Gå til innhold
Arkivverket

Edel Mallene Luthsdtr. Walter


Anne H. Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet en del om Luth/Walter-familien men hvem var Edels foreldre og når og hvor var hun født. Hun var gift to ganger på Kongsberg, først med enkemann Paul Pedersen (1754?) og deretter med Christopher Johansen Berg som var far til min "formor" Anne Pauline Christophersdatter, gift med Kittil Evensen på Stavern. Jeg har funnet skiftet etter Edel i 1783 der Anne Pauline er yngste barn.

Der var en tidligere diskusjon på forumet her i 2008 der det er referert fra bygdebøker i Hole. Der finnes en Edel Malene Walter (1663-1720). Kan dette være bestemor til min Edel? Det er også opplyst at Luth Walter var en av arvingene til Torkild Walter, død 1758. Det fremgår også at han var gift med Sara Henriksdatter og at de fikk en sønn Torkild i 1733. Kan han være bror til Edel?

Jeg er ikke lokalkjent i områdene som disse personene skal ha vært bosatt og bygdebøkene for Hole som det er vist til flere ganger er for meg vanskelig å forholde meg til da gårdsnavnene er helt ukjente for meg. Kan noen slå opp for meg eller er det noen som kan gi meg noen tips om hvordan lete videre. Ved barnedåp oppgis på denne tiden bare farens navn og det er som å lete etter den berømte nålen i høystakken uten fødselsår og navn på mor. På Family search fant jeg to barn født på Strømsø i 1825 og 1830 ved navn Edel Malene og far Luth Torkildsen. Det første barnet ser ut til å ha dødd som spedbarn.

Fant forresten en artikkel på nettet fra et dansk tidsskrift om den dansk/tyske familien Luth/Walter.

Er takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anne H. Abrahamsen skrev:

Jeg har funnet en del om Luth/Walter-familien men hvem var Edels foreldre og når og hvor var hun født. Hun var gift to ganger på Kongsberg, først med enkemann Paul Pedersen (1754?) og deretter med Christopher Johansen Berg som var far til min "formor" Anne Pauline Christophersdatter, gift med Kittil Evensen på Stavern. Jeg har funnet skiftet etter Edel i 1783 der Anne Pauline er yngste barn.

Der var en tidligere diskusjon på forumet her i 2008 der det er referert fra bygdebøker i Hole. Der finnes en Edel Malene Walter (1663-1720). Kan dette være bestemor til min Edel? Det er også opplyst at Luth Walter var en av arvingene til Torkild Walter, død 1758. Det fremgår også at han var gift med Sara Henriksdatter og at de fikk en sønn Torkild i 1733. Kan han være bror til Edel?

Jeg er ikke lokalkjent i områdene som disse personene skal ha vært bosatt og bygdebøkene for Hole som det er vist til flere ganger er for meg vanskelig å forholde meg til da gårdsnavnene er helt ukjente for meg. Kan noen slå opp for meg eller er det noen som kan gi meg noen tips om hvordan lete videre. Ved barnedåp oppgis på denne tiden bare farens navn og det er som å lete etter den berømte nålen i høystakken uten fødselsår og navn på mor. På Family search fant jeg to barn født på Strømsø i 1825 og 1830 ved navn Edel Malene og far Luth Torkildsen. Det første barnet ser ut til å ha dødd som spedbarn.

Fant forresten en artikkel på nettet fra et dansk tidsskrift om den dansk/tyske familien Luth/Walter.

Er takknemlig for hjelp.

 

 

Du mente vel 1725?

 

Edel Malene Luthsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
14 October 1725
Hole, Buskerud, Norway
residence:
 
Buskerud, Norway
father:
Luth Torchildsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok 1725 jeg mente. Det barnet som ble født i 1725 fant jeg blant reg. døde. Ser ut som det er Luth Walter også kalt Luth Thorkildsen som da er far til Edel og at hun har en bror f. 1733?  Hvordan finner jeg moren. Har prøvd blant introduserte kvinner men kirkebøkene er ganske rotete ført, ofte blandede sider der både døde, fødte og viede er om hverandre.

Takk så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

 

Du mente vel 1725?

 

Edel Malene Luthsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
14 October 1725
Hole, Buskerud, Norway
residence:
 
Buskerud, Norway
father:
Luth Torchildsen

 

Buskerud fylke, Hole i Hole, Ministerialbok nr. I 1 (1716-1765), Kronologisk liste 1725, Side 66
https://media.digitalarkivet.no/view/8512/41992/68

 

Buskerud fylke, Ringerike og Hallingdal, Skiftekort (1672-1823), Skifteprotokollside, Side 4214

https://media.digitalarkivet.no/view/3917/4215
URN:NBN:no-a1450-sk20100224614220.jpg 

 

Buskerud fylke, Ringerike og Hallingdal, Skiftekort (1672-1823), Skifteprotokollside, Side 1395

https://media.digitalarkivet.no/view/3917/1396
URN:NBN:no-a1450-sk20100224611401.jpg 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.