Gå til innhold
Arkivverket

Hans og Anne Johanne Bøe i Stryn


Odd Even Fylling
 Del

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg søker opplysning om min tippoldemor Dorthea Hansdtr Bøe, g. Myklebust på Sunnmøre.

 

Hennes far var Hans, f. 1811 og mor Anne Johanne f. 1803.

 

Jeg håper noen her inne kan gi meg informasjon om slekta og hvor Bøe gården ligger i Stryn.

 

 

mvh

 

 

Odd Even Fylling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe Hansdatter Ytre Bøe meldte utflytting fra Stryn 7 dager etter vielsen.

 

Nummer 19

 

Sogn og Fjordane fylke, Nedstryn, Oppstryn, Loen i Stryn, Ministerialbok nr. A 3 (1862-1877), Utflyttede 1866-1867, Side 282
Permanent bilde-ID: kb20050816010549
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050816010549
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050816010549.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven !

 

Takk for svar. Jeg er ny her inne, kunne du sendt meg en mail da jeg ser du vet hva du snakker om mht mine slekter.

 

Dette er kjekt, takk igjen.

 

mvh

 

Odd Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene var Hans Siursen Fæn døbt 12/6-1808-1847 gm Anna Johanne Siursdatter Fæn døbt 1/10-1803-1845, hun er uægte født av forældre Siur Siursen Fæn og Siri Andersdatter Loen, hans forældre er Siur Rasmussen Fæn 1782-1862 gm Oline Hansdatter Kårstad 1774-1849. På Fæn er forældrene til Siur, Rasmus Siursen Fæn 1750-1805 gm Gyda Ingebrigtsdtr. Langesetter 1752-1806. Når det gjelder Siur Siursen Fæn og Siri Andersdtr. så er de i 1801 tienestefolk på Bøe 34 og 35 aar gl. Siur er døbt 25/12-1766 på Fæn av forældre Siur Rasmussen Fæn 1728-1799 gm 28/6-1750 i Hornindal Mari Rasmusdtr. Maurset i Hornindal 1728-1776. Siri Andersdtr. døbt 27/2-1765 i Loen av forældre Anders Colbensen Bolstad 1729-1804 gift 6/5-1753 i Loen med Brite Salvesdtr. Sæten 1726-1810. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dette var svært interessant.

 

Vet du mer om Anna Johanne Siursdatter Fænn.....dåpstattest etc ?

Hvem er hennes far og mor ?

 

mvh

 

Odd Even

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes foreldre står nevnt bak navnet og dåpsdatoen hennes på 1. og 2. linje. I Innvik området i Sogn og Fjordane vil man ikke komme så mye lenger tilbake da kirkebøkene starter i 1750, de før er borte i en brann tror jeg det var.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dåpsattester" ligger ikke på nettet. Det er en blankett som presten fyller ut på grunnlag av kirkeboken. For Anne Johanne er dåpsinnførselen å finne her:

 

Sogn og Fjordane fylke, Oppstryn i Stryn, Innvik, Klokkerbok nr. C 1 (1801-1845), Fødte og døpte 1803, Side 70-71 - innførsel nr. 19, nederst på høyre side.
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070306610255

Som du der er hun født utenfor ekteskap.

Anne Johanne og ektefellen bodde på Ytre Bø, bruk nr. 2, Knutbruket.  Jeg har en del om denne slekta, men vil ikke frata deg tilfredsstillelsen av å lete gjennom kirkebøker og skifter m.v.. Det er jo det som er det fine med denne hobbyen.

 

Jeg kan vel legge til at Hans ble gift på nytt med Oline Olsdatter Tenden, et svært kort ekteskap, og det ble holdt skifte etter hans i desember 1848. Der står opplistet alle hans 5 barn med Anne Johanne.

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 26 (1846-1851), Skifteprotokollside, Side 210b-211a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081201710620

 

 

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!

 

Jeg har funnet Knutbruket ( Knutane ) og snakket med eieren, vi skal dit neste helg:)

Takk !

 

 

Til dåpsattesten til Anna Johanna, Klarer du å tolke foreldenes navn ?

 

Når det gjelder Hans og Anna Johanne ? Jeg leser i bøker at Hans skulle dødd i 38 års alder og Anna Johanne giftet seg opp igjen med Ola Olsen Tonning i 1850 ??

 

Dette av de papira du sendte meg ?

 

Misforatår jeg ??

 

mvh

 

Odd Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se Rune Bergesens innlegg foran: " hun er uægte født av forældre Siur Siursen Fæn og Siri Andersdatter Loen,"

Du får hilse til "Knutebruket" fra meg. ;)

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.