Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter skifte etter Samuel (Jørgensen) Wida/Weido, han døde 8.5.1743 kanskje i Elverum, eller i Drammen. Men trenger litt hjelp til å finne det.


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

I følge Olai Ovenstads "Militærbiografier Den norske hærs officerer 1628-1814", så døde Samuel (Jørgensen) Wida/Weido 8. mai 1743, var gift med Anna. Så står det videre at hun som enke var tilstede tillikemed 2 umyndige døtre. Dette skifte har jeg lett etter, men er ikke lokalkjent på Østlandet, så kan hende at jeg har sett i feil bøker. Samuel ble tilsatt som Vaktmesterløytnant (vaktm.lnt.) ved Kr.field (Christiansfjeld festning) ved Øverleiet i Elverum, 7.8.1724. Han var der til han døde. Han var født ca.1687. Noen lokalkjente, eller andre som har gransket i området som vet bedre hvor jeg bør se etter skiftet? Nå vet jeg en ting til, det er at han hadde en datter Helena Margaretha Wido som døde ugift i Bragernes (Drammen) 22.9.1782 (nevnt i Skifteregister for Drammen byfogd 1679-1819. Står også Strømsø; skiftet sluttet 12.07.1783, se også skifteforhandlingprotokollen fol.124a og 141a side 24a Løpenummer 3844. Har heller ikke funnet dette skiftet, så hvis noen hjelper meg litt så vil jeg bli glad for det. 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

PERMANENT ID: pa00000000029934
Fornavn:
?
Etternavn:
Wido
Gård:
-
Stilling/stand:
kapteinløytnant/løytnantvaktmester
Kjønn:
-
Alder:
-
Fødselsår:
-
Bosted:
-
Hjemstavn/Fødested:
-
Område:
-
Tinglag:
-
Skipreide:
-
Vigselsår:
-
Dødsår:
-
Rolle:
arving
Relasjon til avdøde:
far
Etnisitet:
-
Merknader om personen:
død; skal ha vært kommandant paa en Fæstning ved Elverum

Navn Helena Margaretha Wido

Gård:
-
Rolle:
arvelatar
Relasjon til avdøde:
-
Stilling/stand:
-
Bosted:
hos Niels Jacobsen Pottemagers Encke Barbra Olsdtr
Alder:
-
Fødselsår:
-

Navn ? Wido

Gård:
-
Rolle:
arving
Relasjon til avdøde:
far
Stilling/stand:
kapteinløytnant/løytnantvaktmester
Bosted:
-
Alder:
-
Fødselsår:
-
Id:
fa00000000019114
År:
1782-1793
Skifteregistreringdato:
1782-09-22
Embete:
-
Amt:
-
Prestegjeld:
-
Sokn:
-
Otting:
-
Gård/Stad:
-
Kategori:
-
Sum:
-
Merknader:
Strømsø; skiftet sluttet 12.07.1783; se også skifteforhandlingsprotokollen, fol. 124a og 141a
Protokollreferanse:
-
Side:
24a
Løpenummer:
3844
Lenke til skannet side:

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Svein O. Tislevoll skrev:

I følge Olai Ovenstads "Militærbiografier Den norske hærs officerer 1628-1814", så døde Samuel (Jørgensen) Wida/Weido 8. mai 1743, var gift med Anna. Så står det videre at hun som enke var tilstede tillikemed 2 umyndige døtre. Dette skifte har jeg lett etter, men er ikke lokalkjent på Østlandet, så kan hende at jeg har sett i feil bøker. Samuel ble tilsatt som Vaktmesterløytnant (vaktm.lnt.) ved Kr.field (Christiansfjeld festning) ved Øverleiet i Elverum, 7.8.1724. Han var der til han døde. Han var fødd ca.1687. Noen lokalkjente, eller andre som har gransket i området som vet bedre hvor jeg bør se etter skiftet? Nå vet jeg en ting til, det er at han hadde en datter Helena Margaretha Wido som døde ugift i Bragernes (Drammen) 22.9.1782 (nevnt i Skifteregister for Drammen byfogd 1679-1819. Står også Strømsø; skiftet sluttet 12.07.1783, se også skifteforhandlingprotokollen fol.124a og 141a side 24a Løpenummer 3844. Har heller ikke funnet dette skiftet, så hvis noen hjelper meg litt så vil jeg bli glad for det. 

 

 

Ikke skannet.

 

Arkiv: Ukjent
Ikke skannet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det du har funnet Ann-Mary! :-)

  Det er rette Helena Margaretha Wido, men at faren var kommendant stemmer ikke helt, men han var ved den festningen, så det er rette personene. Står jo også at han hadde vært løytnantvaktmester ja.

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis hadde Lassen skrevet av enkelte opplysninger fra ministerialbok for Elverum, 1729-1739, før den ble borte. Så der går det frem at Helene Margrete ble døpt sønd. qvinqvag i 1730 (tror det er i februar), faren oppgitt som Hr.Lieut. Wido. Fadderne: Komandanten "og min Hustrue". Prestens hustru var vel det. Og så har jeg funnet en sønn til Samuel Wido, han var dødfødt, og begravelsen var 4. søndag i advent 1738 (ikke nevnt navn på han). Så da mangler hun andre søsteren som er nevnt uten navn, og som umyndig da det var skifte etter Samuel i 1743. 

Har også funne en del opplysninger om Samuel, og faren Jørgen Andersen Wida/Weida på plansjene til Olai Ovenstad. Og så bodde disse personene på Lund i Gulen i Sogn først. Samuel og faren Jørgen ble skrevet ut til Store nordiske krig 28.10.1709, og havnet vel på Østlandet litt etter det. Jørgen var på Østlandet som premierløytnant frem til 13. januar 1721, hvor han da ble av vet jeg ikke. Men tilbake til dette med skifter etter disse to før nevnte (og faren), dersom også han døde på Østlandet, kan disse eksistere, eller bare skifteregistrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.