Gå til innhold
Arkivverket

Barbro Knutsdtr. Stavn, født i Flå, Buskerud 1883- død samme sted 1955. Liv og lagnad. Trenger hjelp til å fylle hull i livslinjen


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Barbro Knutsdtr. Stavn var født på gården Stavn i Flå, Buskerud 21.03.1883 av foreldre  Knut Halvorsen Stavn 1846-1926 og hustru Barbro Danielsdtr. 1852-1888.

 

Hun ble konfirmert i Flå 12.06.1898.

 

I 1900 tellingen finner jeg henne som budeie på gården Bjerntæs i Ytre Sandsvær.

 

Den 01.03.1909 får hun sønnen Knut utenom ekteskap med gaardsarbeider Paul Bernhard (Edvardsen) Vilberg f. 1864. I 1910 tellingen finner jeg Barbro igjen som tjenestejente i Lier på gården Justad ytre, Nordenga hos gårdbruker Ole Braaten og hans familie. Her har hun sønnen Knut med seg. Knut døde forøvrig 12.12.1950 i Ål. Han benyttet da etternavnet Stavn.

 

Den  18.04.1912 får hun datteren Borghild Elisabeth utenom ekteskap med enkemann og handelsmann Ellev Halgrimsen 1839-1921 fra Nes i Buskerud.

Han hadde tidligere vært gift med Petra Olsdtr.fra Vestfossen 1837-1893 og fikk i alle fall 7 barn med henne. Han blir også far til en datter Anne Sofie 01.01.1895 med Inger Marie Andersdtr. fra Ådal i Buskerud.

 

Videre vet jeg at hun overtok bruk 6 og 7 på Justad i 1931 og drev med jordbær og fruktdyrking.

 

Men jeg har ingen opplysninger om tiden mellom 1912 og 1931 og heller ikke fra 1931 til hennes død i 1955.

 

Jeg har heller ikke vært i stand til å finne konfirmasjonen verken til sønnen Knut eller datteren Borghild Elisabeth. Jeg hadde kanskje trodd at hun ble værende på Justad frem til hun overtok gården i 1931, men det vet jeg ikke med sikkerhet.

 

Forøvrig har jeg tidligere hatt et tema om Borghilds opphav, hvor opplysningene jeg her har nevnt kom frem.

 

https://forum.arkivverket.no/topic/209587-borghild-elisabeth-eilevsdtr-stavn-født-18041912-trolig-i-lier-hvem-var-hennes-foreldre/

 

Men jeg er altså ute etter å fylle hullene på livslinjen til Barbro, særlig fra 1912 til 1931 dersom det er mulig. Fikk hun flere barn, ble hun gift ? Hvor oppholdt hun seg disse årene og hvor er barna konfirmert?

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Sven. Da vet vi at hun satt på Justad til 1947 da hun solgte bruket til Erling Johansen. Da skal jeg få lagt den informasjonen på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket kirkebøkene for Lier og Flå for å finne Knut og Borghild Elisabeth konfirmert, men uten hell. Kirkebøkene for Nes i Hallingdal har ikke konfirmantlister i perioden jeg søke, 1923-1930. 

 

Jeg vet at hun er på Justad i Lier i 1910 og at hun overtar bruk 6 og 7 i 1931. Men jeg aner ikke hvor hun har oppholdt seg i mellomtiden. Jeg ville jo ha trodd at hu hadde holdt seg på Justad og at det var derfor hun senere overtok bruket. Men mangelen på konfirmasjonen til barna får meg til å stusse. Er dety andre steder som kunne være naturlig å sjekke enn Flå og Lier?

 

Datteren Borghild Elisabeth fant vi døpt i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ann-Mary, da kan vi anta at vielsen fant sted i oktober det året når lysningen var 10.10.1939.

 

Jeg klarer ikke å slippe tak i konfirmasjonene til Knut og Borghild. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å lete etter konfirmasjonen til Borghild,men har ikke lykkes med å finne den.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at Barbro er tjenestepike hos sin søster Brynhild f. 1880 og ektemannen Ole (Thoresen) Braaten på Justad Ytre i 1910.

 

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036475004176

 

Søsteren Brynhild og ektemannen Ole døper en datter Asta Kristine 02.06.1907 og en datter Borghild Thorbjørg 13.06.1909. Barbro er fadder ved begge anledninger.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.